• Anonym (undrande)

Dela barnbidraget?

Jag har tre barn och är skild från barnens pappa sen en bra tid tillbaka. Vi är båda vårdnadshavare och barnen bor varannan vecka. Han tjänar väldigt mycket mer än jag - bor i en 5-miljonersvilla medans jag får bostadsbidrag. Vi har hittills gjort så med barnbidraget att det har satts in på ett konto som vi har betalt ytterkläder, dagis/fritids, fritidsaktiviteter och cyklar etc från.
    Nu har exet gift om sig och "bad" mig skriva över halva barnbidraget på honom för att hans nya fru ska kunna få flerbarntillägg.

Jag känner att jag skulle förlora kontrollen över flerbarnstillägget ifall jag gick med på det här och har därför vägrat. Ingen garanti finns heller att jag får tillgång till pengarna, som jag så väl behöver. Gör jag rätt som vägrar - eller är jag bara (som exet påstår) avundsjuk och snål?

• Svar på tråden Dela barnbidraget?
  • mamma är bäst

Stå på dig, tycker det är larvigt av honom att bråka om dessa pengar om han har mycket bättre ekonomi. Och ingen kan tvinga dig att skriva över!

• santanas

Släpp inte på den "kontroll" du har, varför ska hans nya fru ha flerbarnstillägget när det är era barn som nu får det?
    Vi har flerbarnstillägg genom att maken har två tjejer sen innan och han har alla bidrag skrivna på sig men han har en automatisk överföring till tjejernas gemensamma konto där han och mamman kan plocka som det behövs och vårt gemensamma barn har jag kontot till.

• Anonym

kan hon ens få flerbarnstillägg för ett barn som inte är hennes? el är de andra barnen deras gemensamma? tycker oxå du ska stå på dig.

• Anonym (undrande)

Ja själv tycker jag också att han är larvig. Han blev så arg när jag sa nej att jag var tvungen att lägga på luren i örat på honom.

• Anonym

Vadå? Hans nya fru kan väl inte räkna in DINA barn så att hon får flerbarnstillägg?

• Anonym

Nrj hon kan inte få flerbarnstillägg för barn som inte är hennes.

• Anonym (undrande)

Det är bara hennes barn, men enligt FK´s regler kan man få flerbarnstillägg om man är gift.

Anonym skrev 2009-01-02 19:13:41 följande:
    kan hon ens få flerbarnstillägg för ett barn som inte är hennes? el är de andra barnen deras gemensamma? tycker oxå du ska stå på dig.
  • mamma är bäst

Ödsla inte din energi på att bråka med honom. Säg bara nej och ignorera de ilskna kommentarerna...

• Anonym

Bor man i en villa för 5 miljoner känns det riktigt risigt om man är beroende av ett flerbarntillägg. Har hon ens rätt till det för dina/era barn?

Stå på dig.

• Anonym (undrande)

Om dom är gifta så går det tyvärr.

OM han har halva bidraget skrivet på sig - och det är DET som han vill åt.

Anonym skrev 2009-01-02 19:14:42 följande:
    Nrj hon kan inte få flerbarnstillägg för barn som inte är hennes.
Svar på tråden Dela barnbidraget?