• Adventuredad

vad för bilbarnstol???

Svar på #13
    Bizita skrev 2009-01-02 19:32:42 följande:
    Hej Vi har oxå en Besafe stol till vår son. Jag reagerade på att det står 0-18 kg på den när säljaren sa att den var för 0-25 kg när vi köpte den. Kontaktade därför Besafe genom deras websida och fick då veta att det finns olika regler, men att stolen visst är godkänd upp till 25 kg genom T-märket som finns intill etiketten med E-märket och 0-18kg. Om jag var du skulle jag kontakt Besafe själv så får du mer utförlig info av dem. Vi kommer att fortsätta använda vår stol tills sonen växer ur den på längden för 25 kg tror jag inte han kommer väga innan dess.
    IziKid X1 är endast godkänd till 18 kg, inget annat.. Det kan hända att något annat gäller om din stol är några år gammal. Dom klantade nämligen till sig rejält med en test IMHO och stolen får därför inte längre användas över 18 kg. Det är en lång historia, jag kan ta reda på exakt när det skedde om någon behöver veta.

De populäraste stolanra är Britax Hi-Way, Britax Multi TEch, ritax Two-Way, Brio Zento, Izikid X1, och Maxi COsi Mobi. Mobi och Hi-Way säljer mest

De stolar som har högst rygg är Multi TEch med sina 62 cm, sedan Two-Way på ca 60 cm. De kommer sedan en hel drös på 57 cm. Brio Zento och Cosmic comoft är något lägre, 55 cm.

Two-Way och Multi Tech tar något mer plats men dt är ingen större skillnad.

Two-Way och Multi Tech kan ju båda användas som framåtvända bältesstolar. De framhävs att det är direkt osäkert och det är inte sant. Two-Way har inte bra bältestyrning vilket är en svaghet och Multi Tech är tung (men har bra bältesstyrning). Båda är dock godkända som bältesstolar under tuffa krav och är inte osäkra som har antytts. En vanlig bältestol är något bättre IMO men rent säkerhetsmässigt men det är ju även många andra faktorer som är minst lika viktiga. Man ska inte ha panik för att använda dessa två solar som bältestolar.
  • Adventuredad
    Svar på #19
    Bizita skrev 2009-01-03 18:14:19 följande:
    Svar på #18Du får gärna kolla upp det mer. Våra stolar är 1 och 2 år gamla och när jag var i kontakt med BeSafe i höstas sa de att det var ok upp till 25 kg. Men man vill ju gärna veta mer, är ju inte direkt villig att metvetet riskera något.
    Svar kommer på måndag
  • Adventuredad

Angående Izi Kid 18 eller 25 kg. Izi Kid X1 är endast godkänd till 18 kg., inte till 25 kg. precis som jag nämnde ett par trådar tidigare. Jag har dubbelkollat detta. Stolen är även "T" godkänd till 25 kg. men denna godkänning finns inte längre, togs bort i Maj 2008 och är inte längre ett godkännande. Stolen är alltså endast godkänd till 18 kg. Ingen butik med kunniga säljare kommer att säga 25 kg. för stolen har inte det godkännandet. "Off the record" så är historien mer komplicerad än detta men stolen är alltså endast godkänd ECE R44/03 till 18 kg. och det ska man rätta sig efter.

Maxi Cosi Mobi är en bra stol, en av de mer populära i Sverige. Den har 4 olika lägen för lutning av stolen som fungerar bra. Säkerheten är lika bra som många andra populära svenska bakåtvända stolar, dvs. extremt bra. Stolen är också godkänd till 25 kg. på alla platser.

Stolen tar dock ganska mycket plats och kan vara lite knepig att installera i en del bilar, speciellt de med skålade säten.

Den mest populära stolen är Britax Hi-Way och jag kan verkligen rekommendera denna. Mycket bra kombination av vikt, säkerhet, och enkel installation. Säkerheten är lika bra som MAxi Cosi Mobi eller vilken annan bra bakåtvänd stol men det är enkelt att installera stolen i nästan varje bil.

Britax Secura är en bra stol men ej speciellt populär. Den tar mycket plats och är lite dyr, men stolen är mycket bra.

• Adventuredad

Mobi har flera olika positioner som fungerar bra. Själv har jag använt Hi-Way i flera år och inte haft problem med sovande barn i stolen. Hi-Way kan inte justeras "on the fly" men justeringar kan dock göras relativt enkelt inom ett par minuter.

Var ska du ha stolen installerad? Mobi tar mycket plats i baksätet vilket för det mindre bekvämt i framsätet för passagerare.

Jag skulle välja en Hi-Way eftersom jag tycker man kan ändra vinkeln på stolen då och då vilket gör att barnet ser bra ut genom fönstret men ändå sover bra i stolen.

Båda stolarna är lika säkra, försök åka förbi en butik om du kan för att prova båda stolarna. Är du i Stockholm rekommenderar jag Säkerhetsbutiken på Kungsholmen eftersom dom ver långt mer än någon anna butik om säkerhet i bil.

• Adventuredad
    Svar på #27
    Som jag sa, stolen är endast godkänd till 18 kg. men "off the record" så är det inte så enkelt. Att sälja stolen och säga att den går till 25 kg. är dock inte något en handlare kan eller bör göra. Stolen går till 18 kg. och är godkänd för detta. Allt däröver är förälderns ansvar. BeSafe ska inte säga själva at stolen går till 25 kg. eftersom det inte är korekt.

IziKid hr ej den högsta rygen. Two-Way har en rygg som är ca 60 cm och Multi TEch har den högsta ryggen ör bakåtvända stolar, 62 cm. Ryggen på Izi Kid är som de flesta andra stolar 57 cm.
Svar på tråden vad för bilbarnstol???