• nattiizz

Hur och vart får man tag på ett första dags intyg

min arbetsgivare kräver mig på ett första dagsintyg idag. Har aldrig behövt det förut och vet inte vart man ska vända sig.
    Någon som vet??

• Svar på tråden Hur och vart får man tag på ett första dags intyg
  • venture

Om det handlar om sjukdom, så gå till din vårdcentral och få intyg av läkare där, arbetsgivaren skall stå för besöket, ta med kvittot till jobbet.

• nattiizz

okej, hur går det till då, alltså jag är förkyld och mår inte riktigt bra. men jag är inte döds sjuk om man säger så. Kan läkaren verkligen avgöra hur jag känner mig,

• lurv

Kräver din arbetsgivare ett förstadagsintyg så borde han även kunna hänvisa dej till en företagsläkare om du inte kan få tid på din VC samma dag som du insjuknar. Han ska även stå för dina kostnader i samband med läkarbesöket.

• Anonym

nattiizz skrev 2009-01-02 09:10:13 följande:

okej, hur går det till då, alltså jag är förkyld och mår inte riktigt bra. men jag är inte döds sjuk om man säger så. Kan läkaren verkligen avgöra hur jag känner mig,
    Har haft ett sånt jobb också med 1:a dags intyg. Gick till vårdcentralen och sa som det var, förkyld helt enkelt, och hade ett rätt krävande fysiskt jobb då och kunde inte jobba med en vanlig förkylning. Fick ett intyg på det, och det räckte. Det handlade inte om någon sjukskrivning bara ett intyg på att jag varit hos läkare och var förkyld.
  • Anonym

lurv skrev 2009-01-02 09:17:11 följande:

Kräver din arbetsgivare ett förstadagsintyg så borde han även kunna hänvisa dej till en företagsläkare om du inte kan få tid på din VC samma dag som du insjuknar. Han ska även stå för dina kostnader i samband med läkarbesöket.
    Enligt regelverket är det "rimligt" att arbetsgivaren betalar intyget men det är inget krav. Så om inte arbetsgivaren betalar det måste man alltså stå för kostnaden själv.

Ett förstadagsintyg är som ett vanligt läkarintyg och du kan alltså ringa vårdcentralen och beställa tid för att få det.
  • Anonym

Det var samma sak för en kompis till mej att arbetsgivaren krävde de.. Vi kollade upp de å dom får inte kräva de om dom inte misstänker missbruk på något sätt..dom får inte kräva de om man tex är borta mycke som i min kompis fall..

• Anonym

Anonym skrev 2009-01-02 12:38:37 följande:

Det var samma sak för en kompis till mej att arbetsgivaren krävde de.. Vi kollade upp de å dom får inte kräva de om dom inte misstänker missbruk på något sätt..dom får inte kräva de om man tex är borta mycke som i min kompis fall..
    Har man ett kollektivavtal så regleras det i detta vad som gäller. Saknar man kollektivavtal så gäller istället sjuklönelagen och då har arbetsgivaren rätt att kräva förstadagsintyg för ett år i taget om det finns misstanke om missbruk, misstanke om att andra orsaker än sjukdom ligger bakom frånvaron, misstanke om att frånvaron beror på någon form av missnöjesyttring, vid upprepad korttidsfrånvaro eller upprepad frånvaro på viss dag. Det kan alltså finnas betydligt fler skäl än misstankar om missbruk till att arbetsgivaren kräver förstadagsintyg.
Svar på tråden Hur och vart får man tag på ett första dags intyg