• Mael

1-års tårta om man vill undvika socker?

Min dotter fyller 1 nästa vecka och jag vill så gärna ge henne en "riktig" födelsedagstårta (inte för att hon egentligen bryr sig, utan bara för att jag VILL). Samtidigt vill jag inte introducera socker än så hur göra?

Grädde känns helt ok och som fyllning tänkte jag mig mosad banan och blåbärspuré. Garnera kan man ju göra med frukt på olika sätt, men HUR gör man en vettig tårtbotten (typ sockerkaka) utan socker?!
    Vi har inte introducerat nötter än så det är inte aktuellt.

Alla tips tas tacksamt emot.

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Svar på tråden 1-års tårta om man vill undvika socker?
  • summertime123

du kan ju göra en pannkakstårta med pannkakor istället för tårtbotten + grädde o mosade frukter!

• lyckligmamma

låter inget gott utan socker

• Kluvenflicka

Men det lilla sockret som finns i en tårta o den lilla biten din dotter kommer att äta kommer ju inte att skada henne precis..Gör en vanlig botten med frukt osv

• lyckligmamma

Ja de tyckte jag med litegrann. tårta får hon bara en gång om året, på sitt kalas eller

• Mael

Jag är fullt medveten om att det inte skadar henne med en tårtbit, men om det nu finns alternativ så gör jag gärna det istället. Varför introducera socker om man inte behöver ?

Pannkakor är helt klart ett alternativ, men det kanske blir knepigt att få det att se rätt ut... Fast staplar man tillräckligt många plättar på hög och har grädde runt om så borde det ju bli bra.

Andra tips?

• lyckligmamma
    Mael skrev 2009-01-03 10:25:30 följande:
    Jag är fullt medveten om att det inte skadar henne med en tårtbit, men om det nu finns alternativ så gör jag gärna det istället. Varför introducera socker om man inte behöver ?Pannkakor är helt klart ett alternativ, men det kanske blir knepigt att få det att se rätt ut... Fast staplar man tillräckligt många plättar på hög och har grädde runt om så borde det ju bli bra.Andra tips?
    Tycker nog att det var bra som du skrev, sockerkaka utan socker, och det finns ju barnmatspure som är gott.... o ha i o grädde o frukt... ananas o banan e söt ju...
  • Mael
    lyckligmamma skrev 2009-01-03 10:26:49 följande:
    Tycker nog att det var bra som du skrev, sockerkaka utan socker, och det finns ju barnmatspure som är gott.... o ha i o grädde o frukt... ananas o banan e söt ju...
    Men hur blir en sockerkaka om man inte har i socker - menar inte smakmässigt då utan konsistens och så. Blir det överhuvud taget en kaka? Någon som har provat?
  • lyckligmamma
    Mael skrev 2009-01-03 10:28:35 följande:
    Men hur blir en sockerkaka om man inte har i socker - menar inte smakmässigt då utan konsistens och så. Blir det överhuvud taget en kaka? Någon som har provat?
    Ja, det blir som en vanlig kaka, utan socker. Testa att ha kakao istället, det är väl inte lika onyttigt som socker? Kände en tjej som inte tål socker, så hon bakade en massa utan socker. jag tyckte inte om de, är för onyttig av mig
  • svårt att vara unik

Hej Mae! Tänk att det fyller ett nu, våra småttingar... Har samma funderingar som du, fast vi är i thailand på 1-årsdagen, så tårta blir det inte förrän vi kommer hem och har kalas.

Sockerfria kakor har jag förresten hittat på ekologiska barnmatsbutiken, från Peter Rabbit. De är sötade med frukt i stället.

Funderar på om man kan ha något sånt i sockerkakssmeten också, för att söta? Typ rivet sött äpple eller nåt? Jag har vaniljpulver hemma också, dvs bara malen vanilj, inte vaniljsocker (ekologiskt, köpt på coop). Det sötar nog också, skulle jag gissa?

Fast pannkakstårta lät väldigt gott det också...

• mandelblomma

tror inte det blir så himla gott faktiskt.
    Skulle antingen göra en vanlig tårta med socker i, alternativt göra något annat om det är så viktigt att inte ge något socker...fruktsallad kanske.

Svar på tråden 1-års tårta om man vill undvika socker?