• Mael

1-års tårta om man vill undvika socker?

Min dotter fyller 1 nästa vecka och jag vill så gärna ge henne en "riktig" födelsedagstårta (inte för att hon egentligen bryr sig, utan bara för att jag VILL). Samtidigt vill jag inte introducera socker än så hur göra?

Grädde känns helt ok och som fyllning tänkte jag mig mosad banan och blåbärspuré. Garnera kan man ju göra med frukt på olika sätt, men HUR gör man en vettig tårtbotten (typ sockerkaka) utan socker?!
    Vi har inte introducerat nötter än så det är inte aktuellt.

Alla tips tas tacksamt emot.

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Svar på tråden 1-års tårta om man vill undvika socker?
  • Frax

Vi gjorde pannkakstårta med grädde och mosad banan. Kändes bättre än vanlig tårta.

• svårt att vara unik

... utan att veta någonting om dem (skulle det stå).

• DecemberBebis

gör en sockerkaka med knappt hälften så mycket socker i , sen har du i mosad banan i smeten , blir jätte saftig och god ! det gjorde jag till dotterns 1års tårta !
    visst blir det liiite socker , men det är ju minimalt

• Mael

Misstänkte att tråden skulle ta denna riktning tyvärr och vill bara säga att det för mig INTE är viktigt att tårtan är söt (snarare tvärt om). Dottern ska tycka den är GOD och ser rolig ut.

Jag skulle aldrig komma på tanken att använda sötningsmedel istället för socker. Använder det inte till mig själv och därför inte heller till flickan.

Kalla det sockerhysteri om ni vill, men jag ser ingen anledning alls att ge henne tillsatt socker på sin 1 års dag då hon ännu inte tycker sötade saker är godare än något annat hon äter. Tids nog kommer hon upptäcka sötsaker ändå - det behöver jag inte skynda på.
    Jag är absolut inget hälsofreak själv. Äter mängder av godis och småkakor när tillfälle bjuds men tycker faktiskt det är onödigt att ge det till en 1-åring.

Och visst skulle jag kunna ge bara frukt för hon fattar inte skillnaden mellan en födelsedag och andra dagar och hon skulle inte sakna en tårta om hon inte fick den, men lite extra kul ska man väl kunna ha som förälder också.

Lutar åt pannkaksbotten - man kan ju göra ugnspannkaka så den blir lite tjockare och skära ur runda bottnar ur - där har vi det nog

• Mael

Hej föresten Savu Kul att se dig. Det är verkligen helt otroligt att det är dags för 1-årsdagar "redan"!!!

• TipTop86
    Svar på #34
    Okej, jag trodde själva meningen var att göra en söt tårta utan socker och det tycker jag är väldigt konstigt.. Missuppfattade antagligen =) ..

En tanke bara, om tårtan är tänkt att vara som frukost så tänk efter om du själv skulle må bra av att äta en pannkakstårta med grädde och frukt till frukost.. Du kanske redan har tänkt så långt men ifall du inte har det så kanske du tänker på det nu =) ..
    Bo Thomas Melker Sjöberg 080501
  • Mael
    TipTop86 skrev 2009-01-03 12:55:57 följande:
    Svar på #34Okej, jag trodde själva meningen var att göra en söt tårta utan socker och det tycker jag är väldigt konstigt.. Missuppfattade antagligen =) ..En tanke bara, om tårtan är tänkt att vara som frukost så tänk efter om du själv skulle må bra av att äta en pannkakstårta med grädde och frukt till frukost.. Du kanske redan har tänkt så långt men ifall du inte har det så kanske du tänker på det nu =) ..
    No harm done. Jag var nog lite otydlig och det var många andra som skrev om sätt att få den söt så ...

Hade iofs inte tänk ha den som frukost utan som mellanmål på eftermiddagen när släkten är här och firar med oss, men det var en bra tanke. Värd att komma ihåg till kommande år.

Fast till mig själv skulle jag nog kunna tycka att det var en rätt schysst frukost
  • Frediza1980

Hej ts! har inte läst tråden för jag kan tänka mig disskutionen men själv gjorde jag en sockerkaksbotten med mindre socker mossade frukt och bär mellan bottnarna och så grädde, Lilla gumman satt och pilla ut frukten och åt bara den
    Nu när hon fyller 2 så tänker jag göra en plätt tårta i form av en tusenfoting med frukt o bär o grädde.
    Vi resonerar lika dant som ni, nu när hon började förskolan så nnu är det annat eftersom dom äter söttsaker där så nu har hon upptäkt det, hemma äter vi sällan söttsaker ev glass ibland, fast ändå föredrar hon frukt osv.

• svårt att vara unik

Mae - Även mina förslag var tänkta som smaksättare, inte sötgörare, tar man bara bort sockret finns ju risken att det inte smakar så mycket alls, och då förlorar man ju poängen, helt klart.

Blev väldigt sugen på tårta nu känner jag...

• Mael
    svårt att vara unik skrev 2009-01-03 13:20:44 följande:
    Mae - Även mina förslag var tänkta som smaksättare, inte sötgörare, tar man bara bort sockret finns ju risken att det inte smakar så mycket alls, och då förlorar man ju poängen, helt klart. Blev väldigt sugen på tårta nu känner jag...
    Det förstod jag - du brukar vara en klok kvinna
  • TipTop86
    Mael skrev 2009-01-03 13:04:16 följande:
    No harm done. Jag var nog lite otydlig och det var många andra som skrev om sätt att få den söt så ... Hade iofs inte tänk ha den som frukost utan som mellanmål på eftermiddagen när släkten är här och firar med oss, men det var en bra tanke. Värd att komma ihåg till kommande år. Fast till mig själv skulle jag nog kunna tycka att det var en rätt schysst frukost
    Haha jo en del kanske gillar det som frukost fast jag skulle inte det.. Har firat alldeles för många födelsedagar med tårta som frukost och alltid tagit det för givet även om jag inte mått bra av det.. Är inte förrän nu som jag tänkt om å käkar riktig frukost innan!

Fast om man gör nyttiga pannkakor med dinkel, bovete, linfrön, havregryn eller liknande kan man nog käka det till frukost utan problem! Blir mera matigt då å inte bara mjöl =) ..
    Bo Thomas Melker Sjöberg 080501
  • Mael
    TipTop86 skrev 2009-01-03 13:24:36 följande:
    Haha jo en del kanske gillar det som frukost fast jag skulle inte det.. Har firat alldeles för många födelsedagar med tårta som frukost och alltid tagit det för givet även om jag inte mått bra av det.. Är inte förrän nu som jag tänkt om å käkar riktig frukost innan!Fast om man gör nyttiga pannkakor med dinkel, bovete, linfrön, havregryn eller liknande kan man nog käka det till frukost utan problem! Blir mera matigt då å inte bara mjöl =) ..
    Det med lite grädde och mosad frukt måste ju bli ungefär som gröt med lite mjölk och lingon

Låter gott!!

Jag har faktiskt också börjat "önska mig" åtminstone en ordentlig smörgås tillsammans med tårtan när jag firas på morgonen här hemma. Gräddtårta landar ju så oerhört tungt annars.
  • Reindeer

Hejsan där!
    Jag sitter i samma båt, det vankas 1-års kalas här om en vecka.
    Min tanke är att jag ska köpa vitt bröd typ landgång och skära bort kanterna, lägga i lager med banan och fruktpuré och sedan garnera med vispad grädde och massa mumsig frukt.

Det är ju inget nytt påhitt att ha banan och annat fruktigt på smörgåsen så detta borde bli toppen!

Sno gärna min idé... Lycka till mammsen

Svar på tråden 1-års tårta om man vill undvika socker?