• bodimit

har hundfrisören rätt att raka ner en tovig hund?

Jag undrar om man skulle lämna in en tovig hund. och nu pratar jag om jättetovig (typ som kakor över hela kroppen) och ägaren vill att hundtrimmet reder ut dessa tovor.
    Sedan ser hundfrisören att det är ju omöjligt att göra det utan att plåga hunden (det gör ju jätteont)
    Hundfrisören försöker få tag i ägaren för att tala om att hon tänker raka ner hunden men får ej tag i ägaren och en timme har gått. så hundfrisören bestämmer sig för att iallafall raka ner hunden det skulle ju inte gå annars ändå.
    O ägaren blir sedan jättebesviken för hon ville ju att sin hund skulle ha lång päls men hundfrisören försöker förklara att det hade inte funkat.

vad anser ni? gjorde frisören fel?

• Svar på tråden har hundfrisören rätt att raka ner en tovig hund?
  • norgesessan

Ja, hon hade inte behövt göra nåt...men konstigt tänkt av hundägaren...Hur ska hunden få behålla sin långa fina pels om den ska plågas varje gång den ska skötas?

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • Bumbi6666

Jag tycker denne gör rätt, den gör det för hundens skull och då borde även matte/husse vara nöjd.

• Thaleia

Har inga husdjur men tycker att frisören borde ha fått hundägarens godkännade innan han/hon rakade hunden.

• Diny

Nej, men ägaren som bryr sig mer om hundens utseende än dens välmående.

• Scraptroll

Jag tycker iaf att hon gör rätt...det är ju det bästa för hunden.

Om hunden har sådana tovor att de inte går att reda ut så så måste de klippas bort....hunden mår ju inte bra annars.

• Fröken perfekt

Alltså, ja frisören gjorde rätt!!

• humbela giz what ever u call me

om hundägaren anser att hunden ska ha lång päls så borde väll förfabian hundägaren skött pälsen då, ja jag vet att det är ett helvete att sköta pälsen (där av är mina kortklippta) Jag vet även hur äkligt sånna tovor är, hunden får klåda av att dom stramar och är rent djurplågeri.

Ägaren ska va tacksam att trimmaren raka ner hunden, dels kan ägaren börja om från början och sköta pälsen dels är det omöjligt att reda ut hårda tovor och att trimmaren inte anmält till djurskyddet förvånar mig mer.
    För ja det är djurplågeri att låta en hund få sånna tovor som TS beskriver.

Ja många hundar får tovor bara dom tittar på snö, väta eller av hög luftfuktighet, men man måste som hundägare försöka förhindra det så långt det går och ta bort de tovor som blir.

Nåja vad är väll en bal på slottet.........
Svar på tråden har hundfrisören rätt att raka ner en tovig hund?