• Karedo

Uppvärmd brieost sedan avsvalnad är det OK att äta?

JAG VILL HA BRIEOST OCH KEX...Det är ju snart nyårsafton!

Om jag värmer upp brieost riktigt varmt (bubblar) och sedan låter den svalna helt, är det då OK att äta den på mina små salta kex?

Eller ska man låta bli helt?

Tacksam för svar..

• Svar på tråden Uppvärmd brieost sedan avsvalnad är det OK att äta?
  • TinaElisabeth

Ja, eventuella bakterier dör ju vid upphettningen!

Framförallt är dte ju det vita skalet på osten du inte bör äta eftersom det är vitt mögel. Inne i osten är det en mindre risk att det finns farliga bakterier.

Jag tänker äta det på en toast i morrn. Och jag kan nog inte låta bli att äta lite av det som inte hamnar på mackan ...

• Karedo

Men då borde man kunna värma upp några bitar som man sedan låter svalna, så jag får mina kex på nyårsafton.. ??

TinaElisabeth skrev 2008-12-30 22:18:08 följande:
    Ja, eventuella bakterier dör ju vid upphettningen! Framförallt är dte ju det vita skalet på osten du inte bör äta eftersom det är vitt mögel. Inne i osten är det en mindre risk att det finns farliga bakterier. Jag tänker äta det på en toast i morrn. Och jag kan nog inte låta bli att äta lite av det som inte hamnar på mackan ...
  • Majasmamma07

jag åt brie när jag var gravid, inte mkt men jag åt. De flesta jag känner har ätit, antingen som jag för att de ville ha eller för att de inte fattat att det finns en risk.

Risken är liten men den finns där. Ett litet tips bara om det inte måste vara just brie, det finns grönmöggelost på tub, den kan man frossa i!

• siamusen

Karedo skrev 2008-12-30 22:38:26 följande:

Men då borde man kunna värma upp några bitar som man sedan låter svalna, så jag får mina kex på nyårsafton.. ??
    Absolut
  • TinaElisabeth
    Karedo skrev 2008-12-30 22:38:26 följande:
    Ja, det tycker jag låter som en bra grej. Fast inte så gott kanske... =) Tycker den blir konstig när den varit varm och blir kall. Men är man riktigt sugen så är det klart att det funkar!
  • Karedo

Får se hur jag gör, det är ju som TinaElisabeth säger/skriver den blir ju inte lika god när den varit uppvärmd.
    Men vill gubben ha så prövar jag nog. Vill nog inte chansa och äta den "rå".

Tack alla för svaren.

• Karedo

Majasmamma07 skrev 2008-12-30 22:49:38 följande:

Ett litet tips bara om det inte måste vara just brie, det finns grönmöggelost på tub, den kan man frossa i!
    Gillar inte grönmöggelost, synd..
  • ludenben

Funkar det om man fryser brieosten 3 dygn som man kan göra med salamin?? Lite väl sent påtänkt om det ska vara till nyår men om man har ost och kex till nån helg...

• La Lola
    ludenben skrev 2008-12-31 08:40:56 följande:
    Funkar det om man fryser brieosten 3 dygn som man kan göra med salamin?? Lite väl sent påtänkt om det ska vara till nyår men om man har ost och kex till nån helg...
    Nix.
    Listeriabakterier överlever frysning.

Salami fryser man pga ev toxoplasma. O den parasiten dör av frysning.
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Nena84

ja va hos min läkare o då frågade ja om brie o salami hon sa att de itne va nån fara att äta nått av de?? o att man itne behövde frysa salamin.. de visste ja inte att man va tvungen o göra så ja har ätit ganska mycket utan att veta o gör de fortfarande ointe.. o allt verkar bra i min mage.. ja tror man ska ta allt me en nypa sallt äter du brie en kväll tror ja inte de e nån fara allt. kanske om du äter de i mängder varje dag.. ha ett sunt förnuft tycker ja.. =)

Svar på tråden Uppvärmd brieost sedan avsvalnad är det OK att äta?