Födelsedagar
Är de någon muslim som vet om det är haram att fira födelsedagar, då menar jag självklart inte att man firar med alkohol, utan med mat och tårta och presenter.
Är de någon muslim som vet om det är haram att fira födelsedagar, då menar jag självklart inte att man firar med alkohol, utan med mat och tårta och presenter.
MsBeauty skrev 2009-01-03 23:36:45 följande:
*Hoppar in i diskussionen*, TS, som du ser finns det olika bud i frågan, vissa firar och andra gör det inte - och det finns inget solklart rätt eller fel. Man kan alltid vrida och vända på orden, är födelsdagsfirande en högtid eller en familjetradition osv? Är det egentligen samma sak? Alla muslimer jag känner firar sina barns födelsedagar.
Sofia 1983 skrev 2009-01-04 09:34:59 följande:
Ja jag ser att det finns olika bud, alla muslimer jag känner firar oxå sina barn, det måste man personligen få avgöra om vad som känns rätt för en. Lejonberg det du skrev om att alla muslimer är muslimer, vad menar du med det. Menar du att inte alla muslimer lever efter islam???????
Sofia 1983 skrev 2009-01-04 16:11:35 följande:
så en muslim som dricker, stjäler, begår mord osv. lever efter Islam, bara för att han kallar sig för muslim?
MsBeauty skrev 2009-01-04 17:05:24 följande:
men synderna som personen begår är inte att leva efter Islam. Då lever personen efter Islam på vissa sätt, men inte på alla.
jomenvisst, och om man kallar sig muslim är säkert ens avsikt att leva efter islam så gott man kan. Inte att avstå från att leva så mycket som möjligt. Och absolut inte att beröva sina barn deras födelsedagar. För barn som växer upp här är de väldigt viktiga dagar. Och alla barn är värda att firas hur snåla föräldrarna än är! Islamisk etik betonar avsikt (det ger i varje fall autentiska hadither entydig information om).