Svar på #5
Hej!
Jag är så otroligt tacksam för allt stöd som finns här, för att ni alla vill stötta och hjälpa.
Idag ska de göra ett 3:dje försök att koppla ur respiratorn, första gången de gjorde det var vi med. Och det var ett stort misstag, dom lyckades inte koppla ur respiratorn och jag såg vår son bli helt blå, jag trodde han skulle dö, jag var nästan säker. Men de gjorde han inte, läkarna sa att de hade kontroll hela tiden, och jag tror dem, men de blev stimmigt och de behövde kalla till extra läkare. Därför vid andra försöket valde vi att inte vara med, de gick lite bättre, han låg ur respiratorn ett dygn, men fick sedan läggas tillbaka, nu gör de ett nytt försök om knappt en timma. Ska försöka vara med denna gång, man får ju se honom utan alla slangar och allt.
Han vägde 695 gr från början, men gick ner till 585 gr, sen gick han upp igen 790 gr å ner 740 gr å nu har han gått upp igen till 770gr, så sakta med säkert går de i allafall åt rätt håll.
Han syresätter sig bra säger läkarna, han har ganska lite syrgas.
Duktus har nästan stängt sig, men inte helt så man är ju hela tiden orolig för att de ska öppna sig igen. Och han har inte haft en enda infektion ännu, "peppa peppa ta i trä", vi förstår nog inte hur bra det är att han klarat sig ifrån det. Inga hjärnblödningar eller sånt heller. Låter kanske som drömläge?men man har svårt att jämföra med något så man tycker ju ändå att situationen är otroligt jobbig.Det finns ju inget som säger att de inte kommer och de är ju den där ovissheten, men att han klarat sig såhär långt utan såna saker måste ju stärka honom lite eller?
Man försöker ta en dag i taget, men det är så svårt. Jag vill bara som du säger, ha facit i hand och veta att jag en dag kommer att komma hem med honom.
En annan bit som också är ganska tuff, är att man faktiskt förlorat en halv gradivitet, är de någon mer som kände så?Jag ville bli stor, får den där stora magen, vagga fram. Jag "såg fram emot" förlossningen, att när man förlöst att de lägger honom på bröstet, de är en känsla jag längtat efter länge, långt innan vi planerade barn, men nu, när man förlöst honom, då sprang dom bara snabbt i väg med honom för att få liv i honom, eller se om han levde. Det är så mycket tankar runt om kring.
Folk tror att man bara är ledsen när han mår dåligt, men jag tycker att även om läget under en kort stund kan vara stabilt med honom så kan man må så fruktansvärt dåligt, man väntar bara på vad som ska gå fel härnäst?
Man får så helt andra prioriteringar i livet, saker som varit så oerhört viktiga för en innan är så otroligt oviktiga så de går inte att beskriva, känner man så även när man kommer hem, tar man vara mer på familjen när man går igenom något sånt här?
Åkte dina barn in och ur resp.?många gånger?eller hade de inte någon resp?
Tack för ditt stöd!
Kram