-
Vilket kolumnnamn har mitten då? eller alltså, det finns ju outer, main, sidebar och left sidebar. Vilken är vilken? eller rättare, vilken är mittkolumnen? Är det main? och i så fall, vilken kolumn är outer? Haha, massa frågorBuschiq skrev 2009-03-14 09:09:20 följande:#3152 Om du har html-koden till dina gadgetsar (om du hämtat koden någonstans ifrån och klistar in den) kan du själv ändra hur många pixlar hög och bred du vill att varje gadget ska vara. Se bara till att ändra det proportionellt, annars kan det se lite tokigt ut. Annars kan du gå in i din html-mall och ändra vidden på kolumnerna. Kanske får du göra en kolumn smalare och en bredare om du inte har så mycket utrymme att röra dig med, men ev kan det gå att bara öka den ena lite. Annars kan man minska postkolumnen om den är bred, men det känns lätt lite ihopklämt om den spalten blir för smal. Allt är en smaksak! Ändra antalet pixlar och förhandsgranska tills du är nöjd, sen spara.
-
Cool bild! Skitbra jue!Buschiq skrev 2009-03-16 13:43:28 följande:Jag hittade en bild som förhoppninsvis kan vara till hjälp när man är lite osäker på vad som är vad i blogspot-mallen:
-
Jag brukar ta någon bakgrund från "The cutest blogg" spara ned bilden och öppna den i PS. Sedan kolla pixelstorleken på den. Tror även jag kan se pixlarna i typ egenskaper i mappen jag lägger den, men jag har Vista. Tror inte jag kunde göra så innan.HjärtatAlicia skrev 2009-03-24 17:27:52 följande:Ni som gjort egna bakgrunder.. vad har ni för storlek på bilden när ni gör den i exempelvis photoshop?
-
Okej, jag vill in och redigera i HTLM koden. Har inte riktigt koll på sättet att tänka än, men testar i min testblogg. Skall sätta mig och klura på det, men vill även skriva ett inlägg, en fråga:
Jag vill flytta "sidebars" (båda två i en trekomumnsblogg) mer ut mot sidorna. Vill även förstora mainwrapper, men har inte rätt tänk än. Det är väl pixlarna jag skall in och pilla till? Öka? Minska? måste det bli jämnt antal, alltså ett pixelantal för hela bloggen som skall vara fördelat över olika "wrapper". Som nu, main är 425, side är 200 på var sida. Måste propotionerna vara lika? Åh, fattar ni vad jag kacklar om, haha
Ja, om någon har något att säga om pixlar och ändra/flytta sidebars får ni gärna säga till, även om ni inte fattar min beskrivning... -
Jag ökade outer wrapper och sedan mixade jag lite med main och side.. ser bra ut på bloggen, men i layoutläget ser det helskumt ut, eller tja..får liksom skrolla åt höger för att se höger sidebar (I layout, där man lägger till gadgets). Försöker klura ut hur jag skall fixa det. Får se om jag kommer på ngt.
Nu har jag fått bort navbar dock. Urkul!! FAts det är ff i min testblogg, så ingen ser ngt än. -
Det enda jag gjorde var att öpa outerwrapper till 1250 och öka mariginalen i main till 50 istället för 25 px
Det för att main hamnade mitt i "linjen" i en backrund jag valt... det kan jag nog iofs undvika om jag gör en egen, men orka. Nej inte just nuHar vanlig två kolumnsbakgrund till en tre komumnslayout. Det är det jag trixar med!!
-
Bombar bloggen lite mer...
Såhär ser min layoutsida ut när jag ökar pixlar i outer-wrapp
www.familjeliv.se/hem/sexymala/gallery/phpsel9ws.jpg
Blir galen på det, men så får det vara tills jag hittar felet. Ingen som vet?
och såhär ser bloggen ut!
test-nilam.blogspot.com/ Helt okej alltså!! Har inte brytt mig om färger och så.. bara själva layouten -
Ingen som vet något om mitt problem??
-
För min del får du gärna utveckla det där. Det är precis det jag undrade över i mina tidigare inlägg, men som ingen tydligen fatta vad jag menade... Det gäller iofs inte headern, utan "the sidebars" i en trekolumnsblogg. få dem mer ut på sidorna liksom.Buschiq skrev 2009-03-31 09:21:15 följande:Då får du börja med att ändra hur stor den aktuella bilden är i din mall, sen får du börja flytta (öka-minska) marginalerna på headern. (som jag gissar att det gäller)Du kan skriva ett minustecken framför en siffra för att få bilden att flytta sig åt andra hållet, t.ex. få en "margin-left"el."margin-startside" att flytta sig åt vänster. Ibland skrivs marginalerna ut som 0 0 0 0px; vilket betyder "top höger botten vänster". Det går medsols med andra ord.Det här var jättekort, fråga mer om du behöver!
test-nilam.blogspot.se här ser det ut som jag vill (har en vanlig tvåkolumnsbakgrund) men det är nog fel i mina pixelberäkningar nån stans, för på layoutsidan ser det helkonstigt ut. allt ät flyttat åt höger -
Jag tycker bara det är jobbigt att scrolla åt höger i layouten när jag skal grejja med något Bild finns i mitt galleri.Buschiq skrev 2009-03-31 11:41:10 följande:Av vad jag kan se från din källkod har du en jätte-main-wrapper på 700 pixlar. Sen har du inte skrivit in någon margin till högerkolumnen så den hamnar ju där den hamnar så att säga... Hur det ser ut i layoutläget vet jag ju inget om, huvudsaken är ju hur bloggen ser ut?Lite off topicSka man börja mixtra med pixelantalet är Firefox och tillägget MeasureIt nästan en förutsättning för det underlättar allt enormt! Bara ett tips Jag kollar alltid hur många pixlar jag ska flytta saker innan jag gör det och ser något konstigt ut kan jag mäta hur mycket det ligger fel och sen ofta hitta just den siffran i koden vilket gör allt mycket enklare...
Main vill jag ha stor, samtidigt som då side skall vara små. Tror jag hat 100-700-100 nu, eller ngt liknande. Och outerwrapper är nu typ 1100 eller så. Det är outerwrapper som ställer till det för layoutläget.
Ska se om det finns pixelmätare i Opera med, tror sambon sa ngt om det! Men det måste väl spela roll hur stor skärmen är på den dator man sitter?
Jaja, du behöve rinte gräva in dig i det nu.. jag ska plugga och INTE grejja med bloggen nu -
Men då har du med så? I ditt layoutläge? Det förklarar ju en hel del isf!Buschiq skrev 2009-03-31 13:39:52 följande:Aha, nu förstår jag (*trög idag*) Tyvärr har jag inte hittat något sätt att ha stor blogg men litet layoutläge, tror inte det går?Jag gillar också stor main, det blir luftigt och mer lättläst! Helt klart snyggare.
Då är jag inte ensam om mitt problem!
-
Jag försöker och försöker med mina bloggar *pust*
Nu har jag precis som jag vill (testar ff, så det är i förhandsgranskningen) men liten sidebar och större main. Det gick bra, men så vill jag ju ha mail mer centrerad. Det gick med padding 200px. Men samtidigt som då mail blir mer centrerad, hoppar den massa steg ned i bloggen. Alltså ett stort mellanrum mellan header och första inlägget
Men om jag börjar om från början: När jag ökade outerwrapper och sedan ökade main och minskade side, då blev det bra, men passade inte med min bild, eftersom jag vill ha inläggen centrerade. Så hur gör jag?
Nu är jag i en tvåkolumnsblogg! -
Va, du behöver väl inte in och grejja i bildprogram?Corretje skrev 2009-04-02 21:34:19 följande:Hej igen! Nu har jag listat ut hur man får sin egen bakgrund/mall via www.cutestblogontheblock.com problemet är nu att mitt fotoprogram inte är så bra, jag kan inte få det i rätt storlek... Jag har något som heter kolourpaint. Jag har linux... någon som har tips? Kanske något annat program jag kan ladda ner?Tack på förhand
Jag tar bara koden från The cutest blogg och lägger koden i en gadget i layoutl'gen i min blogg -
Okej, då vet jag inteCorretje skrev 2009-04-02 22:29:42 följande:Jo man kan ju ta deras bakgrunder, men om man vill göra en helt egen alltså...Jag hade oxå lite problem när jag testade en av deras bakgrunder, precis som "flickanfin"www.jagarpavagattblivuxen.blogspot.com