• Jardine

Skaka hand

Varför är det så svårt för vissa att skaka hand? Jag blir irriterad när man träffar en ny person, kanske på en fest eller barnkalas, så räcker personen fram sina fingrar och skakar väldigt lätt. Jag menar inte att man ska ta tag i personens hand och skaka med all kraft men att ta tag i handen ordentligt istället för lite lätt räcka fram sina fingar. Jag tycker att det är lite oartigt på något sätt. Som om man inte vill hälsa på en ordentligt.
    Har träffat rätt många sådana personer och dem flesta är kvinnor.
    Usch så irriterande

• Svar på tråden Skaka hand
  • Amelié77

Jag stör mig också på det där. Speciellt vanligt är det bland kvinnliga läkare! Jag tappar förtroendet för en sån läkare genast man skakar hand, det känns ju som att få några slattriga geléfingrar i handen. Usch!
    Jag har lagt märke till att det vanligen är såna som är väldigt försiktiga och tillbakadragna annars också som skakar hand på det viset. Kanske vill de inte göra så mycket väsen av sig, de vill mest smyga undan i nån lite vrå...

• Monstermamman

Uäk!
    Håller med! Känns som att skaka en död fisk..
    Nä, ta tag ordentligt men inte hårt så att det känns!

• Fru Larzzon

Jag är tillbakadragen och blyg men jag försöker alltid tänka på att skaka hand ordentligt

• biomedbonus

jag vet det är nästan lite läskigt som om dom är lealösa....
    har hört att det har med ens personlighet att göra, men det är säkert inte sant.
    så ett slappt handslag skulle betyda en slö o lite lat människa
    vilken tur att jag har ett kraftfullt handslag ,hahaha

• giz

kanse har dom rematism eller annan ledsjukdom som kan göra att det gör välldigt ont att ta i hand på rktigt...... jag vill inte gärna ta i hand så jag försöker undvika det in i det längsta..... men visst är det irriterande på dom som gör det bara för att.

• LadyMarmalade

döa fiskar kallar vi dem

men apropå det så finns det en till variant...benknäckar handslaget

en arbetskompis till mig fick hämtning av sin gubbe och han går fram till mig och sträcker fram handen...

AAAAAAAAAAAAAAAAAAJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJ...

knakade ända upp i armbågen och då tog han inte i ens

fniss...nästa gång han var upp på jobbet skrattade vi ganska gott åt det eftersom jag inte tänkte utsätta mig för det igen

• Mariaterese

ja det är så irriterande att man ångrar att man ens sträckte fram sin egen hand ju...

• sukkubus

Jag hatar att skaka hand. Dumt och äckligt påhitt.

Jag gör det dock ändå då man känner sig tvingad för att vara "artig".

Kolla upp statistiken över vad folk använder sina händer till (det är mycket och äckligt) och sedan hur många som inte tvättar dem.

• Mariaterese

jaja men det får man inte tänka på.. det är artigt o visar att man inte är fiender om man skakar hand.. man kan ju alltid tvätta sig själv efteråt..

Kundvagnar i affärer är nog det som är ännu äckligare o dom måste man ju ta i.. :)

• sukkubus

Jag håller inte helt med. Jag är en mycket trevlig och utåt person och visar med ett stort leende och en artig hälsningsfras att jag inte är fientligt inställd.
    Jag gillar helt enkelt inte att ta i främmande människor eller att de tar i mig.

Kundvagnar och stolpar i tex tunnelbanan är riktigt snusk det med och jag undviker så gott det går utan att vara paranoid

Svar på tråden Skaka hand