• frollen

dagis på södermalm! panik!

dagispaniken har börjat komma till min lilla familj. dotter är visseligen bara 8 månader och ska inte börja på dagis förrän i oktober -09 men ändå..

dagisplats, nej.. BRA dagisplats, i stan verkar ju vara en omöjlighet. har nån tips?

vi har sökt till täppan, plogen, regnbågen och sälen hos dom kommunala och på dom privata hos rektangeln, ask&embla samt europaskolans förskola men alla dom kommunala jag nämnt verkar OTROLIGT poppis och när man kollar på stockholmsstads hemsida så köar mellan 90-210 barn till förskolornas olika 1-3 åring-grupper.

hjälp!

hur har det gått för er andra på söder? har ni fått era 1-5 val? när får man veta när man får dagisplatsen?

nån som har fler tips på bra dagis nära skanstull eller medis? vi bor i skanstull men vill helst ha ett dagis "på väg till jobbet" (vi åker tunnelbana) så inga tips ang dagis nära barnängen eller vattnet :)

TACK på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-12 13:18
    maila gärna mig här på FL med tips eller skriv en kommentar i min blogg: stocktownstories.blogg.se ..glömmer bort att kolla in tråden!

xx

• Svar på tråden dagis på södermalm! panik!
  • frollen

kaffemamma skrev 2009-01-04 01:38:32 följande:

kan varmt rekommendera www.batsmannen.se
    tack för tipset men dagiset låg lite "off" .. närmare södra st än medis/skanstull..

nån annan som har tips eller erfarenheter kring dagis på söder?
  • Tess the mess

Verkar som att du söker mer på Östra delen, men annars är Karusellen och Malmgården på Reimers bra förskolor. Även Ill Crocodill har jag hört ska vara bra.

• frollen

Tess the mess skrev 2009-01-04 21:42:52 följande:

Verkar som att du söker mer på Östra delen, men annars är Karusellen och Malmgården på Reimers bra förskolor. Även Ill Crocodill har jag hört ska vara bra.
    mjo.. hört talas om ill crocodill men den ligger väl i hornstull? fan.. NÅN på familjeliv måste väl bo på södermalm tycker man ju? nån måste ju ha barn på dagis här eftersom det tydligen finns FÖR MYCKET barn på söder?! :S hum..

skulle vilja veta lite hur stor chans det är att man kommer in på ett dagis på ens lista / i ens närhet. om man ska lita på allt som står i tidningarna så känns det som om vi kommer få dagis i gamla stan typ eftersom det finns NOLL dagisplatser på söder?

:/
  • Tess the mess

Ehh, jo det finns mycket barn på Söder och dagiskrisen är inte direkt ny, det var kris redan 2004 då min dotter skulle ha plats.

• Schohoo

Vi går på ett av Pysslingens förskolor på Brännkyrkagatan, och det är ju vid Zinkensdamm och ju inte så nära för er heller. Men kolla in deras hemsida om dom kanske kan ha något närmare er!
    Vi trivs superbra på Grönkulla iallafall!
    www.pysslingen.se

• Uppåt

hej, vet att det öppnar ett nytt pysslingen i hammarby sjöstad vid mårtensdal. vet ej om det är för långt för er?

• frollen

Tess the mess skrev 2009-01-05 00:05:42 följande:

Ehh, jo det finns mycket barn på Söder och dagiskrisen är inte direkt ny, det var kris redan 2004 då min dotter skulle ha plats.
    men fick ni nått av era 1-5 val? jag håller just nu på att ringa runt till olika privata agis som ligger i närheten. finns ett i Ringen.. typ på deras innegård och det skulle ju vara perfekt eftersom vi bor mitt emot ringen men ah, man vill ju gå dit och kolla först..
  • Tess the mess

Det var lite annorlunda system då, vi fick plats på en privat förskola som vi stod i kö till. Vi hade inte haft en chans att få förskola inom stadsdelen som det såg ut då

• FrökenBokmal

Pysslingen i sjöstaden är fullt och full i höst också... Onödigt att söka dagisplats i sjöstaden eller i närheten då de är helt fulla ju. Sök er mot tanto det är dit Stadsdelsförvaltningen brukar skicka sjöstadens barn för att uppfylla platsgarantin

Vi har fått plats till nu i januari ett av våra 5-val men hade tur att de öppnade nytt. Platsen fick vi en månad lite drygt innan han ska börja.

Svar på tråden dagis på södermalm! panik!