Viewsonic skrev 2008-12-31 22:58:10 följande:
Dirke skrev 2008-12-31 18:02:46 följande:
Så du skulle inte rakat ner just denna hund, för att det inte gick att få tag i ägaren?(Undrar bara, lägger inga värderingar i det, bara nyfiken). :)
Nej, om ägaren uttryckligen sagt att denne vill ha pälsen utredd så hade jag hellre väntat, och om jag absolut inte lyckats få tag på ägaren hade jag nog istället erbjudit en ny tid så snart som möjligt. Men, som sagt, det vore ett extremfall - i 99% av alla fall kan man bedöma redan vid inlämningen vartåt det barkar. Är det en hund jag träffar för första gången vore läget ett annat jämfört med om jag skulle ha trimmat hunden tidigare och känt ägaren.
Samtidigt så finns det en annan sida av myntet: är hunden så pass tovig att pälsen är omöjlig att reda ut, så kan man faktiskt klassa det som vanvård, och även påpeka det för ägaren när denne kommer för att hämta sin nedrakade hund, samtidigt som man upplyser om att det vore djurplågeri att försöka reda ut eländet.
Är man tydlig med att rakningen är gjord endast med hänsyn till hundens välbefinnande kan jag tänka mig att de allra flesta hundägare godtar det, även om resultatet blev ett annat än de tänkte sig när de lämnade hunden. Nästan alla skäms och inser själva att de vanvårdat sin hund när de får höra att deras hund måste rakas.
Hur man än väljer att göra som trimmare tror jag det är viktigt att ge en enkel och tydlig förklaring till "ingreppet" och fråga om ägaren vill ha tips som underlättar för att kunna hålla hunden i längre päls fortsättningsvis.