Inlägg från: Rondellen |Visa alla inlägg
  • Rondellen

Kärlek över "klassgränserna", funkar det i längden?

En jurist och en snickare,
    en läkare och en elektriker,

kortfattat:
    Förhållande mellan två männsikor med helt olika sociala bakgrunder och utbildningsnivå,
    en akademiker och en arbetare.

Funkar det?

• Svar på tråden Kärlek över "klassgränserna", funkar det i längden?
  • Rondellen

Vad jobbar ni med?

Vickan I skrev 2009-01-03 18:19:31 följande:

För oss har det funkat iaf .
  • Rondellen

Varför funkade det inte?

Kajee skrev 2009-01-03 18:19:15 följande:
    Min egen erfarenhet är att det är svårt. Men jag tror inte att det är en omöjlighet.
  • Rondellen

Jag tror också att det kan funka, givetvis har alla samma värde. Jag funderade bara kring vad andra tycker i frågan. Jag är själv statsvetare medan min sambo är snickare, och jag märker att det är många som reagerar på att vi tillhör olika "klasser".

Själv ser jag inget problem, utan det är snarare stimulerande att ha någon som sysslar med något så extrem annorlunda från det jag själv gör.

Men jag märker att många reagerar!

Frågan kanske borde ställas; varför upplever vissa detta som något som inte fungerar?

Peztis skrev 2009-01-03 18:21:55 följande:
    Varför skulle det inte funka! Det borde det göra, i alla fall.Alla är väl människor med samma värde...
  • Rondellen

Det kanske föreligger en risk, men det behöver ju inte nödvändigtvis bli så.

Kajee skrev 2009-01-03 18:23:55 följande:
    I mitt/vårt fall var det nog att vi hade så olika grundvärderingar i många frågor. Vi hade för olika åsikter om livet helt enkelt, vilket jag tror berodde på att vi hade så olika bakgrund. Men det var så det var för mig/oss. Kan säkert fungera annars.
  • Rondellen

Hannah76 skrev 2009-01-03 18:28:57 följande:

Förstår inte varför det inte skulle funka?Lever vi verkligen i ett samhälle som reagerar på sånt?
    Utifrån egen erfarenhet.

Ja, om du visste vad för kommentarer jag stöter på för att jag och min sambo har så olika bagrund och utbildningsnivå.

Alltifrån paralleller till "Lady Chaterleys älskare" till antydningar om att jag borde känna mig ostimulerad av min sambo!!
  • Rondellen

Fast ni har ju båda eftergymnasial utbildning, även om din man har två :D

Råkar ni oxå ut för att folk kommenterar era "olikheter" på ett negativt sätt?

Vickan I skrev 2009-01-03 18:36:56 följande:

Han är civilingengör samt ekonom (den ambitiösa av oss ) och jag är polis.
  • Rondellen

Mkt bra sagt!

Hannah76 skrev 2009-01-03 18:38:51 följande:
    Rondellen skrev 2009-01-03 18:31:39 följande:
    Vad larvigt. Säger rätt mycket om dem som uttrycker de kommentarerna. Jag väljer partner efter kärlek inte efter bakgrund, utbildning eller arbete. Alla har olika drömmar, och jag har hellre en partner som uppfyller sina drömmar och är nöjd över sig själv än någon som lever i en roll.
  • Rondellen

Min familj tyckte inte att min kille var fiiiin nog till en början, och min mor har påpekat att han inte verkar vara van att diskutera på det sättet "som vi är" i familjen.

Fördomarna från mina vänner har ju blivit färre nu när de har lärt känna honom och sett att han minsann också är smart och allmänbildad, men det känns hemskt att man ens behövde överbevisa dem.

Vickan I skrev 2009-01-03 18:48:34 följande:

Jo iofs, men ändå. Delar av sambon släkt (dock inte hans föäldrar) visade tydligt att jag inte var "fin" nog från början. Jobbade i butik då så då var det riktigt illa . Sedan när jag utbildade mig till polis så blev det liiite bättre, men är fortfarande inte fin nog.Från vänner har jag dock inte hört så mkt. Ngn som sagt ngn kommentar som jag reagerat på ibland, men vet inte. Nästan alla sambons vänner är ju från KTH eller/och Universitetet så jag får en känsla av att några av dem ibland pratar över huvudet på mig, som att jag inte ska förstå.
  • Rondellen

Ja den är klurig den där.

Sen måste man också se att det finns olika klassresor beroende på var man kommer ifrån. I min killes familj är det få som ens gått gymnasiet, flera är arbetslösa och några har suttit inne. Han bestämde sig tidigt att han itne ville bli som dem. Att gå ett yrkesgymnasium och bli snickare var för honom sättet att garantera att han själv itne skulle bli som sina föräldrar. Alltså att han skulle vara garanterad jobb när han gick ur gymnasiet och ksulle kunna försörja sig själv på en bra lön.

Att som tonåring komma fram till detta själv, o bli en så bra och förståndig persons om min kille är, utan stöd hemifrån, är i sig en stor klassresa.

Hannah76 skrev 2009-01-03 18:54:32 följande:
    Om man har tagit sig ur sin klass (eller ens partner), hur räknar man då? Bakgrunden finns ju där iaf.
  • Rondellen

Ja det är så löjligt, om min kille inte känner till massa saker från den akademiska världen så anses det bildat. Att han istället har massa andra kunskaper i sitt yrke som inte vanligt folk har värderas däremot inte.

Det är märkligt hur man värderar kunskap från kunskap.

Många gånger så kan det där med att diskutera politik eller böcker eller va det nu må vara, vara ett förklätt sätt att egentligen sätta sig över någon annan.

Vickan I skrev 2009-01-03 19:09:25 följande:

Ahh det där med "diskutera" känner jag så väl igen. Framförallt en släkting skulle alltid hålla på och fråga mig om saker rörande politik och speciella böcker. Sådant som vanligt folk allmänt inte har en susning om, om man inte är särskilt intresserad av dessa ämnen.
Svar på tråden Kärlek över "klassgränserna", funkar det i längden?