• Mike90

Mycket naket mellan pojke och mamma, nån fler ?

Det är kanske inte så vanligt att killar har såna här funderingar, men jag har ibland tänkt på min och mammas relation under min uppväxt.
    Jag upplever det som att den var lite mer intim än vad som är normalt. Jag kan ge några exempel.
    När jag skulle bada klädde ofta hon också av sig och badade med mig. Inget konstigt kanske, men hon kunde ibland sitta mittemot mig med benen vilande mot badkarssidorna så att allt var synligt.
    Vet inte om det var för att vi skulle rymmas bättre och därför omedvetet eller om hon ville att jag skulle se.
    Det är väl heller inte onormalt att hjälpa till och dra tillbaka förhuden och tvätta snoppen, men ibland när jag blev äldre fick jag stånd av beröringen.
    Vet inte om det var avsikten ibland eller om det bara råkade bli så.
    Tycker i efterhand att hon kunde ha sagt till mig att sköta det själv när jag var gammal nog.
    Det finns fler exempel också, men jag kanske ska ge mig här för att inte göra inlägget för långt.

Nu när jag är vuxen upplever jag att det saknades gränser för hur mycket nakenhet och beröring som är normalt. När jag växte upp såg jag inget konstigt med det utan gick nog lite för långt själv också.

Men tro nu inte att jag har haft en svår uppväxt, jag hade det bra och har det bra nu också.
    Jag vill inte kalla det här för sexuella övergrepp, för så långt tycker jag inte att det gick. Men det verkar vara väldigt ovanligt att tendenser finns mellan en pojke och mamman, eller är det stort mörkertal ?

Jag undrar om det finns fler killar som upplevt samma sak, eller är det bara jag ?

• Svar på tråden Mycket naket mellan pojke och mamma, nån fler ?
  • Anonym (stina)

Mike90 skrev 2008-12-31 16:25:36 följande:

lyckligmamma skrev 2008-12-31 16:18:54 följande:
    Tycker att det känns jobbigt att ta upp det nu flera år senare.Det här är inget som jag mår dåligt av, bara lite funderingar.
    Och du ska veta att dina funderingar är rätt. Det du känner är rätt. Är det några tankar du har som känns mindre bra, så var det inte OK för dej det som hände.

Jag förstår att det känns obehagligt att ta upp det med din mamma efter flera år. Vad jag förstår på dej så är det känslor du har om saker som hände som du inte tyckte då att det var nåt konstigt med, men nu när du är vuxen ser du att det inte var helt normalt.
  • Anonym (morsa)

Som mamma till två nu vuxna pojkar och även två vuxna flickor så säger jag att det nog inte räknas som acceptabelt att tvätta en 10-årig pojkes snopp. Inte heller att bada med en så pass stor pojke och framför allt inte att sitta och exponera sitt kön så som hon gjorde. Hon gick helt klart över gränsen.

Fram till kanske 4-5 års ålder hjälpte jag mina pojkar att tvätta sig i baken men oftast fick de lite tvål på handen för att tvätta fram. Sen spolade jag av med duschen.

Jag vet inte om det hjälper att prata med din mamma. Gör det om du har behov och om du känner att hon begått övergrepp mot dig så sök proffshjälp så det inte kommer över dig när du blir äldre.

• Mike90

Anonym (stina) skrev 2008-12-31 16:23:26 följande:

MikeVad är det du undrar egentligen?Sällskapet var inte påträngande...men hennes handlingar kändes inte OK alla gånger, har jag förstått dig rätt?Kan du berätta mer om vad du funderar över?Som det är nu så tycker jag att det är svårt att få en övergripande uppfattning om dina tankar...
    Jag upplevde inte något konstigt då, menn nu kanske jag känner att det var lite på gränsen och det jag undrar över är om fler killar haft samma känsla. Om det rent förekommer sexuella övergrepp mellan mammor och söner ?
  • SarahA
    Svar på #52
    Anonym (morsa) skrev 2008-12-31 16:30:10 följande:
    Som mamma till två nu vuxna pojkar och även två vuxna flickor så säger jag att det nog inte räknas som acceptabelt att tvätta en 10-årig pojkes snopp. Inte heller att bada med en så pass stor pojke och framför allt inte att sitta och exponera sitt kön så som hon gjorde. Hon gick helt klart över gränsen. Fram till kanske 4-5 års ålder hjälpte jag mina pojkar att tvätta sig i baken men oftast fick de lite tvål på handen för att tvätta fram. Sen spolade jag av med duschen. Jag vet inte om det hjälper att prata med din mamma. Gör det om du har behov och om du känner att hon begått övergrepp mot dig så sök proffshjälp så det inte kommer över dig när du blir äldre.
    Håller med !
  • snapdragon

självklart förekommer den typen av övergrepp.

Mike90 skrev 2008-12-31 16:30:15 följande:
    Anonym (stina) skrev 2008-12-31 16:23:26 följande: Jag upplevde inte något konstigt då, menn nu kanske jag känner att det var lite på gränsen och det jag undrar över är om fler killar haft samma känsla. Om det rent förekommer sexuella övergrepp mellan mammor och söner ?
  • lyckligmamma

Jag skulle aldrig tvätta så stora barn heller, kan ju inte jämföra med de 10 åringar jag tvättat, som haft funktionshinder. Men då har vi bara duschat dem, inte dragit i snoppar Känns obehagligt att göra så tycker jag. Självklart hoppas jag at det inte handlar om incest eller sånt, utan bara en gärning frn din mamma. Hoppas att du kan prata med henne

• Mike90

Anonym (stina) skrev 2008-12-31 16:29:10 följande:

Vad jag förstår på dej så är det känslor du har om saker som hände som du inte tyckte då att det var nåt konstigt med, men nu när du är vuxen ser du att det inte var helt normalt.
    Ja, det stämmer.
  • Jennyrövardotter

Oj vad olika det där är från familj till familj. Jag tycker inte (utifrån det du skriver i TS) att din mamma gick över gränsen. Jag och min syster har otaliga gånger badat nakna tillsammans med våran pappa och mamma, upp till sju års åldern skulle jag tro, sen blev det för trångt i badkaret=)Efter det så har hela familjen bastat tillsammans kanske upp till tio elva års åldern och det har aldrig känts konstigt för mig i alla fall. Men om du får känslan av att det inte var helt oskyldigt så ska du givetvis ta det på allvar och kanske prata med någon professionell, om du mår dåligt av det.

• Anonym (stina)

Rent statisktiskt så är övergrepp mellan mor och son inte lika vanligt som mellan far och dotter t.ex, men visst förekommer det. Tyvärr.

Att röra vid ett barn på det sätt som för barnet kan uppfattas som stötande eller kränkande är det värsta som finns.

Många är i din situation. Det "lilla", (kan vara en bra bit upp i åldrarna) barnet uppfattar kanske inte situationerna som fel direkt när det händer pga att de inte har nån distans till hur det ska fungera. Och sen kommer tankarna om vad som eg. hände när man blir äldre.

Jag vill bara säga att oavsett vad som hände så är dina känslor rätt. Och du ska veta att du inte är ensam. För att du ska kunna lägga tankarna bakom dig så tipsar jag dig om att gå och prata med nån. En kurator t.ex...de är oerhört proffesionella och du kommer inte att vara först med denna fråga.
    Red ut dina tankar och känslor så att du kan gå vidare. Annars kommer det att följa dig för evigt.

• Anonym (morsa)
    Jennyrövardotter skrev 2008-12-31 16:37:25 följande:
    Oj vad olika det där är från familj till familj. Jag tycker inte (utifrån det du skriver i TS) att din mamma gick över gränsen. Jag och min syster har otaliga gånger badat nakna tillsammans med våran pappa och mamma, upp till sju års åldern skulle jag tro, sen blev det för trångt i badkaret=)Efter det så har hela familjen bastat tillsammans kanske upp till tio elva års åldern och det har aldrig känts konstigt för mig i alla fall. Men om du får känslan av att det inte var helt oskyldigt så ska du givetvis ta det på allvar och kanske prata med någon professionell, om du mår dåligt av det.
    Vet du, jag har också badat med mina barn, framför allt minsta dottern, tills hon säkert var 7-8 år. Även hennes pappa var med ibland. Men - vi satt inte och exponerade våra kön, satt inte med benen brett isär så att allt syntes. Jag går ofta på toa när dottern eller sonen (som idag är mellan 15-20 år) är i badrummet och de gör samma sak när jag är där. Men - vi visar ingenting för varandra. Och framför allt, vi tar inte på varandra. Barnens pappa är ofta naken, sover naken, går in i badrummet naken men på ett naturligt sätt, inte för att visa upp sig. Så jag tycker det är skillnad på naken och naken, så att säga.
Svar på tråden Mycket naket mellan pojke och mamma, nån fler ?