• Gmml

Hur noga sorterar ni er tvätt?

Sorterar ni:

1. Inte alls?
    2. Efter ljust & mörkt? ( typ beige, vitt, ljusblått= ljust, svart, blått, grönt=mörkt)
    3. Efter exakta färger?
    4. Efter färger + temperatur plagget ska tvättas i?
    5. Efter olika plagg, tex byxor för sig, underkläder för sig osv..

Vad tvättar ni i:
    90grader?
    60grader?
    40grader?
    30grader?

Kollar ni tvättråden på varje plagg?
    Hur noga följer ni tvättråden?

En liten tanke som dök upp då jag insåg att jag är nog inte speciellt nogrann med min tvätt. Insåg detta efter att ha pratat med svärmor om tvätt

• Svar på tråden Hur noga sorterar ni er tvätt?
  • ebben

Ganska noga,men inte exakta färger för sig..........
    Men mörk tvätt för sig,ljusare för sig.Då följer ofta underkläder med!
    Och badlakan o sängkläder ihop.
    Det mesta i 40 grader,men allt eftersom vad det tål o behöver.

• pjocke

Två högar för 40- resp 60-tvätt där den ena högen är ljus och den andra mörk. Extrema färger undantas, så även plagg jag vet fäller eller nya som kan vara överfärgade :)

• MissBeccis

Vi är inte så jättenoga, sorterar svart, vitt och färgat.

• Trynträ

Mörkt för sig och ljust för sig. 40 grader för sig och 60 grader för sig. Handdukar blandar jag hej vilt vilket får till följd att alla har en viss blå ton. Handdukar tvättar jag i 70 grader och lakan/påslakan i 80-90 grader.

Vissa ömtåliga plagg tvättas för hand. Jag kollar oftast tvättråden innan för säkerhetsskull men trosor tvättar jag i 60 grader trots att det står 40 grader. Blandar trosor och t-shirts och strumpor i en salig röra. Men jag blandar inte ljust och mörkt tillsammans. Röda och skarpa färger kan det hända att jag tvättar för sig och inte blandar med den ljusa tvätten.

Till ljust räknar jag in vitt, gult, ljusblått. Till mörkt svart, mörkblått, ibland rött/vinrött, grönt.

Köper jag nya plagg så tvättar jag oftast de för sig den första gången utifall de färgar.

• L8P8

Mörkt & Ljust/vitt, tvättar det mesta i 40 grader...

• mia1980

Har 30-, 40- och 60-tvätt, sorterat i mörka och ljusa färger, sen har jag en liten hög med röda färger, men den är oftast 30.
    Sängkläder kör jag in alla på en gång blandat med handukar i 60, där kvittar färgen.... har dock mest ljusa...

• ebben

Ja,vi har ett handtvättprogram i maskinen,så även sånt som handtvättas stoppas dit!! DET är ju SÅÅ skönt! Har aldrig tvättat nåt för hand med händerna.............På många år........

• Vem vet

Sorterar efter ljus/mörkt + temperatur.
    Tvättar dock nya kläder separat om de inte är vita...

Tvättar det mesta i 40 grader, förutom lakan och skontvätt.

• syster mini

Underkläder för sig, handdukar och lakan för sig, kläder efter behov, bebiskläder för sig eller tillsammans med tygisarna (mest för att de ska vara lätta att hitta igen i tvätthögen ).

Tittar inte så mycket på tvättråden för de fegmärker, sätter 40 grader på sådant som skulle kunna tvättas i 60 grader o.s.v. Underkläder ska tåla minst 60 grader tycker jag och gör de inte det så är det inget att ha Är kläderna tillräckligt urtvättade så spelar det ingen roll vilken färg de har, jag blandar friskt men försöker att hålla undan det som kan tänkas färga.

• syster mini

...glömde:
    Vi tvättar det mesta i 40-50 grader. Den mesta handtvätten går också i.

Svar på tråden Hur noga sorterar ni er tvätt?