• Azurblå

Var på Aurora idag...usch vad svårt!!! Känner mig "dålig" om jag väljer snitt!

Jag känner en stor rädsla inför att föda vaginalt, det är mitt första barn... Så jag var på samtal på Aurora idag. De säger att jag kan få snitt om jag vill det, men jag känner ändå att det är ett sånt stort beslut att jag ville ha ett samtal till, för att ha lite mer tid att fundera. Är i v 29 nu och fick en ny tid i v 33.
    Alltså - jag VET att det bästa för barnet är att födas vaginalt, för mamman också för den delen. Men hur jobbigt är det egentligen efter ett snitt, är man helt handikappad? Får man inte bära sitt barn ens? Känner mig som en sån "dålig", misslyckad och feg människa om jag väljer att snittas, som en jäkla nutidslyxmänniska som inte klarar att genomgå något som kvinnor i alla tider gjort - att föda vaginalt!!!!! Och så ska samhället ta hand om det, bara för att jag inte vågar! Ändå finns ju min skräck där...
    Reflektioner? Kom gärna med era egna upplevelser, både från snitt och vaginal förlossning.

• Svar på tråden Var på Aurora idag...usch vad svårt!!! Känner mig "dålig" om jag väljer snitt!
  • snart 4

var själv rädd i början men känns mycket bättre nu. igenom föräldrakursen kändes det mycket lungnare. kan inte säga att jag riktigt ser fram emot förlosningen men med smärtlindring så ska jag nog klara det:) gör det du tycker känns bäst för dig.skit i vad andra tycker. finns inget rätt eller fel

• Smillson

Kajsan: Joo självklart får du vara med och disskutera! Jag tycker bara att din ton är lite väl hård medtanken på att TS redan känner sig dålig som det är... Tycker man ska uppmuntra och peppa istället för att trycka ner. Det är min åsikt.

• Smillson

med tanke på... ska det vara!

• Chiba

bixxie123 skrev 2009-01-27 22:52:16 följande:

Det går fort, och gör inte så fruktansvärt ont som alla säger tänk det är bara ett dygn i ditt liv och man orkar, när den lill* är ute så försvinner smärtan DIREKT=)Så det smidigaste är ju att föda vaginalt! Du klarar det, tro på dig själv.
    Eh, what? Vaddå ett dygn? Finns ju de som ligger i flera dygn.

TS: Om du vill ha snitt så stå på dig. Jag förstår dig fullständigt! Ska själv på Aurorasamtal på onsdag.
    Det är din kropp o du bestämmer.
    Lycka till!!
  • Kajsan
    Smillson skrev 2009-01-28 19:28:30 följande:
    Kajsan: Joo självklart får du vara med och disskutera! Jag tycker bara att din ton är lite väl hård medtanken på att TS redan känner sig dålig som det är... Tycker man ska uppmuntra och peppa istället för att trycka ner. Det är min åsikt.
    Men du skrev ju : "Kajsan: Jag förstår inte varför du väljer att lägga din energi på att bry dig om vad andra väljer att göra med sina kroppar! Det måste vara oerhört jobbigt""
    Du lägger ju också ner energi på att diskutera det på forumet så vad gör dig bättre då? Och nä, jag tycker inte det är jobbigt att diskutera på ett diskussionsforum, om du tycker det så förstår jag inte varför du gör det, det ska ju inte kännas tungt och jobbigt, alla är vi här frivilligt Fundersam
    Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • Azurblå

Har varit på Aurora idag igen. Har under tiden sen förra besöket känt mig alltmer säker på att jag verkligen vill bli snittad, att det är det bästa alternativet för mig. Men när jag kommer dit känner jag mig på ngt sätt...ja, dålig som kvinna som inte kan tänka mig att föda vaginalt!
    EGENTLIGEN...skulle jag vilja prova att känna värkarna. Se hur det känns, om jag skulle kunna tänka mig att klara det. Men BARA UNDER FÖRUTSÄTTNING att jag hela tiden skulle ha en beredskap att de snittar mig precis när/om jag vill, om jag får panik! Och den garantin vet jag att ingen någonsin kan ge, akuta snitt måste självklart komma före, och det kan ju vara flera andra faktorer som gör att jag inte kan snittas då. VILL INTE hamna i den sitsen att jag står där och vill ha snitt och att de säger att det är för sent/inte går just nu e dyl.
    Usch vad det är svårt Idag kände jag mig som sagt återigen så dålig som väljer det alternativ som tydligen är dyrast och sämst för både mamma och barn. Hon betonade också nackdelarna med att vara snittad om man tänker sig fler barn , mer komplikationer osv.
    I vilket fall fick jag en läkartid om ett par v, får se om hon beviljar mig snitt...annars får jag fullkomlig panik!

• Azurblå

Hon sa också att en stor del av de kvinnor som snittas (planerade snitt) ångrar sig efteråt och hade velat föda vaginalt - kan det verkligen stämma?

• Safiren

Jag har inte orkat läsa alla inlägg i diskussionen så noga och har själv inte haft någon rädlsa för att föda vaginalt.

Jättesvårt att döma och diskutera kring någons rädsla. Har man blivit biten av en hund så är det ju inte så konstigt att man kan drabbas av hundfobi då det ju är något att " ta på". Rädlsa för något man aldrig gått igenom har jag personligen svårare att förstå men jag säger absolut inte att det är fel eller konstigt på något sätt.

Jag önskar att vad än beslutet blir att du lyckas göra det bästa av det. Glada tillrop om att kvinnor har fött barn i alla tider hjälper ju inte dig. Känn dig inte som en dålig människa utan prata med ex. vänner eller din mamma om deras erfarenheter. I slutändan kommer du ju att ha ditt barn i dina armar vare sig du är snittad eller fött vaginalt! De problem som EVENTUELLT uppstår får du ju ta tag i då precis som alla oss andra.

LYCKA TILL!

• Vildrosen

Vill bara säga att jag är övertygad om att kvinnor i alla tider varit livrädda att föda!!!!! Men ofta har de inte haft något val, varken vad galler graviditeten i sig eller hur de ska föda. Dessutom har manga i historien dött i barnsäng. Tack och lov slipper vi i Sverige det idag - oftast. Jag tycker det är helt rätt att samhället går in och betalar för dem som inte vill föda vaginalt! Det naturen inte sett till att få rättvist mellan män och kvinnor kan i alla fall ett samhälle så långt det går åtgarda. Alla kvinnor måste föda for att få biobarn - men INGEN MAN. Då kan i alla fall samhallet låta kvinnan slippa vaginal fodsel om hon vill. Gör vad du kanner för och lyssna inte på de kvinnor som satter hela sin identitet i detta med barnafödande. Dem ar det synd om! Fokusera på barnet och att må bra sjalv.

• siamusen

Azurblå skrev 2009-02-05 14:00:10 följande:

Hon sa också att en stor del av de kvinnor som snittas (planerade snitt) ångrar sig efteråt och hade velat föda vaginalt - kan det verkligen stämma?
    Klart det kan finnas.Precis som de som föder vaginalt an angra sig efterat

Hursomhaver, kan du inte få ett snittlöfte då? Finns ju de som går med pa att prova att föda vaginalt om de vet att de vid vilket ögonblick som helst kan avbryta det och begâra snitt.

Har du pratat med din lâkare om det?
Svar på tråden Var på Aurora idag...usch vad svårt!!! Känner mig "dålig" om jag väljer snitt!