Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Efterrätt åt allergiker?

Samma uppdrag sm jag har, fast här gäler det till min dotter. Vet ändå inte vad jag ska hitta på!

Fick dock tips om gino, att man kan byta ut vit choklad mot marschmellows och så ha havreglass (eller sojaglass om det är till vuxna/större barn) till. Den kan man dock inte göra het färdig i förväg, men väl förberedd.

• Blå Flygare

Mariekexet skrev 2008-12-29 22:27:02 följande:

Svar på #1Blå Myrantittade efter sorbet för att se vad det innehöll...men hittade då recept på mousse!200 g djupfrysta hallon1 msk pressad citronsaft1 gelatinbladeventuellt lite socker3 dl vispgrädde(finns ju laktosfri)Till servering:citronmelissGör så här1. Tina hallonen. Spar några hallon till garnering och lägg resterande hallon i en matberedare eller mixer och kör till puré. Sila bort kärnorna och lägg purén i en skål. 2. Lägg gelatinbladet i blöt i kallt vatten ca 10 minuter. Smält gelatinet på svag värme och rör ner det i hallonpurén. Vispa grädden lagom fast. Tillsätt citronsaft och rör ner den vispade grädden i hallonpurén. Smaka av med lite socker om det behövs. 3. Lägg upp moussen i iskalla tallrikar eller portionsglas. Låt dem stå i kylskåp i 2 timmar. Garnera med några hela hallon och citronmeliss.
    Vi är allergiska mot mjölk, så laktosfritt funkat tyvärr inte. Tveksam till havregrädde i mouse. Ska fundera vidare...
Svar på tråden Efterrätt åt allergiker?