• Jardine

Skaka hand

Varför är det så svårt för vissa att skaka hand? Jag blir irriterad när man träffar en ny person, kanske på en fest eller barnkalas, så räcker personen fram sina fingrar och skakar väldigt lätt. Jag menar inte att man ska ta tag i personens hand och skaka med all kraft men att ta tag i handen ordentligt istället för lite lätt räcka fram sina fingar. Jag tycker att det är lite oartigt på något sätt. Som om man inte vill hälsa på en ordentligt.
    Har träffat rätt många sådana personer och dem flesta är kvinnor.
    Usch så irriterande

• Svar på tråden Skaka hand
  • Draktårar83

Tycker inte att det är så många i min ålder som längre skakar hand=/ De räcker upp handen och "vinkar", men sällan något mer. Elelr så har det med uppfostran att göra med, vad vet jag.

• FlowerGirl

Hatar också de som skakar hand med mig som om jag hade bajs på händerna eller nåt... jag blir så irriterad! kan du inte skaka hand ordentligt människa!! man kan vara rädd för baciller om man ser att den andra personen är ovårdad eller ser smutsig ut... det finns bakterier överallt! sen vill man ju inte skaka hand med en uteliggare, men annars så går det bra tycker jag

• Mamma till LovaLo

Fler kramar åt folket. Skaka hand är så stelt, en kram lättar upp.
    Mamma hade skakahand-skola med oss när vi var små... Min lillebror fick även lära sig att kramas lite bättre av vår kära mor.

• Auro

Ja, fy för "döda händer"! Sen finns det de som tar i för MYCKET bara för att poängtera att de minsann kan skaka hand. det är inte så kul att få handen sönderklämd så man inte kan hålla ölflaskorna resten av kvällen.

Jag stör mig lika mycket på alla som envisas med att kramas, fastän man inte känner vederbörande. Jag kramar vänner och familj, folk jag GILLAR. Främlingar vill jag hålla på meters avstånd. Då skakar jag hellre hand.

• FlowerGirl

Håller med Auro: varför ska man krama folk man inte känner?? när jag träffade min killes chef för första gång så skakade jag hand.. nåt annat hade varit konstigt, i visa situationer kan man varken vinka eller krama folk... det ska skakas

• ReRant

Helt rätt, håller med TS.

Ett fast handslag och välputsade skor är vägen till framgång.

• Poena

Håller med Alltid är det (ofta lite späda och smala) kvinnor! Själv känner jag mig som en mastodont med dasslockshänder i jämförelse (för ofta har de små hände rockså)

• Runguska

Jag är superdålig på att skaka hand och ha ögonkontakt. Faktum är att jag inte klarar det alls på grund av min asperger, men för de som inte vet något kan jag säkert framstå som en död och ointresserad fisk. Tycker det är synd att många dömer en så fort, ända sedan jag var liten har jag fått höra: "se mig i ögonen och säg att det inte var du, jasså det går inte, fy!!". Sedan håller jag väl på och blir bättre på alt sedan min kunskap kring handikappet blivit större, men det är jobbigt att känna sig sämre än andra, för mycket gör jag bättre än de flesta. Men men, man kan väl inte få allt.

• Amelié77

Bacillskräcken tycker jag har gått för långt! Ingen har väl dött av att skaka hand med nån, även fast den personen skulle ha bajs eller vad för skit som helst på händerna (vilket ju inte SÅ ofta är fallet). Vanliga människor man möter i vardagen är inga vandrande bärare av mördarbaciller, man kan nog lugnt skaka hand!

• Maggi74

Håller med om det här med att skaka hand........en del som man skakar hand med låter handen hänga som om den vore bruten!!!!!
    Ska man skaka hand så ska det vara med lite mer känsla, tycker jag! Man behöver absolut inte klämma åt så hårt men liiiiiite motstånd kan där ju vara..........

• sukkubus

Nä ingen har kanske dött av bacillerna från att skaka hand men varför ska jag dra i mig andras äckel (efter t.e.x. toabesök, näspet eller skrevkliande) i onödan. Och visst f*n sprids även förkylningar och annat så.

Varför räcker det inte med mitt stora leende, stadig ögonkontakt och en vänlig hälsningsfras??
    Är folk så osäkra att de måste ha en handskakningsritual?
    Den är ändå så invan och reflexmässig att jag inte tycker den betyder något tillsammans med en stel min eller uttryckslös röst.

• Mariaterese

visst är det så att förkylnigsbaciller sprids så...
    Det finns alcogel på apoteket som är bra när man känner sig äcklig efter att ha handlat, gått på stan varit på offentlig toa som sällan har tvål.. det är bra!

jag jobbar i vården o har oxå bacill skräck.. så sprit är bra..

• sukkubus

Jag tvättar mig när det behövs men ej frenetiskt.
    Jag tvättar mig efter toabesök bland annat och vill därför inte heller ha någon annans e-colibakterier på tassarna.

Mariaterese - Bra tips. Jag brukade själv ha med en liten flaska när det var utekvällar med besök på offentliga toaletter.

Svar på tråden Skaka hand