Inlägg från: Riskiflickan |Visa alla inlägg
  • Riskiflickan

Kreativa barnvagnsnördars tillhåll del6

Lokatt skrev 2009-03-28 23:17:30 följande:
    jag gör alla dom grejerna oftast tar jag måtten på längd och bredd från ett befintligt plagg för att få till storleken. Det är sällan jag klipper i papper, men det händer det med. ofta skissar jag lösa linjer direkt på tyget och sen klipper. gillar inte att sy efter mönster, halva glädjen är knåpet Som idag såg jag framför mig hur det skulle se ut, om det ser ut så när den är färdig, det får vi se
    Ah, då gör du typ som mig då :) men jag syr efter mönster ibland... om jag hittar nått fint...
  • Riskiflickan
    Lokatt skrev 2009-03-29 16:15:37 följande:
    Nu måste jag visa upp skjorttunikan jag sydde igår och blev klar idag. Den blev som jag sett den i huvudet   Andas 70-tal eller vad säger ni? Tyg, dragkedja (som har en jättesöt hängdragare), kantband, allt är äkta retro dessutom
    Jättefin.... otroligt härligt tyg!!
  • Riskiflickan
    Lokatt skrev 2009-03-29 21:22:39 följande:
    tack Men vart är ni alla idag? rekord tyst här!
    Det undrar jag med :) själv är jag gräsänka å sitter å surfar efter en coverlock som jag ska spara pengar till!!! Det är alltså en overlock som också kan sy täcksöm... gärna en med kantbandsapparat.
  • Riskiflickan
    Lokatt skrev 2009-03-29 21:51:16 följande:
    FrS. Det lär härligt ju, vad har du nu tokshoppat?! Skriver du vinnarmail?! *orka* automatiska vinnarmail är overderliga! Oj! Det lät avancerat! I vilken prisklass ligger sånna? Men det måste vara en helt ny djungel att lära sig sy med? Och kantbandsapparat? Är det lika bra som det låter? Fast du är väll iof. van overlockmaskin, så då kanske det inte skiljer så mycket. Jag har letat efter kurser i närheten, tänkte det kanske fanns så man kunde lära sig och dessutom få låna maskin under kursen, men verkar inte finnas alls i närheten av mig, inte ens vanlig sykurs Just nu är jag depp på min symaskin, den härvar och trasslar tråden på undersidan! Det blir så ibland, men det har gått över om jag trätt om oftast. nu gjorde det inte det *suck* Verför gör den så?
    Priset för en kombinerad overlock/cover stitch är mellan 6000 - 11000 så det är rätt stor skillnad, oavsett är det en stor investering.

Det enda man ska lära sig är att trä om maskinen mellan overlock och täcksöm, vilket tydligen ska vara rätt så lätt att lära sig, annars så är det inte så svårt att lära sig som man tänker sig... men det var väldigt bra att ha testat overlock först, gör man det så är man fast. Lätt att sy med å blir fantastiska sömmar.... å så trasslar det inte så som min maskin gärna gör ibland... blir galen på den ibland å önskar jag hade en annan som aldrig krångla :) men en maskin är en maskin tyvärr :/

När min maskin trasslar så brukar det vara trådspänningen som inte är rätt, oftast på övertråden, men även på undertråden ibland, det går att lossa/spänna med en skruv på spolkapseln om det är undertråden som krånglar...

Sen kan det hjälpa att städa i maskinen lite och smörja (om det ska smörjas i maskinen - kolla instruktionsboken). viktigt är att städa under tygmataren för där samlas ju massor av ludd.... fast du kanske redan vet allt sånt.

Synd med sykurs, att det inte finns där du bor, så litet är det ju ändå inte kan man tycka... skulle vilja gå en, men just nu håller jag på att lusläsa en bok jag vunnit på tradera som heter "sy barnkläder av mjuka tyger" som är kanonbra, står massor om mönsterändringar å sådant å sömnadsbeskrivningar och vad man ska tänka på...
  • Riskiflickan
    Lokatt skrev 2009-03-29 22:17:59 följande:
    Åh, det låter så kul och spännande med overlock och coverlock med. Men, men, jag ska ta det sakta i backarna och fortsätta lära mig o förfina kunskaperna på vanlig först. bara det är ju nytt nog för mig. inte ens ett år jag hållt på ju. Jag köpte den här maskinen i augusti, har smörjt när den var ny och en gång till, hur ofta ska man göra det? Jag borstar bort ludd ofta, ofta, särskilt velour luddar ju ner massor. Skruva vid undertråden har jaginte gjort, men heller inte läst något om i instruktionsboken. hur gör man det? Jag har bara en trådspänningsratt på min (tror jag) den är på 4. (står i boken ska vara det) provat lösare o hårdare oxå, ingen skillnad. en bok kanske vore något... är den att rekomendera den du har nu?
    Ja, den är kanon, det finns även en massa basmönster 70 - 130 cl. Men om du vill ha en mer övergripande bok (inte bara mjuka tyger, barnplagg) så kan jag varmt rekommendera "Sy. Den kompletta sömnadshandboken" som ges ut av ica förlaget. Den finns säkert i bokhandeln om du vill gå å titta på den först med. Den andra boken finns inte hos förlag längre, utan endast på loppisar eller tradera.

Jag brukar smörja nån gång varannan månad å ta bort metallplattan å borsta bort ludd nån gång varannan vecka (även om det står att man ska göra det efter varje gång man sytt i min instruktionsbok). Det brukar inte stå om undertrådens spänning, står inte i min bok heller, men det finns en skruv på spolkapseln som reglerar det, man kan försiktigt vrida den ett kvarts varv å testa. Har du kollat så du har rätt nål å tråd till tyget du syr i, brukar finnas schema över det i instruktionsboken. Vad har du för maskin förresten??
  • Riskiflickan

Var förresten ytterst försiktig när du justerar undertråden å kolla på sömmen som blir så den inte är för löst/hårt spänd...finns diagram för det i instruktionsboken med.... du kan ju börja med att skruva ytterst försiktigt, endast nån mm eller så om du är osäker...

• Riskiflickan
    Lokatt skrev 2009-03-29 22:46:12 följande:
    ska ta och prova med undertråden o skruva lite. Iof. kan det ha varit för jag hade fel nål idag, men kan det bli just så då? Jag hade en 70 nål först, eftersom tyget är tunnt. men sen gick den av och jag hade bara en 90 nål hemma. Kan det skapa trassel?? Jag har en Husqvarna viking Huskystar. Förutom problemet med trassel under då och då är jag välldigt nöjd med den. Men å andra sidan hade jag en maskin från 60-talet innan Kanske vore något att köpa den stora boken där då. Ska kolla, bibblan kanske har. annars testar jag mig fram på det mesta och har jag undrat något har jag ju fått bra svar här
    Jag har också en huskystar, en 215. Den krånglar ibland, men har blivit mindre krångel sedan jag lärde mig att använda rätt verktyg vid rätt tyg.

Om du har en 90-nål så är ju risken stor att du skär sönder tyget om det är tunt, sen finns det risk för trassel, ja... så det kan vara det. Prova byta nål innan du gör något annat... Om du syr i stretch så ska du ha en nål för det, finns ju speciella stretchnålar... det står på förpackningen.

Det finns mkt information på nätet att hitta också, å du verkar ju klara dig fint, syr jättefina grejer. Jag brukar kolla in forumet på sysidan å några sybloggar där man alltid kan hitta tips på olika saker....
  • Riskiflickan
    Lokatt skrev 2009-03-29 23:05:24 följande:
    ja, det var ju antagligen dumt av mig att sätta i 90 nålen. var så ivrig och så gick enda 70 nålen av Ska gå och köpa ett helt lager nålar imorgon! Använder du särskilda strech-nålar? Jag har fått lära mig att 60 el. 70 nålar funkar, men det kanske finns bättre alternativ då? vad står det på dom? Min huskystar heter E10 i tror jag. Står det på oxå. Men var inte säker på om huskystar fanns i fler, men det gör den alltså. Ja, internet lär man sig mycket på, både att läsa och fråga er andra som kan lite mer. Tex. tackvare det som jag upptäckte tvillingnålen, den gillar jag! Finns den oxå i olika för stretch eller duger det med 70 där?
    Jag tycker att 70-nålar fungerar rätt så bra, men stretchnålarna är med mindre spetsig spets för att inte skära sönder tyget, lätt hänt att det blir så i trikå och då får man fula hål i sömmen som kanske inte syns med en gång, men när man tvättat några ggr å det gått upp mer. Det finns även stretchnål i tvillingutförande. Det står då stretch på förpackningen.

Tvillingnål är jättebra, blir så snyggt att fålla med det.

Det är bra med ett stort lager av nålar hemma, jag brukar beställa nålar varje gång jag beställer tyg för att inte bli utan :) jag beställer ju mest tyger på nätet, finns varken massa loppisar eller bra tygbutiker här, om jag inte har turen att få följa med till swelogent som bara säljer till företag, men som har allt.

Kollade in din maskin, väldig fin ser den ut att vara. En mkt bra nybörjarmaskin!! Min är också nybörjarmaskin, därför jag suktar efter andra maskiner nu tror jag... :D plånboken får avgöra när det blir, jag är för bra på att köpa på mig tyger :D
  • Riskiflickan

Förresten så har jag också testat 90-nål när jag inte hade hemma, så jag märkte hur det blev, tyvärr :/ men är man ivrig att sy så är man :)

• Riskiflickan
    Lokatt skrev 2009-03-29 23:27:21 följande:
    vart har du beställt nålar från? För undrar just om lilla affären här har sy mycket annat än "vanliga". De har nästan bara gardintyger i lilla affären här nämligen. Jag köper ju oxå tyg på nätet eller på loppis då. Vad spännande att du ska gå över till proffsigare maskin! Men hur funkar kantbandare? För mig är min maskin nu steg två, dvs. nybörjarmaskin, steg ett var den gamla ärvda använda i nödfall till raksöm maskin Steg tre ligger nog år fram i tiden. Just nu klurar jag på hur jag ska få till en till hylla med plats för tyger, det blir ju lätt att man köper på sig
    Jag brukar handla på tygpyssling.se eller stoff och stil. Det känns jättespännande att uppgradera sig lite, men antagligen så blir det kanske inte med kantbandare, för den maskinen jag vill ha som har alla sömmar jag vill ha, har inte just den sortens pressarfot :/ men det fungerar som så att man klipper till mudd, trär in i maskinen å sätter kanten på tyget under pressarfoten och börjar sy och kantbandsapparaten viker muddremsan och syr fast den runt kanten, blir väldigt bra... å framförallt lätt... skulle gärna vilja ha det tillbehöret om jag hittar en maskin som har alla sömmar jag vill ha.

Min första maskin var en trampmaskin från singer som jag ärvt, den har jag fortfarande kvar :) sen har jag haft en mkt enkel från singer och nu denna, som ju också är enkel... men eg så behöver man inte en mer avancerad basmaskin, bättre att ha overlock/coverlock som tillbehör sen isf...

Jag har precis skaffat mig förvaring till mina tyger, min man tyckte väl att de låg lite väl mkt tyger i vår lilla 2,5 lgh :) jag köpte två st antonius ställningar med trådbackar, 6 st i varje på ikea, å de blev överfulla med tyg :D men nu ligger allt på ett ställe iaf... skulle behöva ett bra syskrin med för alla trådar å sånt.
  • Riskiflickan
    Lokatt skrev 2009-03-29 23:54:24 följande:
    Åh, gud, kantbandsapparaten lär ju som en dröm!!! *vill ha* oj så snabbt och lätt det lät! Annars är ju kantband lite tråkigt tycker jag, tar sån tid och kräver nålning till förbannelse *gillar inte att nåla* Vart har du trådbackarna då? Jag har en sån här www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40104326 som symaskinsplats. Symaskinen står längst ner såklart och så drar jag fram den lite på skrivbordet när jag öppnar. I skåpet ovan ligger de flesta av mina velour tyger och muddar, samt på en av småhyllorna ligger de få mönster och böcker jag har. I lådan brevid skrivbordet där nere har jag nålar måttband och sax, samt tråd i utdragbara lådan. funkar välldigt bra faktiskt! Iaf. för att vara en lösning som kräver så lite plats när allt är stängt. På skåpet står massor med förvaringslådor, sånna i hårdpapp med metall handtag och lock. Där har jag dragkedjor, band och allt sånnt, även mina smycks pysselgrejer och två lådor barnpysslargrejor ryms Resten med tygerna är inhysta i en halv garderob. Det är som sagt trångt i en trea med tre barn och husdjur Nu tar jag natten, så du inte undrar varför jag inte svarar sen nattis.
    Ja, kantbandsapparaten är en dröm, en som jag gärna vill ha, för jag gillar inte heller att kantbanda, för jag gillar inte att nåla å hålla på heller :) tråckla skulle jag bara göra om jag ska sy något riktigt riktigt fint som bara måste bli bra med en gång...

Jag har mina tyger i klädkammaren, symaskinen är på köksbordet, ingen ideal lösning, men jag ska ha skrivbord i sovrummet sedan när lillen flyttar ut till sommaren när jag ska börja jobba (jobbar nätter), håller som bäst på med målning å golvläggning i hans tilltänkta rum. Jag ska iaf ha symaskinerna i sovrummet sen, men jag drömmer om hus med eget hobbyrum, jag håller ju på med scrapbooking och smyckestillverkning också :D å Pärlvävning.... Vi bor 2 vuxna, ett barn, två innekatter och en hund på 74 kvadrat... fördelat på tre rum, varav ett rum är mindre än 7 kvadrat, därav 2,5:a å inte trea. Men vi bor ju i parhus så vi har altan å liten trädgård iaf...

Det låter som du har bra förvaring till dina grejer med... man får ju hitta lösningar när man bor trångt.... den där lösningen för symaskinen såg bra ut, tar väl inte så stor plats heller kan jag tänka mig.
  • Riskiflickan

Fröken Småland skrev 2009-03-30 10:21:59 följande:

Halloj i systugan! Det blir ingen följetong den här gången men för er som är intresserade så vill jag ändå nämna att jag började blöda igår *suck*. Vad *** handlar det om egentligen? Förra månaden var det likadant; först ÄL och sen sex dagar senare fick jag mens. Sen gick det 32 dagar till nästa ÄL (dvs 38-dagars cykel) och nu sex dagar senare mens igen. Ledsamt och irriterande och jag spekulerar inte ens i en eventuell nidblödning eftersom det är precis som förra månaden. Så, nog om det Nu skall jag kolla in på banken om det börjat rulla in några pengar, det är betydligt roligare. Och så skall jag packa upp alla kassar som kom med hem efter helgens maratonshopping med mormor. Maja har fått en komplett vår/sommargarderob inkl skor och Manne fick lite han också. Bara jag som går i gamla trasiga jeans och skor, känns det igen? *surfar över till Swedbank*
    Synd att det inte blev något denna månaden, men det kommer säkert snart, ibland tar det ju lite tid... hur har de varit de andra gångerna??
  • Riskiflickan

Fröken Småland skrev 2009-03-30 11:10:24 följande:

Det gick på första resp tredje försöket så det är ju inte utan att man är lite bortskämd. Detta var andra försöket så jag skall inte börja gnälla ännu. Men eftersom jag är arbetslös för tillfället så hade det passat fint att bli gravid snabbt så jag inte hinner börja på något jobb som jag sen måste vara FL från nästan direkt. Men det är bara att vänta... *surfar in på menskopp.nu*
    Det blir säkert nått snart, men det är klart att det känns segt när det inte händer på en gång när man så gärna vill!!
  • Riskiflickan
    Kavat skrev 2009-03-30 11:16:05 följande:
    Go morron, ungarna vaknade 8 i morse! Inte alltid fel att ställa om klockan.
    Vad skönt, själv fick jag sova tre timmar, tandsprickning (4 tänder på en gång) å att vara ensam hemma över natten gav inte så mkt sömn som jag hoppats på :)
  • Riskiflickan

Lokatt: det ska jag tänka på, vill ha nån form av förvaring som man kan gömma allt, har ju även datorn i sovrummet...

Dumt det där med färsen, finns det ingen bra webshop som har det på lager så man får det hem i brevlådan :)

• Riskiflickan

Lokatt: du klarar dig garanterat med 70-nålar så länge du inte ska sy i något väldigt skört och tunt tyg.

• Riskiflickan
    Lokatt skrev 2009-03-30 23:15:39 följande:
    bra, köpte bara 70, 80 och fick med två 90 oxå. både ett paket vanlig och en för elastiskt, de hette jersey.
    aha :) beror väl på märket då, för mina står det stretch på... men det är ju samma sak.
Svar på tråden Kreativa barnvagnsnördars tillhåll del6