Inlägg från: MissMio |Visa alla inlägg
  • MissMio

Retrovagntråden 14

Har hittat hit!!! Tack för mailet..... Nu skall jag bara läsa ikapp!!!

• MissMio

Hej o välkommen Du med!!
    Vad roligt med fler som har korgvagn.... Eller jag skall kanske inte skriva så, har ju inte våran kvar! Men vi använde en sådan som vagn till våra två första killar, tyvärr så hade jag väldiga problem med ryggen när nummer två kom så vi sålde den och skaffade en annan. Det ångrar jag idag, tycker de är sååå fina!!!

Vad har Du för tyg, eller skall Du inskaffa det?! Skulle inte smalspårig manschester vara fint, i grönt eller brunt till korgen.

miamammsen skrev 2008-12-30 15:24:54 följande:
    Hej ny i tråden, men iallafall. Har en emmaljunga korgvagn efter maken. Vagnen är köpt 1980 1981.. Mannen är född mars 1981 och vagnen köptes till honom. Vi har gjort om sufletten med vadderat tyg för originaltyget var lite mögligt och vi har använt den innomhus som första sovplats åt våra tre barn. Men nu vill vi ha den som vanlig banvagn åt nummer 4.. Så suffletten behöver annat tyg.. Jag tycker att det är svårt att få den som den ska vara.. Den går inte att kruva isär helt utean det blir som ett skelett av suffletten.. Jag kan försöka fixa lite bilder så kanske det är någon som kan komma med tips om hur jag ska få den som den ska vara...?????
  • MissMio
    Nemia noj skrev 2008-12-31 10:20:39 följande:
    Japp jag reagera på de oxå, tyckte de var knöligt att få dit den rätt. Därför jag gillar mina duos mer då dom är fästa med hysker typ på sidorna.
    Är det inte dem som vi kallade för "knäppchassi", eftersom man knäpper fast överdelen med en hyska på varje sida?!?!?! 
  • MissMio
    jagäraf skrev 2009-01-02 11:24:41 följande:
    Förresten, Trendien har lite mer fyrkantig suflett. Den här ser mer ut som den spräckliga historien jag har som jag inte vet vad den heter. En kompis till mig säger att någon hon känner hade en sån här till sitt barn fött -92.
    Det är så som Trendien såg ut  i början på 90-talet, både denna vit/svart/rosa och den blårandiga som finns i annonsen.
    Brio hade, har jag för mig, liggvagnar som hette:
    Trendie, lite kantig i modellen
    Noblesse, rundare i formen
    Babynette, liten och nätt, kunde användas som Duovagn med Comforten, Triumphen....
    Sedan var det combivagnarna:
    Combinette
    Finesse

Sittvagnarna:
    Triumph
    Comfort
    Kommer inte ihåg vad den lilla framåtvända hette, men liten och smidig var den!!! Tror föregångaren hette Solid i alla fall......
  • MissMio

Nu har jag kollat min vagn, och det luktar om fingaran bara man tar i den!!! Har inte hjälpt med ättika i kopp...... Funderar på om det verkligen hjälper att tvätta den överhuvudtaget, madrassen har körts i maskinen TVÅ gånger och luktar fortfarande, även om sköljmedlet späder ut doften lite.... Blir skumm lukt med den blandningen 

Har kommit fram till att det måste vara malmedel som den har preppats med, någon som har erfarenhet av det?!?!? Just att man inte kan ta i den utan att få lukten på fingrarna känns lite kymigt, och hopplöst!!! Vad göra, har läst att kristallsoda kan ta bort malmedellukt, men det skall visst vara så starkt att man måste ha handskar på sig. Är rädd att det ska bleka vagnen!! Och det vill jag ju inte.....
    Funderar på om det måste till att klä om den, men den är ju i såååå fint skick så det vill jag inte gärna göra!!!

• MissMio
    Tessax skrev 2009-01-02 13:33:46 följande:
    Fy vad surt... men testa att tvätta madrassen i ättiksprit och se om lukten där försvinner? Ättiksprit är kalas mot dålig lukt. Kan man förresten ha en bäbis i vagnen om den är prepad med malmedel?
    Det är det jag inte vet..... Men som den luktar nu kan man INTE ha NÅGOT i den!!!

Har funderat på att tvätta madrassen i ättika som Du föreslog, men om jag inte får bort lukt och medel ur vagnen så spelar ju inte det någon roll!! Buhuuuuu Gråter

Är ju sååå glad åt denna vagn och kanske måste ge upp den som bebisvagn, är inte kul att ha till prydnad heller eftersom den sprider sådan stark doft runt sig.......
  • MissMio
    Misery skrev 2009-01-02 13:43:41 följande:
    menade så klart sälja dessa o inte köpa...
    Precis så var det, gjordes bara i viss upplaga och var väldigt speciella, fanns någon som var i blågrå tom med lite terracotta inslag på comforten oxå. Det var gråblå skai-detaljer på den, kommer ihåg att jag tyckte den var så fin!!!

Annars var det ju den grå med siffror i svart och rött, Frimärksmönstrad och Hawaiimönstrad som var de hippa då i början på 90-talet!!!! Från Brio...... Emmaljugna hade mer spräckligt mönster som inte var något mönster direkt, om Ni förstår vad jag menar!?! De hade iof två varianter av "kritstreck", en blå botten med blå och vita tunna reänder och en ljusgrön botten med mörkare gröna och vita tunna ränder!! Den gröna var gillade jag......
  • MissMio

Menar ju klart TON, inte tom.......

• MissMio

Har lagt själva vindskyddet i blöt med lite varmt vatten och gul såpa nu...... Tänkte kolla om det hjälper, i så fall kan jag ge hela vagnen en omgång av det!!! Sufletten är nitad och jag hoppas kunna tvätta allt i alla fall, utan att behöva borra ur dem och sedan nita om allt.... Det känns lite som överkurs! Nu har jag skickat gubben till att köpa både svinto och JIF, tänkte ge chassit en omgång av JIF först, sedan svinto om det behövs!!!

Kom på att det är hög tid att börja, det är inte mer än 8 veckor kvar och jag har lite som jag vill ordna med. Behöver ju inte göra allt den sista veckan, även om det är typiskt mig!!!

Vanish skrev Du, bettzen, är det den rosa burken som Du menar?! Kan det ta bort lukt oxå?! Eller det var mer för smuts i allmänhet som Du tänkte?!?!

• MissMio

Är det någon som har testat klädseltvätt?
    Tänkte på sådan som man sprayar på och sedan skall dammsuga av när det har verkat en viss tid!! Kanske skulle kunna vara en varian för att slippa riskera bottenplattan....

Svar på tråden Retrovagntråden 14