Inlägg från: riotflickan |Visa alla inlägg
  • riotflickan

Blutsaft

Jag har tagit en dos om dagen och lyckades få upp mitt järnvärde från 107 till 122. Nu är det nere i 117 igen, men jag har ju bara 2 veckor kvar!

Tänk på att inte ta det till frukost om ni äter en massa mjölkprodukter då, för då försämras järnupptaget! Jag brukar ta det innan jag går å lägger mej! (Äter alltid yoghurt eller ost på morgonen). Det är kalciumet som är boven...

• riotflickan

Man ska ej överdosera järn för det kan ge ett för högt hb som i sin tur kan ge leverproblem och blodproppar.

MEN om man har på tok för lågt värde så kanske man behöver boosta i några veckor för att få upp det... jämför dosen järn i niferex och blutsaft:

1 tablett niferex = 100 mg järn
    1 dos blutsaft = 100 mg järn

Och man kan väl bli ordinerad mer än en tablett niferex om dagen, eller har jag fel?

• riotflickan

Projekt Lennart skrev 2009-01-15 09:55:52 följande:

riotflickan skrev 2009-01-15 09:47:37 följande:
    Fel, fel, fel: Blutsaft har 100 mg järn per 100 ml (5 doser) se www.blutsaft.se/
    Oj, läste visst fel... Så då borde man alltså kunna ta 5 doser om dagen!
  • riotflickan

Min bm sa också att blutsaft var som "en piss i havet", men det gick ju bra att få upp järnvärdet ändå!

• riotflickan

Tyvärr är det dyrt, nästan 200 brukar jag betala för stora flaskan. Förutom i Sturegallerian, för där är det dyrare. (Jag har foglossning, orkar ju inte alltid gå långt! ;) )

Svar på tråden Blutsaft