• Anonym (undrande)

Dela barnbidraget?

Jag har tre barn och är skild från barnens pappa sen en bra tid tillbaka. Vi är båda vårdnadshavare och barnen bor varannan vecka. Han tjänar väldigt mycket mer än jag - bor i en 5-miljonersvilla medans jag får bostadsbidrag. Vi har hittills gjort så med barnbidraget att det har satts in på ett konto som vi har betalt ytterkläder, dagis/fritids, fritidsaktiviteter och cyklar etc från.
    Nu har exet gift om sig och "bad" mig skriva över halva barnbidraget på honom för att hans nya fru ska kunna få flerbarntillägg.

Jag känner att jag skulle förlora kontrollen över flerbarnstillägget ifall jag gick med på det här och har därför vägrat. Ingen garanti finns heller att jag får tillgång till pengarna, som jag så väl behöver. Gör jag rätt som vägrar - eller är jag bara (som exet påstår) avundsjuk och snål?

• Svar på tråden Dela barnbidraget?
  • Anonym (undrande)

Fick just veta att han har ringt mina föräldrar för att få dom att övertyga mig om det ekonomiskt fördelaktiga i att dela barnbidraget. Det sorgliga är bara att jag känner att han gör bort sig ännu mer. För mig handlar inte det här bara om pengar nämligen. Att mina föräldrar är på min sida och sen lång tid tillbaka sagt att jag borde ta hela bidraget själv istället för att sätta in det på gemensamt konto gör det hela bara mer tråkigt för honom.

• systersandra

Är det inte så att om man har barnet halva tiden var,ska man inte dela på barnbidragen också?

Bara undrar..

• Anonym (undrande)

Det gäller barn födda efter 2006. För barn födda innan dess gäller att barnbidraget är skrivet på mamman. Vill man ändra på det måste BÄGGE föräldrarna vilja det och aktivt skriva under på det.

systersandra skrev 2009-01-03 14:54:32 följande:
    Är det inte så att om man har barnet halva tiden var,ska man inte dela på barnbidragen också?Bara undrar..
  • Anonym

Anonym (undrande) skrev 2009-01-03 14:51:12 följande:

Fick just veta att han har ringt mina föräldrar för att få dom att övertyga mig om det ekonomiskt fördelaktiga i att dela barnbidraget. Det sorgliga är bara att jag känner att han gör bort sig ännu mer. För mig handlar inte det här bara om pengar nämligen. Att mina föräldrar är på min sida och sen lång tid tillbaka sagt att jag borde ta hela bidraget själv istället för att sätta in det på gemensamt konto gör det hela bara mer tråkigt för honom.
    Pinsamt att han kontaktar dina föräldrar för att få 76 kr/mån mer per barn utbetalt till hans nya fru på bekostnad av att era gemensamma barn mister dessa 76 kr/mån vardera.

Har han så dålig ekonomi att dessa totalt 228 kr/mån som han vill ta från sina barn skulle göra en så avgörande skillnad att han ringer dina föräldrar?

Det handlar om 228 kr totalt per månad! Det är iofs ingen stor summa. Men det är pengar som han vill att era barn ska avstå till förmån för hans nya fru. Varför vill man något sådant?
  • Anonym (undrande)

För att man har ett makt- och kontrollbehov och för att man kanske inte kan sköta sin ekonomi bättre trots att man bor i en flermiljonersvilla. Kanske är det en bidragande orsak att dottern fick en 5000 kr laptop i julklapp av honom.

Anonym skrev 2009-01-03 14:56:31 följande:
    Anonym (undrande) skrev 2009-01-03 14:51:12 följande:
    Pinsamt att han kontaktar dina föräldrar för att få 76 kr/mån mer per barn utbetalt till hans nya fru på bekostnad av att era gemensamma barn mister dessa 76 kr/mån vardera.Har han så dålig ekonomi att dessa totalt 228 kr/mån som han vill ta från sina barn skulle göra en så avgörande skillnad att han ringer dina föräldrar?Det handlar om 228 kr totalt per månad! Det är iofs ingen stor summa. Men det är pengar som han vill att era barn ska avstå till förmån för hans nya fru. Varför vill man något sådant?
  • Anonym

Är det inte så att om man har barnet halva tiden var,ska man inte dela på barnbidragen också? Bara undrar..
    Nej, man KAN dela på barnbidraget vid vv-boende. Men endast under förutsättning att mamman går med på det. Gör inte mamman det så betalas barnbidraget alltid ut till henne enligt lagens huvudregel. Detta gäller oavsett när barnen är födda.

Detta har prövats av regeringsrätten i två fall i december 2005, se rättsfallet RÅ 2005:79

lagen.nu/dom/ra/2005:79
  • Anonym

Anonym (undrande) skrev 2009-01-03 14:58:49 följande:

För att man har ett makt- och kontrollbehov och för att man kanske inte kan sköta sin ekonomi bättre trots att man bor i en flermiljonersvilla. Kanske är det en bidragande orsak att dottern fick en 5000 kr laptop i julklapp av honom.
    Så då vill han plocka in pengarna för dotterns julklapp från alla barnen så att de ska bidra till laptopen?

Ja, går du med på detta så har han ju fått ihop de pengarna efter två år. Men samtidigt så undrar man varför barnen ska betala pappans julklapp?
  • Anonym (undrande)

Åhhh.. tack!!!
    Suveränt att ha i bakfickan när han drar igång igen - för det lär han göra.

Anonym skrev 2009-01-03 15:00:27 följande:
    Nej, man KAN dela på barnbidraget vid vv-boende. Men endast under förutsättning att mamman går med på det. Gör inte mamman det så betalas barnbidraget alltid ut till henne enligt lagens huvudregel. Detta gäller oavsett när barnen är födda.Detta har prövats av regeringsrätten i två fall i december 2005, se rättsfallet RÅ 2005:79lagen.nu/dom/ra/2005:79
  • Anonym

Anonym (undrande) skrev 2009-01-03 15:06:50 följande:

Åhhh.. tack!!! Suveränt att ha i bakfickan när han drar igång igen - för det lär han göra.
    Jag fick inte länken till rättsfallet att fungera men du kan ju själv klistra in länken så fungerar det nog.
  • Anonym (undrande)

Jag klistrade in den efter ett www och det gick utmärkt. Den bästa nyårspresent jag kunde få tror jag. :)

Anonym skrev 2009-01-03 15:09:58 följande:
    Anonym (undrande) skrev 2009-01-03 15:06:50 följande:
    Jag fick inte länken till rättsfallet att fungera men du kan ju själv klistra in länken så fungerar det nog.
Svar på tråden Dela barnbidraget?