• Velour

Att vara en tönt

Har lite funderingar kring att vara en tönt. Behöver se detta begrepp ur flera olika perspektiv.

1. När är man en tönt? Vilka kriterier ska man uppfylla? Vad utmärker en tönt?

2. Är det dåligt att vara en tönt?

3. Fördelar, nackdelar?

TV-världen töntar bär alltid glasögon, om möjligt tandställning, alltid fula kläder, är själva fula och underlägsna alla andra människor så till den grad att de blir mobbade.

Men i verkligheten är det nog lite större skillnad, därav mina frågor.

• Svar på tråden Att vara en tönt
  • Viewsonic

Eisa skrev 2008-12-30 23:42:41 följande:

Töntar finns inte längre. De finns bara i grundskolan.
    Det kryllar av töntar överallt i alla åldrar. Hur skulle det ha någon åldersbegränsning?
  • Sfinxen

I min tolkning är töntar först och främst i grunden introverta. Inte sällan barn till självständiga, intelligenta föräldrar som står för sina egna värderingar och därför inte tycker att det är viktigt att stöpa och klä avkomman enligt det standardsvenska normen utan tom. uppmuntrar de stackars barnen att utveckla alternativa intressen... Knappast ett recept för att bli en i gruppen i grundskolan en svensk håla.

Har också diskuterat det där med töntar och innepersoner med mina syskon, och de som var riktigt häftiga på mellan- och höstadietiden är de som idag sitter i fängelse, jobbar pð verkstadsgolvet eller sitter i kassan på SJ, medan töntarna har välutbildade och högavlönade yrken, bättre materiell standard och gör roligare utlandsresor. De genuina töntarna skiter förstås fortfarande i mode...

• Velour

is och eld,

det där var riktigt intressant!

• köttbullelydnad

Under hela min skolgång var jag skolans största tönt. Rädd, undergiven (hårt mobbad), inte de hippaste kläderna, etc. Mamma och pappa ville att jag skulle få vara den jag är, en estet, men det ville inte skol'kamraterna' acceptera.
    När jag sedan var singel innan jag träffade sambon (2½ år sen) försökte flera av de killarna som mobbat mig värst dejta mig, så uppenbarligen har det hänt något med "töntstämpeln". De "tuffa" tjejerna som också mobbade mig sitter idag som 2-3barnsmammor med olika pappor till barnen, inga fasta jobb, någon har dekat ner sig i knarkträsket, ser ut som skatbon (en tjej ser faktiskt _exakt_ likadan ut nu som i högstadiet!), några av killarna sitter i fängelse, en har problem med anabolaanvändning, och så vidare, och så vidare.
    Min bror var en "tönt" även han, dataintresserad, blyg, mobbad och så i skolan. Nu sitter han på högavlönad tjänst inom Sony Ericsson och är hur social som helst. Undra vad hans mobbare tänker när de ser honom? För de jobbar på Willy's, Maxi, som sopåkare, och så vidare.

• Funkyiore
    Sfinxen skrev 2009-01-01 12:36:08 följande:
    I min tolkning är töntar först och främst i grunden introverta. Inte sällan barn till självständiga, intelligenta föräldrar som står för sina egna värderingar och därför inte tycker att det är viktigt att stöpa och klä avkomman enligt det standardsvenska normen utan tom. uppmuntrar de stackars barnen att utveckla alternativa intressen... Knappast ett recept för att bli en i gruppen i grundskolan en svensk håla. Har också diskuterat det där med töntar och innepersoner med mina syskon, och de som var riktigt häftiga på mellan- och höstadietiden är de som idag sitter i fängelse, jobbar pð verkstadsgolvet eller sitter i kassan på SJ, medan töntarna har välutbildade och högavlönade yrken, bättre materiell standard och gör roligare utlandsresor. De genuina töntarna skiter förstås fortfarande i mode...
    Mycket insiktsfullt . På mig passar det perfekt. Och min dotter går samma väg. Det enda jag inte håller med om är att det är stackars barn. Det är inte alls stackars oss. Min dotter är lika stark och självständig som jag var/är och just nu bryr hon sig inte ett dugg om vad andra tycker och tänker om henne. Jag hoppas att det håller i sig, precis som det gjorde/gör för mig.
    En annan sak jag funderat på, är att egentligen är töntstämpeln något som andra sätter på en. Att jag fick vänner när jag blev äldre, beror lika mycket på min omgivning som på mig själv. På gymnasiet hade många mognat till sig och insåg att en människas insida räknas mer än utsidan. För jag är lika egensinnig nu som jag var då. Är lika "kufisk" som då. Om än lite mer social.
    Våren är alldeles för långt bort
  • Sfinxen

Funkyiore, jag skrev "stackars barn" för att det tyvärr är inte alla barn som går fria från plågor av känslan av utanförskap, även om man senare i livet förstår att innanförskapet på grundskolan kanske inte var värt att sträva efter. Vi är ju alla olika och har olika sociala behov. Jättekul att du fått en stark och orginell dotter och att hon inte bryr sig ett dugg om vad andra tycker och tänker om henne!

• Velour

Era inlägg blir bara intressantare och intressantare.

Undrar nu över en annan grej: varför verkar det gå så dåligt för de som var populära under skoltiden?

• giftgrodan

Velour skrev 2009-01-02 12:00:21 följande:

Era inlägg blir bara intressantare och intressantare. Undrar nu över en annan grej: varför verkar det gå så dåligt för de som var populära under skoltiden?
    Det tror jag till ganska stor del är en myt. Visst finns det många "fula ankungar" och askungehistorier, men det finns också många som är på framgångssidan hela tiden, och många som är mobbade som INTE slutar med högavlönade jobb på sony, etc. Dock är det väl så att nästan alla känner sig utanför mer eller mindre under någon period i livet, och av någon anledning är det väldigt populärt att dra upp de perioderna när det gäller framgångsrika människor.
  • Velour

OK,

jag syftade väl på de historier som skrivits i tråden. Men ligger det inte lite sanning i det också?

giftgrodan skrev 2009-01-02 13:03:14 följande:
    Velour skrev 2009-01-02 12:00:21 följande:
    Det tror jag till ganska stor del är en myt. Visst finns det många "fula ankungar" och askungehistorier, men det finns också många som är på framgångssidan hela tiden, och många som är mobbade som INTE slutar med högavlönade jobb på sony, etc. Dock är det väl så att nästan alla känner sig utanför mer eller mindre under någon period i livet, och av någon anledning är det väldigt populärt att dra upp de perioderna när det gäller framgångsrika människor.
  • konkelbär

Jag anser att en tönt är någon som inte har en aning om hur han eller hon framstår inför andra människor, och som inte heller vet hur man uppför sig socialt.

Och ja, jag tycker det är dåligt att vara en tönt. Man måste ju kunna föra en vettig konversation och man måste ju kunna fungera socialt.

Fördelar? Nej det tror jag inte.

• Velour

Men töntar brukar ju framställas som stora tänkare, djupa och mycket intelligenta.

konkelbär skrev 2009-01-02 13:34:36 följande:
    Jag anser att en tönt är någon som inte har en aning om hur han eller hon framstår inför andra människor, och som inte heller vet hur man uppför sig socialt. Och ja, jag tycker det är dåligt att vara en tönt. Man måste ju kunna föra en vettig konversation och man måste ju kunna fungera socialt. Fördelar? Nej det tror jag inte.
  • Tussiluskan

Jag tycker att det finns olika sorts töntar när man snackar om barn och ungdomar.

En bild man har av en tönt är ju den av en plugghäst som tycker att det är mycket viktigare att man klarar skolan med högsta betyg än att ha ett socialt liv. Lyssnar på mamma mer än på de jämnåriga.

Sedan finns det väl töntar som är töntar därför att de är lite socialt missanpassade. Är handfallna och har dålig självkänsla. Är efterhängsna och vill bara vara alla till lags eller bara sitter och surar (som det ser ut för omvärlden)och inte vill prata med någon annan (törs väl inte).

Eller så kan man vara töntig för att man inte klär sig moderiktigt eller är någon som någon annan ser upp till. Att man är lite barnslig och inte bryr sig om det andra könet direkt.

Tycker inte att alla töntar blir utsatta för mobbning i skolan, det fanns i alla fall en hel grupp i min klass med ganska töntiga tjejer som jag tillhörde och vi var ett helt gäng som hade roligt och fnissade åt allt. Visst var det skillnad på oss och de som var poppis i klassen, och vi blev ju aldrig frågade chans på av killarna, men det gick inte någon nöd på oss ändå.

• LindaRebecca

Add3 skrev 2009-01-01 01:18:19 följande:

Jag var nog en tönt tills jag var ca 15-16.
    Vad hände sedan?
  • konkelbär

Velour skrev 2009-01-02 18:28:20 följande:

Men töntar brukar ju framställas som stora tänkare, djupa och mycket intelligenta.
    Fast det tror inte jag stämmer.
  • Velour

OK, vill du utveckla lite mer?

konkelbär skrev 2009-01-02 20:08:31 följande:
    Velour skrev 2009-01-02 18:28:20 följande:
    Fast det tror inte jag stämmer.
  • Funkyiore

Jag hävdar att töntstämpel på andra sätts av omogna töntar Dvs människor som dömer andra efter ytliga saker som tex utseende och karriär. "döm mig icke, jag säger bara sanningen"

Det går inte alltid bra för "töntar" och det går inte heller alltid dåligt för "coola" gänget. Vissa glider genom livet på en räkmacka, det är bara att inse och acceptera. Men det är en ypperlig "revansch" för "tönten" när det går bra i livet medan det går dåligt för hans/hennes plågoris. 
    Jag hade kunnat vara skadeglad i och med att mina klasskamrater från grundskolan som var coola sitter fast i lågavlönade jobb, med fyrtinutton kidz och otrogna parters, medan jag har tagit del av livet. Men det är jag inte. Jag tänker inte slösa mitt liv på skadeglädje för andras "olycka" (i mina ögon), de är inte värda det. Jag är lycklig och jag tänker fortsätta med det
    Våren är alldeles för långt bort
Svar på tråden Att vara en tönt