• Anonym (ångest)

    Hur botar man ångest? Medicin/terapi? Nån med erfarenhet?

    Jag har under lång tid lidit av ångest, i perioder väldigt svår ångest med panikattacker. Jag gick till en terapeut som inte gjorde eller sa mycket, det hjälpte inte nämnvärt. Ska man ta medicin? Vad finns det för mediciner och vad är biverkningarna? Finns det nån som har botat sin ångest med medicin eller terapi? Finns det andra sätt, fungerar t.ex. meditation, yoga, osv? Känner att jag verkligen måste ta tag i det här en gång för alla.

  • Svar på tråden Hur botar man ångest? Medicin/terapi? Nån med erfarenhet?
  • Anonym

    För mig har en kombination mellan terapi och medicinering hjälpt; dvs antidepressiva och samtalsterapi. Terapi tar lååång tid, man blir inte bättre efter bara några gånger, men det är en bra investering om man behöver hjälp för att att komma tillrätta med sina problem.
    Mediciner har varit nödvändiga för att jag ska fungera i vardagen, har fått dem utskrivna via läkare/psykiater.

    Hoppas du blev lite klokare! Och att du mår bättre snart.

  • Anonym (ångest)

    Ja det gäller nog att hitta en pra terapeut eller psykolog också, inte det lättaste. Får du biverkningar av dina mediciner och isåfall vad?

  • Anonym

    Ja jag fick allt möjligt :( Men det dämpade ändå ångesten och det var värt det.
    Är medicinfri just nu eftersom jag väntar barn, men funderar allvarligt på att börja igen när jag är klar med amningen eftersom ångesten sabbar ganska mycket för mig.

  • Anonym (ångest)

    Shit vad jobbigt. Jag är livrädd för alla biverkningar... har försökt med lite meditation och yoga och så och det hjälper mot "lill-ångesten" men sen när det kommer nått stort hinder eller nått som måste göras så hjälper det inte, då känns det bara som om hela världen håller på att sugas in i magen som är ett svart hål och jag börjar hyperventilera.

  • Anonym (kbt)

    jag har anmält mig till kbt via vårdguiden på nätet.. måste också ta tag i ångesten.. den förstör mitt äktenskap

  • Anonym

    Håller fö med om att det kan vara svårt att hitta en bra terapeut, men efter flera vändor och en som var riktigt, riktigt bra har jag börjat lära mig hur jag kan tillgodogöra mig hjälpen, så det spelar inte så stor roll VEM jag går hos längre, bara det inte är en praktidiot.
    Den jag går hos nu är lågmäld och liksom väldigt långsiktig vilket innebär att jag får jobba rätt mycket. Det funkar riktigt bra, men är mer en långvarig relation än en quick-fix. Ibland önskar jag att han vore mer aktiv, men å andra sidan börjar jag må bättre nu (efter 1 1/2 år) så jag antar att han har en poäng.

    Vill också varna lite för Efexor - de är väldigt effektiva mot ångest men riktigt jävliga att sluta med. Om du går till en läkare, så fråga efter några som inte har så jobbiga utsättningssymptom.

    Lycka till med allt!

  • Anonym (ångest)

    kbt- vad är kbt?

    anonym- tack för varningen, vill absolut inte ha nått beroendframkallande. Det blir nog att leta ny psykolog, får fråga runt lite efter vem som är bra. Vad skönt att du mår bättre i alla fall! Tack och lycka till själv!

  • Anonym (Jessica)

    Jag lider själv av ångestsjukdom som tidigare resulterade i utbrändhet och panikångest. Jag sökte mig via vc vidare på remiss till en kognitivbeteendeterapeut som hjälpte mig. Jag har aldrig tagit några depressionsmediciner eftersom jag personligen inte tror på dem, men det kan mycket väl vara något för dig.

    Ångest är inget man botar över en natt vare sig med piller eller terapi, det är något du måste inse. Det finns inga mirakelkurer utan du kommer få jobba mycket med dig själv och hur du ska handskas i olika situationer.Kognitiv beteendeterapi går ut på att du får lära dig olika verktyg till att handskas med ångesten, varför du reagerar som du gör etc. Verkligt bra om man känner attdet passar en själv och om man är fullkomligt villig att följa det.

    Jag har inte varit på samtal på ett år nu och jag är fortfarande inte helt frisk, men nu klarar jag själv av att handskas med min ångest samt bryta ner ner när den väl kommer.

    Jag önskar dig lycka till!

  • Anonym (Me2)

    Jag jobbar med min ångest i terapi samt äter medicin. Det tar tid.

  • Anonym (kbt)

    Anonym (ångest) skrev 2008-12-31 07:47:10 följande:


    kbt- vad är kbt?anonym- tack för varningen, vill absolut inte ha nått beroendframkallande. Det blir nog att leta ny psykolog, får fråga runt lite efter vem som är bra. Vad skönt att du mår bättre i alla fall! Tack och lycka till själv!
    kognitiv beteende terapi

    läs här

    www.myralf.se/
Svar på tråden Hur botar man ångest? Medicin/terapi? Nån med erfarenhet?