• Hobbi

Födelsedagar

Är de någon muslim som vet om det är haram att fira födelsedagar, då menar jag självklart inte att man firar med alkohol, utan med mat och tårta och presenter.

• Svar på tråden Födelsedagar
  • Sofia 1983
    Svar på #16
    *Pust* Blev lite rädd där ett tag! Givetvis är alla muslimer muslimer.
  • Sofia 1983
    Svar på #17
    Jag anser inte att man kan neka någon att kalla sig muslim, och det värsta exemplet är väl dem som dödar i "islams" namn. Men likväl, ingen kan ta ifrån en människa rätten att definiera sig själv. Sen kan man ju tycka att personen i fråga fått islam om bakfoten, men det är en annan femma.
  • Sofia 1983
    Svar på #17
    Jag anser inte att man kan neka någon att kalla sig muslim, och det värsta exemplet är väl dem som dödar i "islams" namn. Men likväl, ingen kan ta ifrån en människa rätten att definiera sig själv. Sen kan man ju tycka att personen i fråga fått islam om bakfoten, men det är en annan femma.
  • MsBeauty

fast frågan var väl inte om en sån person är muslim? frågan var väl om den följer islam? annars har jag missförstått.

• Haraaz

Jag har aldrig stött på någon människa som inte firat födelsedag som ung, som har känt sig kränkt eller känt sig dåligt behandlad för det, eller att den känt att den blivit berövad en del av sitt liv. Man kan fira sina barn på andra sätt än på särskilda dagar.

Man kan baka tårtor och ge presenter på vilken dag som helst, visa uppskattning och ta sig tid med sitt barn när som helst.
    Man måste inte göra det på en speciell dag varje år.
    Jag har inte för avsikt att fira mina barns födelsedagar eftersom jag anser att det är bidah (innovation) precis som julfirandet är, jag är övertygad om att de kommer vara de lyckligaste barnen i världen ändå som kommer få presenter och vara med sin mamma och baka tårtor, fira eid och så vidare.

• MsBeauty

Håller med Haraaz till 100%. Kan tillägga att varken min man, hans syskon eller många av mina väninnor firat sina födelsedagar (inte heller som barn) och ingen av dem är olyckliga för det.

• Hobbi

Självklart får barnen inga men i livet om man inte firar födelsedagar, det är vi vuxna som lär barnen vad en födelsedag är och vad man gör på födelsedagen. Min man är i från Marocko och han har aldrig blivit firad på någon födelsedag han har haft, det har blivit en bra människa av honom.

• Um muhammed

Håller med haraz jag med
    födelsedagar julafton och andra högtider är inget för min familj då vi anser att det inte är rätt att fira dom

• Hobbi

Återigen så får varje människa muslim, kristen och jude välja hur de lever sina liv och vilka beslut de tar i sina liv, oavsett om man firar julafton eller andra högtider. Det är ingen annan som kan döma någon, det finns bara en som kan göra de och det är Allah. Jag undrade mer som fakta om det var haram, och var det stod tack för era alla svar.

• MsE

Jag måste lägga mig i här....

Förstår inte varför precis allting som profeten mohammad inte gjorde eller förespråkade måste tolkas som bidah? Det stämmer ju inte riktigt.
    Däremot stämmer det in på min uppfattning om att vissa inte ser längre än näsan räcker. Ursäkta om jag är otrevlig eller uttrycker mig taskigt, men så känns det.

Man skulle ju kunna tolka vad fasiken som helst till bidah eller haram eller u name it om man så vill.

För övrigt är det faktiskt så att den som försöker leva efter Islam, som har det för avsikt men kanske inte riktigt lyckas på alla punkter eller alla gånger, är fortfarande muslim. Du kan inte trolla bort hans tro bara för att han tabbar sig.

• MsE

Jag vill tillägga (fred vare med honom)........

• MsBeauty

Om man ser vad de lärda, som studerat Islam i så gott som hela sitt liv, säger om saken, så är de väl överrens om att födelsedagar inte är något som hör till Islam? Om man nu känner att det är svårt att hitta texter om det och själv ta ställning alltså...

• MsE

Så du anser att det är bidah enbart därför om man skulle fira sina barns födelsedagar?

Ha i åtanke att världen ser annorlunda ut nu än för 1400 år sedan.

• Lejonberget

jag har studerat islam bara 74% av mitt liv...
    så jag har än så länge inte kommit fram till något annat än att muslimer är som folk i övrigt, och gör vad de kan.
    En del plockar russinen ur kakan medan andra äter bara skorpan på den.
    Mycket av det som man gärna kallar bidah är sådant som kostar pengar, och därför vill försörjare hellre att deras barn avviker i detta samhälle, som barnen inte varit med och bestämt att man ska bosätta sig i.

• Hobbi

Lejonberg är du muslim eller tycker du att islam är en intressant religion. Man får inte glömma att vi alla är människor och vi kan inte veta allt inte inom islam heller det du påstår att en del äter bara russinen ur kakan och andra äter bara skorpan är väl att dra alla över en kam Jag är muslim och jag försöker att leva så rätt man kan efter islam, men jag gör säkert många fel som jag inte ens vet om, sen får man inte glömma att vi muslimer är bara människor som alla andra och vi har aldrig påstått något annat eller iallafall inte jag.

Svar på tråden Födelsedagar