• Azurblå

Var på Aurora idag...usch vad svårt!!! Känner mig "dålig" om jag väljer snitt!

Jag känner en stor rädsla inför att föda vaginalt, det är mitt första barn... Så jag var på samtal på Aurora idag. De säger att jag kan få snitt om jag vill det, men jag känner ändå att det är ett sånt stort beslut att jag ville ha ett samtal till, för att ha lite mer tid att fundera. Är i v 29 nu och fick en ny tid i v 33.
    Alltså - jag VET att det bästa för barnet är att födas vaginalt, för mamman också för den delen. Men hur jobbigt är det egentligen efter ett snitt, är man helt handikappad? Får man inte bära sitt barn ens? Känner mig som en sån "dålig", misslyckad och feg människa om jag väljer att snittas, som en jäkla nutidslyxmänniska som inte klarar att genomgå något som kvinnor i alla tider gjort - att föda vaginalt!!!!! Och så ska samhället ta hand om det, bara för att jag inte vågar! Ändå finns ju min skräck där...
    Reflektioner? Kom gärna med era egna upplevelser, både från snitt och vaginal förlossning.

• Svar på tråden Var på Aurora idag...usch vad svårt!!! Känner mig "dålig" om jag väljer snitt!
  • Wren

jag fick en liknande förlossning som Cordeliae verkar ha haft, dvs akutsnitt efter jag öppnat mig 8 cm (på drygt två dygn).

blir det något fler barn för mig så blir det troligtvis kejsarsnitt då man misstänker bäckenträngsel som orsak till att det inte gick längre än till 8 cm.

JAG tyckte att snittet var ganska läskigt jämfört med värkarna jag hade innan. Jag hade EDA som bedövning under snittet (man får spinalbedövning om man gör planerat snitt) och det var ju kanske inte optimalt, bedövningen började släppa när de sydde ihop mig... då fick jag lite roliga droger och sen sov jag sött ett par timmar. Den upplevelsen slipper man antagligen om man får spinalbedövning (riktig ryggmärgsbedövning, man går in med nålen Innanför hårda hjärnhinnan, duran, vilket ger en starkare bedövning än om man som vid EDA lägger bedövningen utanför duran).
    fördelen med att jag hade EDA som bedövning under snittet var att jag fick behålla EDAn ett par dygn efteråt också! kanonbra efter snittet!
    Dock tog det drygt ett dygn innan jag ens tog mig upp ur sängen, var rätt mörbultad efter två dygns värkar och sen ett snitt på det. var kvar på BB i fyra dagar, hade nog kunnat äka hem efter tre. man hämtar sig rätt snabbt ändå nu en månad senare känns det nästan som vanligt, det stramar lite om jag lyfter lite tyngre än jag egentligen ska.

positivt med mitt snitt: jag och barnet klarade oss utan bestående men, Pappan har fått en väldigt bra kontakt med sin dotter. Dessutom fick jag en riktigt cool historia att berätta för alla som vill höra på

negativt med mitt snitt: jag tror att anknytningen kan ha skadats lite av att jag blev sövd och inte hann se bebisen innan jag somnade. amningen kom aldrig riktigt igång som den borde ha gjort, men det finns ju ersättning på ica.

på det stora hela är jag dock rätt nöjd med min upplevelse av förlossningen, mycket låter värre än vad jag upplevde det som.
    Känn dig nöjd med vad du än väljer, för ut måste ju ungen komma på ett eller annat sätt.

• Jenny 83

För det första gör det inte så jäkla ont efter ett snitt som folk får det att låta, klart man är öm men det löser lite Voltaren ...man får den smärtlindring man ber om efteråt.
    För det andra är inte det fler risker vid snitt!...det värsta som kan hända vid KS är att man kan få en blödning i livmodern och att de då får opperera bort den. Min läkare jag hade har gjort kejsarsnitt i 30 år och det hade hänt 1 gång bara!

KS är inget att oroa sig för!

• Skogsbloss

Du är inte dålig om du väljer snitt!! Stå på dig och välj det som är bäst för dig. Stort lycka till!

• Boktokig

Jag valde planerat snitt när jag fick grabben för att jag är livrädd för att föda "normalt".
    Jag gick på flera aurorasamtal innan och fick även prata med en läkare som i stort sett sa rent ut att jag var en idiot och att hon inte kunde förstå varför jag var rädd. Min rädsla var enligt henne helt irrationell och kvinnor har ju fött barn på naturligt sätt i alla tider.
    Jag stod på mig och hon beviljade snitt med en sur kommentar om att det minsann inte gick att diskutera med mig.

Mitt snitt gick jättebra och jag var på benen redan någon timme efter att bedövningen hade släppt. Visst hade jag liten ont, men det gick bra med lite Panodil och efter 2 veckor kände jag knappt av det alls utan levde precis som vanligt.

• angelfransson

Du känner själv vad som är bäst för dig och barnet. Lita på din magkänsla och stå på dig!

• Azurblå

Tack, vad skönt att få era reflektioner! Jag ska på återbesök på Aurora om ett par veckor och ska väl ha bestämt mig då. Velar lite fortfarande, men känner mig alltmer säker på att jag vill ha snitt. Tänker jag på förlossningen, vad som kommer att hända och så, så tänker jag mig ett snitt.

Boktokig, fy vilken tråkig attityd från den läkaren! Har man den inställningen kanske man inte ska ha de arbetsuppgifterna, att sitta och bevilja snitt menar jag. Jag tycker att man (dvs jag) skäms tillräckligt mkt för sin (min) rädsla utan såna kommentarer...och rädslan försvinner ju inte för att någon tycker att man är en idiot som är rädd!!!!!! Vilken empati...Tackochlov att du stod på dig!

• lilla mej

hej , jag har alltid undrat hur jag ska klara av att foda barn, och det gor jag fortfarande(ar i v 19) men nu nar man ar insatt i hela prosessen, ju mer man laser om allt HOPPAS JAG VERKLIGEN att jag kan foda naturligt. Snitt verkar ju vara 1000gr varre. Jag skulle aldrig vilja att nagon oppande upp mig i magen och skar i genom muskler och allt, nej nej nej. Foda kanske gor ont men tank pa att det ar naturligt men att skara upp magen ar inte det, sa klart det maste vara varre att snitta. Alla ar vi radda for att foda, det ar inget konstigt, men forsok att valja vad som ar bast for dig och ditt barn.

• siamusen

lilla mej skrev 2009-01-20 20:31:09 följande:

hej , jag har alltid undrat hur jag ska klara av att foda barn, och det gor jag fortfarande(ar i v 19) men nu nar man ar insatt i hela prosessen, ju mer man laser om allt HOPPAS JAG VERKLIGEN att jag kan foda naturligt. Snitt verkar ju vara 1000gr varre. Jag skulle aldrig vilja att nagon oppande upp mig i magen och skar i genom muskler och allt, nej nej nej. Foda kanske gor ont men tank pa att det ar naturligt men att skara upp magen ar inte det, sa klart det maste vara varre att snitta. Alla ar vi radda for att foda, det ar inget konstigt, men forsok att valja vad som ar bast for dig och ditt barn.
    Man skär inte igenom musklerna. De förs at sidan bara.

Och det som är naturligt är inte bâst för alla. Alla âr dessutom inte rädda pa samma sâtt.

Är man enormt rädd kan det vara bâttre för bade mamman och barnet att föda med snitt da stark râdsla leder till komplikationer i högre grad under en förlossning.
  • maddan86

jag hade väldigt ont efter (akut) snittet!!! men visst fick jag bära mitt barn och man blev märkbart bättre efter varje dag som gick men jag säger bara så här du är väl inte rädd för att skära dig tex?? när du har skärt dig så har du skärt dig visst det gör ont men inte fasen är du rädd när du redan skärt dig? så när du ligger där med värkar inte fan är du rädd vill jag lova dig du är bara så glad att du snart får se din bebis!!! det går inte att beskriva. visst det gör onte men det gör inte så sjukt farligt som man kan tro!!

• PINK666

för mig handlar det inte om rädsla, utan det handlar mer om en dödsångest som är så stark att jag inte skulle klara mig igenom en vanlig förlossning igen. JÄTTE bra om man klarar en vanlig förlossning men det är inte jätte bra för oss alla. Det sägs vara naturligt o föda vanligt, jovisst har vi gjort så i alla tider.. MEN har det gått bra i alla tider? njaaa! kan hända mkt under ett snitt men mkt kan hända under en vaginal förlossning oxå och då slutar det oftast i ett katastrof snitt!! Jag tvingade mig igenom en vanlig förlossning för att vara så där bra som alla säger att man ska vara, det slutade i att jag istället blev livrädd för att bli gravid igen... för jag skulle aldrig utsätta mitt barn för den paniken jag kände då!

Svar på tråden Var på Aurora idag...usch vad svårt!!! Känner mig "dålig" om jag väljer snitt!