• frollen

dagis på södermalm! panik!

dagispaniken har börjat komma till min lilla familj. dotter är visseligen bara 8 månader och ska inte börja på dagis förrän i oktober -09 men ändå..

dagisplats, nej.. BRA dagisplats, i stan verkar ju vara en omöjlighet. har nån tips?

vi har sökt till täppan, plogen, regnbågen och sälen hos dom kommunala och på dom privata hos rektangeln, ask&embla samt europaskolans förskola men alla dom kommunala jag nämnt verkar OTROLIGT poppis och när man kollar på stockholmsstads hemsida så köar mellan 90-210 barn till förskolornas olika 1-3 åring-grupper.

hjälp!

hur har det gått för er andra på söder? har ni fått era 1-5 val? när får man veta när man får dagisplatsen?

nån som har fler tips på bra dagis nära skanstull eller medis? vi bor i skanstull men vill helst ha ett dagis "på väg till jobbet" (vi åker tunnelbana) så inga tips ang dagis nära barnängen eller vattnet :)

TACK på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-12 13:18
    maila gärna mig här på FL med tips eller skriv en kommentar i min blogg: stocktownstories.blogg.se ..glömmer bort att kolla in tråden!

xx

• Svar på tråden dagis på södermalm! panik!
  • frollen

FrökenBokmal skrev 2009-01-06 20:36:47 följande:

Pysslingen i sjöstaden är fullt och full i höst också... Onödigt att söka dagisplats i sjöstaden eller i närheten då de är helt fulla ju. Sök er mot tanto det är dit Stadsdelsförvaltningen brukar skicka sjöstadens barn för att uppfylla platsgarantin Vi har fått plats till nu i januari ett av våra 5-val men hade tur att de öppnade nytt. Platsen fick vi en månad lite drygt innan han ska börja.
    i sjöstaden vill vi inte ens söka. känns helt onödigt att åka båten / tvärbana och sen åka tillbaka mot stan igen. som jag sa tidigare; vi söker egentligen ett dagis nära götgatan (som vi bor på) och helst mellan skanstull och medis. och nära en av dom tunnelbanorna så vi snabbt kan ta oss till jobbet.

men så du menar att dom som inte får dagisplatser i sjöstaden hamnar i tanto? STACKARS! ..jag kommer iaf INTE söka dagis i tanto. det är jätte långt :S ..visst, kanske kommer man behöva ta en dagisplats man egentligen inte vill ha men då kommer vi fortsätta köa och sen byta till ett "bättre" ..

men hum.. ingen som har nått bättre tips? fan. ser barn och vagnar ÖVERALLT här i skanstull.. men aja, föräldrarna hänger väl helt enkelt inte på FL.
  • frollen

..ush så bitter och taskig jag lät? uppskattar alla era svar, såklart.. :D känns bara så synd att ingen har erfarenheter om dagis just där jag bor :/

• giraffi

hej- pysslingen skulel ajg kolla vi fick plats på söders allé- började dock aldrig oga flytt men intrycket var bra. Även det kommunala stenkolet, ligger vi vita bergen, har jag hört ska vara väldigt bra. Vid vita bergen ligger eureenie(stavning?) oxå kommunalt men hört är bra.

• giraffi

stavar taskigt- trött...
    ställ dig i lö överallt och hoppas på det bästa, sen kan man alltid byta...
    lycka till

• frollen

giraffi skrev 2009-01-07 00:19:21 följande:

stavar taskigt- trött... ställ dig i lö överallt och hoppas på det bästa, sen kan man alltid byta... lycka till
    ja men precis? vi köar nu till Täppan (tillsammans med ALLA andra på hela södermalm), Regnbågen & Plogen på katarinabangatan samt Sälen nån stans vid björns trädgård vid medis.

.. och imorron ska jag slänga blanketterna till Rektangeln och Ask&Embla på lådan. dom är privata :) jag HOPPAS verkligen jag får nått av mina 1-5 val eller nån av dom två sist skrivna.

ska börja ringa runt snart och gå på lite besök. skulle vara kul att få kolla hur det funkar. det är ju mer som ska stämma än adressen lixom..
  • solida

Ja, det är ju sådär på en del ställen. I innerstan är det många intressenter som ska samsas på liten yta, så det är klart att det inte går att smälla upp nya förskolor hur som helst just mellan skanstull och medis...
    Tycker ni ser det lite snävt, eller från fel håll. Det viktiga med en förskola är inte vart den ligger utan om den är tillräckligt bra för ert barn. H*n ska ju spendera en stor del av dagen där, då är väl det viktigare att den är riktigt bra än att den ligger på vägen till jobbet? Om det skulle ge ert barn en halvtimme längre dag på förskolan är det väl ändå bättre att h*n har det bra under tiden?

Sen kan man alltid flytta ut i förorten istället, även om det kan vara svårt att få förskoleplatser där också.

Lycka till!

• frollen

solida skrev 2009-01-09 12:30:07 följande:

Ja, det är ju sådär på en del ställen. I innerstan är det många intressenter som ska samsas på liten yta, så det är klart att det inte går att smälla upp nya förskolor hur som helst just mellan skanstull och medis... Tycker ni ser det lite snävt, eller från fel håll. Det viktiga med en förskola är inte vart den ligger utan om den är tillräckligt bra för ert barn. H*n ska ju spendera en stor del av dagen där, då är väl det viktigare att den är riktigt bra än att den ligger på vägen till jobbet? Om det skulle ge ert barn en halvtimme längre dag på förskolan är det väl ändå bättre att h*n har det bra under tiden? Sen kan man alltid flytta ut i förorten istället, även om det kan vara svårt att få förskoleplatser där också. Lycka till!
    självklart ska det vara en bra förskola! men om det ligger på g till jobbet så blir hennes dagar kortare. jag jobbar 8-16 ute i huvudsta och min sambo 7-16 ute i täby. vi vill helst slippa 7-17 dagar för våran dotter och är dagiset nära så kan jag iaf hämta/lämna kl 7.30-16.30 .. men är det då en resetid till dagis på 30 min så kommer våran dotter BO på dagis :/
  • frollen

LisaB skrev 2009-01-09 12:21:01 följande:

rekommenderar INTE Rektangeln
    ok. vill gärna veta mer! varför kan du inte rekomendera dem?
  • Kliff

har du kollat åsöberget? är visserligen jättepoppis, men ändå...?

• Tess the mess

förstår att du inte orkar åka till sjöstaden, vi bodde på renstiernas gata och åkte till Sjöstaden varje morgon (till ett dessutom skitsugigt dagis). Det var faktiskt väldigt bökigt att ta sig över dit på morgonen då det var bråttom. Så jag förstår dig även om det är viktigast att det är en bra förskola.

• frollen

Tess the mess skrev 2009-01-09 18:00:04 följande:

förstår att du inte orkar åka till sjöstaden, vi bodde på renstiernas gata och åkte till Sjöstaden varje morgon (till ett dessutom skitsugigt dagis). Det var faktiskt väldigt bökigt att ta sig över dit på morgonen då det var bråttom. Så jag förstår dig även om det är viktigast att det är en bra förskola.
    men precis.. det är ju, vad än folk säger, smidigast att ha en förskola nära ens hem / på g mot jobbet. vi vill ha en förskola nära oss så när vi väl hämtar (för visst kommer det bli sent då coh då) så är man hemma på 5 min.

alla dom 6 dagis vi sökt till är 5-15 min promenad till från våran lägenhet. alla ligger mer eller mindre längs götgatan så visst finns det centrala dagis! ..konsten är ju bara att få en plats ;D ..
  • Tess the mess

Absolut Nu efter att ha haft barn på förskola i fyra år kan jag verkligen hålla med om det. Den där lilla tiden på eftermiddagen som bli över vill man inte kånka runt på en buss utan hellre göra ngt skoj på. Helt klart.
    Det finns förskolor i typ varje gathörn på söder, men det finns en hel del barn att fylla dem med också

• Minipumpan

Vi bor i Sjöstaden och sonen går på fsk Villekulla på Östgötagatan. Det är två förskolor som delar på en stor fin gård. Vi är nöjda, även om det tar ett tag att komma dit/hem.

• frollen

Minipumpan skrev 2009-01-11 14:02:40 följande:

Vi bor i Sjöstaden och sonen går på fsk Villekulla på Östgötagatan. Det är två förskolor som delar på en stor fin gård. Vi är nöjda, även om det tar ett tag att komma dit/hem.
    visst är det dom som ligger nere vid vattnet? typ nära thaibåten? har faktiskt tänkt lite på dom oxå! hur ser grupperna ut? känner att jag är lite emot grupper som har 1-5 åringar tillsammans.
Svar på tråden dagis på södermalm! panik!