• bodimit

har hundfrisören rätt att raka ner en tovig hund?

Jag undrar om man skulle lämna in en tovig hund. och nu pratar jag om jättetovig (typ som kakor över hela kroppen) och ägaren vill att hundtrimmet reder ut dessa tovor.
    Sedan ser hundfrisören att det är ju omöjligt att göra det utan att plåga hunden (det gör ju jätteont)
    Hundfrisören försöker få tag i ägaren för att tala om att hon tänker raka ner hunden men får ej tag i ägaren och en timme har gått. så hundfrisören bestämmer sig för att iallafall raka ner hunden det skulle ju inte gå annars ändå.
    O ägaren blir sedan jättebesviken för hon ville ju att sin hund skulle ha lång päls men hundfrisören försöker förklara att det hade inte funkat.

vad anser ni? gjorde frisören fel?

• Svar på tråden har hundfrisören rätt att raka ner en tovig hund?
  • Viewsonic

oOoJOYoOo skrev 2008-12-30 23:51:45 följande:

Hon gjorde rätt tycker jag! Vad skulle hon gjort?
    Ja, för pälsen kunde ju inte bli lång... hur skulle det gått till. Två dagars borstning med värstingpreparat för att reda ut och plågad hund?
  • Forget Me Not
    Viewsonic skrev 2008-12-30 23:53:45 följande:
    oOoJOYoOo skrev 2008-12-30 23:51:45 följande: Ja, för pälsen kunde ju inte bli lång... hur skulle det gått till. Två dagars borstning med värstingpreparat för att reda ut och plågad hund?
    sövning och kamma lixom... eller inte hur tänker folk? mamma gjorde så med sin afghanhund, hon borstade henne aldrig så tillslut kunde hon inte gå jag klippte ner henne som 13 åring... stackars vovven
    http://
  • elvinaOstefan

Hon gjorde helt rätt! Det är plågsamt för hunden att ha stora tovor. Hon gjorde ett försök att få tag på ägaren för att informera om att de måste rakas bort. Så oavsätt så hade ju hunden rakats. Sen kan jag inte förstå hur oavsvarlig man kan vara och tillåta hunden bli så vanskött.

Devin, det finaste vi har ♥
  • Kattägd

När jag gjorde praktik på ett hundtrim kände vi igenom hunden när den lämnades in och då talade om ifall det skulle behövas rakas, ofta var det under frambenen och vid öronen det var riktigt tovigt. Man kunde också välja tovutredning om det var möjligt att reda ut dem, men då fick man betala per timme så det var inte många som valde det då det kunde bli väldigt dyrt.

• Diva
    Polly S skrev 2008-12-30 23:50:31 följande:
    Svar på #23fast Diva, om ägaren sagt såhär då?
    Så hade det varit en annan sak såklart. Då hade behandlingen fortfarande varit inom ramen för vad som beställts. Missade det inlägget. Men ändå - är man det minsta osäker så bör man avvakta tycker jag. Bara för att hålla ryggen fri och för att få en nöjd kund, det skulel jag gjort. Däremot hade jag anmält det om ägaren ställt sig helt oförstående till problemet.
  • Diva

Forget Me Not skrev 2008-12-30 23:49:37 följande:

å andra sidan kan det kanske falla under djurplågeri så då kanske ägaren inte är lika pigg på att ta till konsumentköpslagen?
    Grundfrågan är ju då om man vill ha en fortsatt god relation med kunden, hjälpa hunden till att få bättre vård genom att informera en uppenbart dåligt informerad ägare samt ev få mer affärer och framför allt betalt för det jobb man utfört. Eller om man redan innan man pratat med ägaren gå i klinch.
    Jag tror på kommunikation och jag tror inte att en ägare som tar en hund till ett hundtrim är fullkommligt ointresserad av sin hunds välmående. Om det ändå visar sig vara fallet skulle jag anmält till lokala djurkyddet.
  • bodimit

Nu var det ju också såhär att det var inte första gången hon har klippt den hunden. första gången fick hon raka ner den för att den var jättetovig. och då förstod? ägaren att den behövde rakas ner när hon förklarade det för henne.
    Andra gången hade pälsen vuxit ut så det var halvlångt och ville bara toppa pälsen och få hunden genomborstad o badad. (och då var det inga som helst tovor)
    Men nu så var det ju huuur mycket tovor som helst. frisören försökte få tag i ägaren som inte svarade och imed att hon en gång innan rakat ner hund antog väl lite att det skulle gå bra nu också.. Men jag kan ju förstå om man vill att pälsen skulle varit lång och ut kommer en nedrakad hund.

• skorpionen80

Har inte läst hela tråden men nej, frisören gjorde rätt! Hunden plågas ju bara av tovorna. Vill ägaren att hunden ska ha lång päls får han/hon lära sig att sköta den också!

• Polly S

TS, åratade din kompisen med ägaren om hur pälsen skulle skötas?
    annars blir det ju likadant igen...

• Zaria

Tycker frisören gjorde det som var bäst för hunden, sedan kanske det var lite dumt att raka hunden över huvudet på hundägaren.

Jag hade inte blivit glad som hundägare, å andra sidan hade jag inte låtit min hund bli såpass tovig att det inte gick att frisera heller

• Bevabus

Har bara läst TS.

Det får mig att tänka på varenda gång jag går till frisören. Jag säger att jag vill att hon klipper 2 centimeter och så går jag därifrån med ett hår som är 2 decimeter kortare! Jag fattar inte vad som är fel på vissa frisörer? Oavsett om det handlar om hund eller människa.

Men i det här fallet så var det ju bara bra för hunden att bli av med tovorna, det hade behövts göras nån gång. Men eftersom att hon inte hade ägarens tillstånd så hade hon hellre gjort så att när ägaren kom tillbaka så hade dom kunnat boka en ny tid för att ta bort tovorna, så att ägaren iaf visste om att det skulle ske.

• Rottis77

Klart att dom ska få göra det. Ibland är dom så toviga att det blir sår i huden och då går det bara inte att reda ut toverna utan det enda man kan göra är att raka hunden.

• Dirke
    bodimit skrev 2008-12-31 10:11:06 följande:
    Nu var det ju också såhär att det var inte första gången hon har klippt den hunden. första gången fick hon raka ner den för att den var jättetovig. och då förstod? ägaren att den behövde rakas ner när hon förklarade det för henne.Andra gången hade pälsen vuxit ut så det var halvlångt och ville bara toppa pälsen och få hunden genomborstad o badad. (och då var det inga som helst tovor)Men nu så var det ju huuur mycket tovor som helst. frisören försökte få tag i ägaren som inte svarade och imed att hon en gång innan rakat ner hund antog väl lite att det skulle gå bra nu också.. Men jag kan ju förstå om man vill att pälsen skulle varit lång och ut kommer en nedrakad hund.
    Men å andra sidan måste ägaren inse det faktum att hon har en hel del pälsvård att ta hand om själv mellan trimningarna hos din väninna om hon vill ha sin hund pälsad. Det är trots allt ägaren själv som bär ansvaret för att hunden var så tovig att rakning var nödvändig igen. Efter en rakning brukar jag tipsa de ägare som vill om bra verktyg, bra produkter och eventuella handgrepp så att de kan underhålla pälsen själva på ett hyfsat enkelt sätt och undvika fler rakningar.

En del hundägare tycks tro att en trimmare ska kunna utföra underverk med vovven, och det under en mycket begränsad tidsrymd (och helst ska det kanske inte kosta så mycket heller). Visst kan man lyckas bra mycket bättre än ägaren när man har tillgång till bra verktyg, preparat och en del erfarenhet av pälsvård i bagaget, men i en del fall är det omöjligt att utföra mirakel, särskilt om pälsen bildat hårda filtkakor längst in vid huden. Många hundägare har fel sorts borstar och kammar för pälssorten och kommer bara åt pälsen på ytan.

En del är medvetna om att rakning kan vara enda alternativet redan innan vi börjar, andra blir upplysta om det när jag känner igenom hunden vid lämningen. En del pälsar kan med viss tveksamhet vara möjliga att reda ut, men i de fallen brukar jag be ägaren hålla sig kontaktbar om jag behöver nå dem för att informera om en eventuell rakning.
  • Viewsonic

Bara en reflektion. Borde inte hundtrimmaren vid inlämning kunna konstatera att det måste rakas av alltihop? ...

• Dirke

Viewsonic skrev 2008-12-31 15:40:11 följande:

Bara en reflektion. Borde inte hundtrimmaren vid inlämning kunna konstatera att det måste rakas av alltihop? ...
    Ja, oftast kan man göra det, men i enstaka fall kan det hända att tovorna är mycket värre än man först trodde.

Som trimmare kan man göra en ungfärlig bedömning att den pälskvalitet som just denna hund har normalt sett brukar gå bra att reda ut, även om hunden har ganska stora tovangrepp, men ibland slår denna första bedömningen fel. Det kan vara en enorm skillnad på att försöka reda ut en hund som "bara" är tovig och samma hund men med tovor som är fulla av skräp och smuts. Skräpet, smutsen och de bekymmer dessa orsakar syns inte alltid förrän man börjat gå igenom pälsen mer grundligt på trimbordet.
  • Viewsonic

Dirke skrev 2008-12-31 16:11:31 följande:

Viewsonic skrev 2008-12-31 15:40:11 följande:
    Ja, oftast kan man göra det, men i enstaka fall kan det hända att tovorna är mycket värre än man först trodde. Som trimmare kan man göra en ungfärlig bedömning att den pälskvalitet som just denna hund har normalt sett brukar gå bra att reda ut, även om hunden har ganska stora tovangrepp, men ibland slår denna första bedömningen fel. Det kan vara en enorm skillnad på att försöka reda ut en hund som "bara" är tovig och samma hund men med tovor som är fulla av skräp och smuts. Skräpet, smutsen och de bekymmer dessa orsakar syns inte alltid förrän man börjat gå igenom pälsen mer grundligt på trimbordet.
    Om jag fick in en tovig hund skulle jag fråga om det var ok att raka ner den om tovorna inte går att reda ut.
  • Dirke

Viewsonic skrev 2008-12-31 16:12:32 följande:

Dirke skrev 2008-12-31 16:11:31 följande:
    Om jag fick in en tovig hund skulle jag fråga om det var ok att raka ner den om tovorna inte går att reda ut.
    Ja, det är vad jag generellt brukar göra om hunden är väldigt tovig när den kommer, men, som sagt, undantagsfall finns. Däremot rakar jag aldrig, hur tovig hunden än är, om jag jag inte skulle få tag på ägaren i ett sådant undantagsfall. I de fall det förekommit att nedrakning varit oundviklig har ägarna efter att ha lyssnat på min förklaring insett att det är det mesta humana att göra för hundens egen skull.
  • Viewsonic

Dirke skrev 2008-12-31 18:02:46 följande:

Viewsonic skrev 2008-12-31 16:12:32 följande:
    Ja, det är vad jag generellt brukar göra om hunden är väldigt tovig när den kommer, men, som sagt, undantagsfall finns. Däremot rakar jag aldrig, hur tovig hunden än är, om jag jag inte skulle få tag på ägaren i ett sådant undantagsfall. I de fall det förekommit att nedrakning varit oundviklig har ägarna efter att ha lyssnat på min förklaring insett att det är det mesta humana att göra för hundens egen skull.
    Så du skulle inte rakat ner just denna hund, för att det inte gick att få tag i ägaren?

(Undrar bara, lägger inga värderingar i det, bara nyfiken). :)
  • Dirke

Viewsonic skrev 2008-12-31 22:58:10 följande:

Dirke skrev 2008-12-31 18:02:46 följande:
    Så du skulle inte rakat ner just denna hund, för att det inte gick att få tag i ägaren?(Undrar bara, lägger inga värderingar i det, bara nyfiken). :)
    Nej, om ägaren uttryckligen sagt att denne vill ha pälsen utredd så hade jag hellre väntat, och om jag absolut inte lyckats få tag på ägaren hade jag nog istället erbjudit en ny tid så snart som möjligt. Men, som sagt, det vore ett extremfall - i 99% av alla fall kan man bedöma redan vid inlämningen vartåt det barkar. Är det en hund jag träffar för första gången vore läget ett annat jämfört med om jag skulle ha trimmat hunden tidigare och känt ägaren.

Samtidigt så finns det en annan sida av myntet: är hunden så pass tovig att pälsen är omöjlig att reda ut, så kan man faktiskt klassa det som vanvård, och även påpeka det för ägaren när denne kommer för att hämta sin nedrakade hund, samtidigt som man upplyser om att det vore djurplågeri att försöka reda ut eländet.

Är man tydlig med att rakningen är gjord endast med hänsyn till hundens välbefinnande kan jag tänka mig att de allra flesta hundägare godtar det, även om resultatet blev ett annat än de tänkte sig när de lämnade hunden. Nästan alla skäms och inser själva att de vanvårdat sin hund när de får höra att deras hund måste rakas.

Hur man än väljer att göra som trimmare tror jag det är viktigt att ge en enkel och tydlig förklaring till "ingreppet" och fråga om ägaren vill ha tips som underlättar för att kunna hålla hunden i längre päls fortsättningsvis.
Svar på tråden har hundfrisören rätt att raka ner en tovig hund?