• Hobbi

Födelsedagar

Är de någon muslim som vet om det är haram att fira födelsedagar, då menar jag självklart inte att man firar med alkohol, utan med mat och tårta och presenter.

• Svar på tråden Födelsedagar
  • The straight way

MsBeauty skrev 2009-01-03 23:36:45 följande:

i länken står där endast 2 Eid, precis som jag säger.
    Jag antar att det är den hadith du syftar på?

Al-Bukhari, volym 2, bok 15, nummer 72

Berättat av Aisha:

Abu Bakr kom till mitt hus när två Ansari flickor sjöng vid min sida om historierna om Ansar som handlade om Buath-dagen. Och de var inte sångare. Abu Bakr protesterade och sade, ??Musik instrument från Satan i Allahs Budbärares hus!?? Det hände på Eid dagen och Allahs Budbärare sade, ??Oh Abu Bakr! Det finns en Eid för varje nation och detta är vår Eid.??
  • Sofia 1983

*Hoppar in i diskussionen*, TS, som du ser finns det olika bud i frågan, vissa firar och andra gör det inte - och det finns inget solklart rätt eller fel. Man kan alltid vrida och vända på orden, är födelsdagsfirande en högtid eller en familjetradition osv? Är det egentligen samma sak? Alla muslimer jag känner firar sina barns födelsedagar.

• Lejonberget

Sofia 1983 skrev 2009-01-04 09:34:59 följande:

*Hoppar in i diskussionen*, TS, som du ser finns det olika bud i frågan, vissa firar och andra gör det inte - och det finns inget solklart rätt eller fel. Man kan alltid vrida och vända på orden, är födelsdagsfirande en högtid eller en familjetradition osv? Är det egentligen samma sak? Alla muslimer jag känner firar sina barns födelsedagar.
    Och alla muslimer är muslimer.
  • Sofia 1983
    Svar på #13
    Med all respekt Lejonberget, vad menar du??? Klart att alla muslimer är muslimer, har någon någonsin sagt någonting annat?
  • Hobbi

Ja jag ser att det finns olika bud, alla muslimer jag känner firar oxå sina barn, det måste man personligen få avgöra om vad som känns rätt för en. Lejonberg det du skrev om att alla muslimer är muslimer, vad menar du med det. Menar du att inte alla muslimer lever efter islam???????

• Lejonberget

Sofia 1983 skrev 2009-01-04 16:11:35 följande:

Svar på #13Med all respekt Lejonberget, vad menar du??? Klart att alla muslimer är muslimer, har någon någonsin sagt någonting annat?
    [/citat]
    Hobbi skrev 2009-01-04 16:43:20 följande:
    [citat]
    Ja jag ser att det finns olika bud, alla muslimer jag känner firar oxå sina barn, det måste man personligen få avgöra om vad som känns rätt för en. Lejonberg det du skrev om att alla muslimer är muslimer, vad menar du med det. Menar du att inte alla muslimer lever efter islam???????
    Nej, men det var någon annan som skrev att bara sufister sysslar med sådant som är haram, och nämde som exempel födelsedagsfirande.
    Och ville poängtera att alla muslimer är muslimer. Shiter, sunniter, sufister osv. är alla muslimer.
    Visst lever alla muslimer enligt islam. Det är min fulla övertygelse. Varför skulle de annars kallas/kalla sig muslimer?
  • MsBeauty

så en muslim som dricker, stjäler, begår mord osv. lever efter Islam, bara för att han kallar sig för muslim?

• Lejonberget

MsBeauty skrev 2009-01-04 17:05:24 följande:

så en muslim som dricker, stjäler, begår mord osv. lever efter Islam, bara för att han kallar sig för muslim?
    Om h*n ber fem gånger om dagen dessutom, fastar en gång per år, betalar skatt och säger att h*n är en muslim, så är h*n muslim fast h*n begår misstag. Muslimer gör också fel. Muslimer är också människor. Det finns inte en enda muslim som inte har någon brist. Begår en muslim brott är det verken för att h*n är muslim eller för att h*n inte är det.
  • MsBeauty

men synderna som personen begår är inte att leva efter Islam. Då lever personen efter Islam på vissa sätt, men inte på alla.

• Lejonberget

jomenvisst, och om man kallar sig muslim är säkert ens avsikt att leva efter islam så gott man kan. Inte att avstå från att leva så mycket som möjligt. Och absolut inte att beröva sina barn deras födelsedagar. För barn som växer upp här är de väldigt viktiga dagar. Och alla barn är värda att firas hur snåla föräldrarna än är! Islamisk etik betonar avsikt (det ger i varje fall autentiska hadither entydig information om).

Svar på tråden Födelsedagar