• Mike90

Mycket naket mellan pojke och mamma, nån fler ?

Det är kanske inte så vanligt att killar har såna här funderingar, men jag har ibland tänkt på min och mammas relation under min uppväxt.
    Jag upplever det som att den var lite mer intim än vad som är normalt. Jag kan ge några exempel.
    När jag skulle bada klädde ofta hon också av sig och badade med mig. Inget konstigt kanske, men hon kunde ibland sitta mittemot mig med benen vilande mot badkarssidorna så att allt var synligt.
    Vet inte om det var för att vi skulle rymmas bättre och därför omedvetet eller om hon ville att jag skulle se.
    Det är väl heller inte onormalt att hjälpa till och dra tillbaka förhuden och tvätta snoppen, men ibland när jag blev äldre fick jag stånd av beröringen.
    Vet inte om det var avsikten ibland eller om det bara råkade bli så.
    Tycker i efterhand att hon kunde ha sagt till mig att sköta det själv när jag var gammal nog.
    Det finns fler exempel också, men jag kanske ska ge mig här för att inte göra inlägget för långt.

Nu när jag är vuxen upplever jag att det saknades gränser för hur mycket nakenhet och beröring som är normalt. När jag växte upp såg jag inget konstigt med det utan gick nog lite för långt själv också.

Men tro nu inte att jag har haft en svår uppväxt, jag hade det bra och har det bra nu också.
    Jag vill inte kalla det här för sexuella övergrepp, för så långt tycker jag inte att det gick. Men det verkar vara väldigt ovanligt att tendenser finns mellan en pojke och mamman, eller är det stort mörkertal ?

Jag undrar om det finns fler killar som upplevt samma sak, eller är det bara jag ?

• Svar på tråden Mycket naket mellan pojke och mamma, nån fler ?
  • Mike90

Anonym (kusligt)

Tack så mycket för din stöttning !
    Måste ärligt säga att jag blev djupt rörd när jag läste det du berättat om.
    Jag hade det dock lindrigt eftersom det jag berättat inte är något som jag har mått dåligt av utan mer i efterhand tänkt att det nog inte var riktigt normalt.
    Försökte sätta mig in i den situation du beskriver och då kändes det mycket allvarligare. Att bli så sviken av den man troligen litar mest på här i livet är ju verkligen att slå undan den grund och trygghet man står på.
    Man kan nog inte riktigt förstå hur mycket en sådan handling kan förändra en människas hälsa och tillvaro.
    Jag tror att det är bra att det berättas att även kvinnor kan vara förövare. Det är nog många som inte tror att sånt sker.

Sköt om dig, och vi ska båda stå på oss !
    Än en gång Tack!

• Anonym

Jag vet en högstadiekille som blev våldtagen av en tjej i 25-årsåldern. Det var ingen ände på snacket.
    "Det går inte att våldta en kille." "Hur kunde han tända på henne?" och "Han har ju alltid varit lite konstig."
    Tänk om det varit tvärtom, 14-årig tjej och 25-årig kille. Nu var det verkligen INGEN som sa något till killens försvar eller med respekt för honom... Sorgligt.

• Anonym

Inte för att gå ifrån TS ämne eller så men bara för att tydliggöra en sak. Det är vanligt att även mammor förgriper sig på sina barn dock är det ett stort mörkertal. Vanligt är att mammor knyter sina pojkar till sig hårt mentalt och fysiskt det är också en typ av övergrepp. Men givetvis förekommer även rent sexuella övergrepp från mammor,

Jag är tjej och har blivit sexuellt utnyttjad på flera håll när jag växte upp. Min största rädsla när jag själv skulle bilda familj var just att jag skulle gå över gränserna med mina egna barn. Inte för att jag ville utan för att jag inte "visste bättre" men jag har varit öppen med min man om det och vi har pratat och hittat våra ramar för vad som faktiskt är ok. Jag är idag inte rädd att föra mitt "onda arv" vidare. Men det är värt att tänka på kommer man från uppväxtförhållanden där gränser töjts på rejält är sannolikheten större att man själv går över gränsen. Tragiskt men sant!

TS: Jag tycker det låter lite väl att tvätta sitt barns könsorgan när man är så stor som 9-10 år. Men låter också som att din mamma inte gjort det medvetet utan velat ha det "öppet" så att säga mellan er.

• Anonym

Anonym
    Starkt av dig att vara öppen och prata med din man om ett så känsligt ämne.
    Hoppas att det går bra för er.

• Anonym

Varför sker såna här övergrepp ?
    Tänder vissa kvinnor på att ha samlag med småpojkar eller är det på grund av ensamhet/desperation och att sonen bara råkar finnas tillgänglig i närheten ?

• Anonym (kusligt)

Ja, vem vet? Både och skulle jag säga. Kvinnor som har ett bra liv och sexliv kanske inte hamnar där fastän de har tendenserna. Men så är det kanske med manliga pedofiler också?

• ilbiz

Tänkte bara kring statistiken.. Det kan ju också vara så att verkligheten egentligen ser ut som så att det är lika vanligt med mammors övergrepp som pappors övergrepp. Två orsaker som grund för detta påstående:

1, det kanske inte är lika lätt att se sexuella övergrepp som vissa mammor (eller andra kvinnor) begår,

2, det är inte lika lätt att acceptera att kvinnor begår sexuella övergrepp då vi i samhället har en väldigt starkt bild av den goda mamman, och därmed finns det ett mörkertal.

Anonym (stina) skrev 2008-12-31 16:38:16 följande:

Rent statisktiskt så är övergrepp mellan mor och son inte lika vanligt som mellan far och dotter t.ex, men visst förekommer det. Tyvärr. Att röra vid ett barn på det sätt som för barnet kan uppfattas som stötande eller kränkande är det värsta som finns. Många är i din situation. Det "lilla", (kan vara en bra bit upp i åldrarna) barnet uppfattar kanske inte situationerna som fel direkt när det händer pga att de inte har nån distans till hur det ska fungera. Och sen kommer tankarna om vad som eg. hände när man blir äldre. Jag vill bara säga att oavsett vad som hände så är dina känslor rätt. Och du ska veta att du inte är ensam. För att du ska kunna lägga tankarna bakom dig så tipsar jag dig om att gå och prata med nån. En kurator t.ex...de är oerhört proffesionella och du kommer inte att vara först med denna fråga. Red ut dina tankar och känslor så att du kan gå vidare. Annars kommer det att följa dig för evigt.
  • ilbiz

Att tro att det inte finns någon mamma (annan kvinna) som gör det är väl lite naivt. Kanske det inte är så många men klart de finns. Sen om "inte så många" är 103 eller 2, det har jag såklart ingen aning om.

Anonym skrev 2008-12-31 19:00:51 följande:
    Har någon av er hört att mamma här i Sverige har haft samlag med sin son ? Inte jag iallafall.
  • ilbiz

i en sjuk familj så kan det säkert förekomma. Men då är ju mamman också knäpp och man kan ju fråga säg hur det kommer att sonen då också blir knäpp.

Tror inte att en helt normal sund mamma har sex med sin son bara för att han vill det.

Anonym skrev 2008-12-31 19:14:38 följande:
    Är det alltid mamman som är drivande och tvingar till sig det. Eller tror ni att det har hänt att sonen varit tänd på mamman och att hon bara har gett efter och lätit honom ha samlag med henne ?
  • ilbiz

Jag vet inte hur jag ska bemöta det här. Men det faktum att jag har läst det gör att jag inte kan lämna det utan att kommentera det. Jag beklagar, väldigt lamt men beklagar dina upplevelser. Sen kan jag bara säga att jag håller med dig om att det är kusligt.

Sen tycker jag det nästan att det är ännu kusligare att jag inte alls reagerar med samma sak när det gäller pappors/mäns övergrepp mot barn. Kanske bara är jag, men det känner jag mig inte lika illa berörd av utan kan mer klara av det hela genom att klassa det som sjukt rakt av bara. Det är som att det är "naturligt" att vissa män, och observera ordet vissa, begår sådana hemska övergrepp mot barn. Fel och fruktansvärt och så men ändå. Är det nån som fattar vad jag menar?

Anonym (kusligt) skrev 2008-12-31 19:18:53 följande:

Jag har haft samlag med min mor och jag vet andra som haft det också. Tro det eller ej, det är sant. Inget jag valde. Hon ville uppenbarligen det. Varken manliga eller kvinnliga pedofiler behöver tvinga sig till något. De suddar ut gränserna för vad som är normalt och förklarar att det ska vara så. Att det är okej osv. Precis som TS skriver. Jag ser det där blottandet som ett övergrepp och förhudstvättandet också, om det fanns ett "intresse" från mammans sida. Pappor tvättar inte döttrars underliv när de nått en viss ålder, eller? Tyvärr så döms endast ca 5 kvinnliga pedofiler i sverige varje år. Rätten har en tendens att kalla övergrepp från mödrar för missriktad kärlek. Något missriktad va? Att ligga med sin son.
Svar på tråden Mycket naket mellan pojke och mamma, nån fler ?