• Miss Pride

    Liten gnälltråd för oss regnbågsgravida. Är det bara rosa moln eller hur mår ni?

    Jag vet, jag vet..det var ju nu man skulle vara överlycklig och bara sväva bland rosa moln..

    Men så är det inte riktigt för mig i alla fall. Jag är självklart lycklig och jätte glad!! Men känner mig..jag vet inte..trött, omotiverad till allt..mår illa. Jag vill göra något, samtidigt vill jag absolut inte göra något.
    Har lite ont i magen, inte bara i nedre magen utan känns jobbigt överallt.

    Snälla skriv och berrätta hur ni har det, har haft det  osv!

  • Svar på tråden Liten gnälltråd för oss regnbågsgravida. Är det bara rosa moln eller hur mår ni?
  • Pumin

    precis så är det ,och det kan hålla i sig. jag hade världens öken graviditet till v 20 sen mådde jag toppen fram till v 30. efetr det blev jag tung och otymplig. det är olika , men om du mår illa så ät massor och om du är trött så sov/vila. förvänta dig inte att du ska orka som vanligt :)

  • susandra

    nej bara för att man är lycklig och äntlligen har nått fram till målet att bli gravid, så betyder inte dte att kroppen mår bra!
    Det är ok att gnällla även om man är lycklig!

    Jag är i vecka 13 (12+4) och hoppas att vår bebis lever. Man vet ju att den kan dö och sen stanna länge utan att komma ut och utan att man märker att den är död. Men vi hoppas att den lever och mår prima! Jag hade liksom tänkt att det skulle funka nu! Känns som om den lever...

    *Men jag har också varit sjukt trött. Inte kunnat resa mig ur soffan när jag väl satt mig. Inte kunnat sköta jobbet ordentligt (är förskollärare så det var en otrevlig vinter för kollegor...) och har under hösten-vintern inte orkat-velat träffa någon och knappt haft energi och lust och ork över till min fru och djuren.

    *Har mått illa men det har jag fixat med mariekex & flatbröd (!!!) & clementiner.

    *Har inte haft ont i magen förrän de senaste veckorna. Har däremot varit jättedålig i magen till och från under 1 månad. Lös i magen som fan och blivit ororlig... men det verkar ha givit med sig nu, men kommer det igen ska jag till doktorn...

    *Har från vecka 6 haft svag rygg-svank och känt & hört hur det rört sig, knakat, luckrats upp sig... Så jag lyfter inga barn på jobbet längre. Och sköter jag mig, alltså inte anstränger ryggen, är det bra...

    MEN jag är förskonad, många har det ju betydligt värre än mig.

    OCH jag är lycklig! Vi har lyckats så här långt! Vi har sett vår bebis i v. 9 och ska se den igen om 1 månad...

    Skönt med en sån här tråd!

    HA DET BRA ALLIHOPA!!!
    S

  • mrztigger

    jag lever på gråa moln... är glad över gravven men jag har ont i ryggen och sover inget, mådde illa i början, är trött och seg dygnet runt, har blödningar, svullna fötter och händer, sura uppstötningar..
    jag har typ alla neagtiva sker man upplever som gravid *ler*

    är nu i vecka 30 och ser fram mot att lillkillen kommer ut!!

  • michelodeon
    Himmelkropp skrev 2009-02-05 07:37:58 följande:
    Plussat
    Grattis! Håller tummarna att det går hela vägen denna gång!
    ♥ ♥090613♥ ♥
  • Licens To Kiss

    Jag är astrött. Tröttheten ska väl inte komma nu och inte kissandet heller?

    Med dottern plussa jag så sent så det här känns som att vara gravig för första gången.

  • H o p e

    Hej, vår lilla Ebba kom den 20/1 men jag hatade att vara gravid. Mådde illa i 9 månader och kände mig bara tung och otymplig den sista tiden. Hade verkligen sett fram emot att vara gravid men det blev inte alls som jag hade tänkt mig. Det är svårt att vara överlycklig även om man har längtat efter plusset när man bara mår skit . Men det går över och idag har vi en underbar lite dotter


    .?:*¨¨*:?. Gustav född 070730.?:*¨¨*:?. Ebba född 090120.?:*¨¨*:?.
  • regnbågsbaby

    Hej!

    Jag har rykt på en fantastiskt smärtsam foglossning på bägge sidorna...annars är allt bra med mig. Han sparkar och sprattlar på som bara den.  Längtar till Juli!


    ♥Vi har en liten tuss i magen ♥
  • susandra

    Är nu i vecka 20 och har förutom "fisksprattel" även känt äkta starka rörelser från vår lilla TJEJ!
    Enligt ultraöjud är dte till 90% säkerhet en tjej och hon mådde enligt sköterskan riktigt bra & utvecklades som hon skulle! Hoppas allt fortsätter gå bra!

    Jag har haft alla ymptom fast väldigt lindrigt om man jämför med många andra.

    Nu har jag nest problem med ont i rygg, svank, ljumskar, lår, axlar & ja allt det där som kommer med foglossning... Det är ok än så länge (trots mitt jobb på förskola) men det börjar bli jobbigt...
    Är trött & kissar mycket!
    Fast sånna saker borde gått över för länge sen.

    Och så surrar det i mitten av magen då & då... Som en liten motor. Känns jättekonstigt. Kanske någon muskel som krampar... Känner nån igen sig i detta?

    Men vi är så satans lyckliga & överväldigade!
    Och vi KAN glädjas av graviditeten, eftersom jag bara mår halvdåligt! Det är lyx!

    GRATTIS till ALLA som har en regnbågsunge i magen (eller i famnen!)
    (Grattis till alla andra också förstås!)

    S


    Går allt bra kommer vår tjej 16/7-09
  • åra

    Kom ut nu dåååååå! *dötrött på att vänta* Å ändå bara BF +2... Och mår bra, kan tilläggas. Enda missräkningen var när dottern minerade köksgolvet igår med små brickor som låg under skärbrädor och som klumpmamman halkade på. Det var INTE skönt i fogarna kan jag meddela. Fast det har gått över idag.
    Nu har jag städat ett förråd, organiserat bland bebiskläderna, burit saker upp o nerför trappan till källaren, hämtat ved... Har hört att fönsterputsning ska vara effektivt men våra fönster har inte hunnit bli skitiga än sen vi flyttade in, så¨jag får hitta på nåt annat. Tips o förslag mottages tacksamt.

  • regnbågsbaby

    åra: Va kul att er bebis kan komma när som helst men mindre kul att gå över tiden..tro mig jag vet...jag gick över 13 dagar med sonen. Har du provat att gå i trappor, sex, ricinolja, dansa??? Eller bara vänta tills bebisen känner sig redo att födas.. Kram


    ♥Vi har en liten tuss i magen ♥
  • Miss Pride

    Usch, nu ska jag gnälla igen. Ärligt talat, JAG MÅR SKIT! {#lang_emotions_frown}. Är så ledsen för det..
    Jag har haft stark huvudvärk VARJE dag i mer än en månad nu, inga vanliga piller hjälper utan bara citodon (som jag inte alls vill mata bebis med :S. ) Ofta övergår huvudvärken till migrän..just nu iaf 2 gånger i veckan.
    Och jag har magkatarr, som är hemsk utan losek mups. (men nu äter jag det).

    var på akuten idag, stog inte ut längre.. Han tog blodtrycket som var bra (110/65) sjuksrev mig i två veckor samt skrev ut citodon. Det var allt..ingen mer undersökning. Jag ville inte ens bli heltids sjukskriven..saknar det sociala. Har ju redan varit så mycket sjukskriven. Men antar att han inte göra mycket annat då jag jobbar skift och mår sämre eftermiddagar och kvällar.

    Känns som om jag inte har något liv längre...

  • åra

    *hehehe* det har snöat massor vilket jag för vårens skull iofs gärna hade skippat, men det innebär att jag kan skotta snö! har tagit vår uppfart och trappa, tror jag ska smita ut och ta grannens också... Tyvärr verkar det mest ge ont i ryggen (SI-lederna och höfterna börjar mjukna rejält känner jag) men kanske kanske det skrämmer ut lillebror. Tror att det är bra att röra på sig så mkt man kan nu på slutet, för att få lite muskler och energi och bättre flås.

    Tråkigt att höra Miss Pride! Jag önslar att alla kunde få må som jag gör nu, dvs höggravid och ändå rejält rörlig. Har varit lite stel o seg efter jul, men troligen mest för att jag varit rädd för de prematura sd jag haft. Så här med facit i hand hade jag troligen kunnat skutta på som vanligt, men jag ville ju inte riskera nåt och då sätter det sig direkt på psyket.
    Kanske du skulle försöka med lite ljusterapi? Hade en bekant med mkt huvudvärk under grav som också var mitt i (förra) vintern och som fick avslappningsövningar, sjukskrivning och ljusterapi ordinerad. Hon tog vara på de två veckorna och ämtade sig ganska bra faktiskt. Åtminstone försvann huvudvärken, å det kan ju vara det största pluset kanske? dessutom verkade det som om hon kom ur lite av den depression som hade tagit över. Kanske inte bara är en "fysisk" orsak till huvudvärken? Nu spånar jag på djupt vatten, men kanske det ligger nåt i det?

  • Miss Pride

    Jag har ingen aning faktiskt, är det mentalt så är det inget jag själv är medveten om iaf.
    Fick deltissjukskrivning from när heltissjukskr. är slut och remiss för sjukgymnastik, vilket jag ser som jätte positivt. Skulle ev. även få akupunktur. Så det känns bra, och idag har jag en bra dag och är jätte gled över det :D.

  • Smillson

    Jag passar på att gnälla lite här också! Jag har så j*la ont i bäcken och rygg!! Fattar inte hur detta ska sluta, det är ju såå långt kvar! SUCK! Mest av allt är jag less på att alltid känna mig som en klagmoster. Försöker glädjas och tycka att livet som gravid är fantastiskt men det fungerar inte särskilt bra just nu... Jag skäms lite över att jag gnäller... jag menar det finns ju de som inte ens får sitt efterlängtade pluss och jag försöker att tänka på det. Men, det är ju en gnälltråd det här så jag får väl passa på!

  • Vit Tiger

    Skönt med en gnälltråd! Det behövs när ens partner inte orkar höra mer... Jag har mått fruktansvärt illa sen vecka 6 och det har inte gått över än (är i vecka 13+1). Är också hemskt trött. Jag tar Lergigan comp sedan två veckor tillbaka, det hjälper mig att hålla mig uppe någorlunda. Jag har dock dålig aptit, vilket oroar mig lite, eftersom jag egentligen ska äta för tre.

    Jag och min fru har redan en dotter på 20 månader som hon fött. Och nu väntar jag tvillingar! Så vi går från en- till trebarnsfamilj i ett nafs. Sen vi var på UL och fick veta att det var tvillingar har det känts lite lättare att stå ut med illamåendet och tröttheten. Det är ju två stycken! Jag tog inga hormoner inför inseminationen, så det blev tvillingar helt naturligt.

    Kämpa på alla ni gravida som har det jobbigt!

  • Smillson

    Vit tiger: grattis till det dubbla plusset!! Härligt, spännande och såklart extra tungt för dig som bär. Stort lycka till!!!

  • Vit Tiger

    Tack Smillson! Det känns faktiskt som att ha fått en gåva...

Svar på tråden Liten gnälltråd för oss regnbågsgravida. Är det bara rosa moln eller hur mår ni?