• Gmml

Hur noga sorterar ni er tvätt?

Sorterar ni:

1. Inte alls?
    2. Efter ljust & mörkt? ( typ beige, vitt, ljusblått= ljust, svart, blått, grönt=mörkt)
    3. Efter exakta färger?
    4. Efter färger + temperatur plagget ska tvättas i?
    5. Efter olika plagg, tex byxor för sig, underkläder för sig osv..

Vad tvättar ni i:
    90grader?
    60grader?
    40grader?
    30grader?

Kollar ni tvättråden på varje plagg?
    Hur noga följer ni tvättråden?

En liten tanke som dök upp då jag insåg att jag är nog inte speciellt nogrann med min tvätt. Insåg detta efter att ha pratat med svärmor om tvätt

• Svar på tråden Hur noga sorterar ni er tvätt?
  • Poena

Delar på 40/60 (vanliga käder/underkläder, lakan, handdukar) och vitt/färgat

Blir alltså oftast totalt 4 högar. Jag är dålig på att följa tvättråd! Går lite på känn.

• Markko

sortera????

finns det folk som gör det???

bara det röda jag plockar ur, inte så snyggt med rosa fillingar på första dejten

• narie24

Hmm...jag kör alltid bara en med blandat färgade kläder plus svart på ca 40-60 grader. Och sen en med ljust på 40 grader. Mor min blir galen på mig, hon sorterar efter alla olika färger och värmenivåer. Men jag orkar inte! Och det har funkat hitills!

Visst kan man typ köra allt på 40 grader egentligen?

• Nyfiken gul

så här tvättar vi:

Ljusa färger - 40 grader
    Mörka färger - 40 grader

underkläder tvättas alltid separat- 60 grader

handdukar o sängkläder sorteras i färg o tvättas i 60 grader

Arbetskläder trycker vi in tillsammans oavsett material eller färg o alltid i 40 grader

nya kläder tvättas alltid en ligt ettikett första 2-3 ggr, sen hamnar de i övriga tvätthögar enligt ovan.

Tittar sällan på ettiketten om det är material man känner igen..

Är alltid noga med färgsortering o 60-tvätt ALLTID tvättas i MINST 60 grader... Resten kan kvitta....

• septbebis

Mörka kläder (40 grader).
    Ljusa kläder (40 grader).
    Lakan och handdukar (60 grader).

Nya mörka kläder tvättas enskilt 2-3 ggr.

• Ananak

* sängkläder 60 grader och torktumlas sen

* ljus 40grader som hängs upp

* mörk 40grader som hängs

* handdukarna 60 grader och torktumlas sen

* underkläder 60 grader och torktumlas

sen har jag några plagg som ska tvättas i 30 grader och även lillemans småtäcken som han har haft på golven....

• Ananak

mamma sussie: vi kan ta varandras tvätt varannan gång

• Liwa1

Väldigt noga med sortera och mer noga än vad många andra är tydligen.

Här körs all dessa för sig

Vitt
    Svart och mörkt
    Rosa
    Rött
    Grått/beige
    Blått

Skulle aldrig blanda och hatar verkligen när vita klädder har en väldigt lätt och ljus toning av grått, ej är kritvitt längre.

Väldigt noga med läsa på etiketterna och sällan kör jag saker i torktummlaren.
    Alltid påse för behå. Vänder ut och in på det som ska vändas osv.

• Nyfiken gul

kanske borde starta en egen tråd egentligen ...

men jag är förvånad över folk som är långt uppe i vuxen ålder o som faktiskt INTE kan tvätta!

som inte kan förstå varför fläckarna inte försvinner på jeansen o varför lakanen fortfarande ser skitiga ut osv...

jag har stött på alldeles för många för att tycka att man kan strunta i det....

allvarligt? jag trodde inte såna människor fanns! O det BÅDE killar o tjejer...

Svar på tråden Hur noga sorterar ni er tvätt?