• Anonym (undrande)

    det här med cannabis.....

    har en bekant (det är min sambos kompis) som har en liten bebis, tror hon är ca 5 månader, de är jättebra föräldrar och har inget missbruksproblem på det sättet (vad jag vet) men iaf så har dom väl alltid rökt ibland, innan hon blev gravid vill säga..nu har hon ju fött och ammar sitt barn och pratade med min sambo om att hon ska inte röka det utan äta det! (bara för att hon vill och inte för att hon "måste") alltså göra nåt slag brownie eller nåt! hon gör det fast att hon ammar...om man nu utgår från att det självklart inte är bra att ta nåt dyligt alls överhuvudtaget..hon menar på att om hon ska göra det så är det mindre farligt att äta det?? har hon rätt?

  • Svar på tråden det här med cannabis.....
  • Anonym

    jag blir agressiv, helt personlighetsförändrad och får minnesluckor när jag dricker alkohol. Trevlig laglig drog...

    Jag propagerar inte för något, men nån måtta får det väl vara med idioti?


    Anonym skrev 2009-01-19 14:17:11 följande:
    SläppHästarnaFria skrev 2009-01-19 13:56:10 följande:
    jag kan säga att jag blir helt från mina sinnens fulla bruk när jag har testat CB, jag vet inte vad jag gör, spyr, och blir våldsam i flera timmar efteråt.Trevlig drog.
  • Anonym

    Anonym skrev 2009-01-19 15:02:58 följande:


    jag blir agressiv, helt personlighetsförändrad och får minnesluckor när jag dricker alkohol. Trevlig laglig drog...Jag propagerar inte för något, men nån måtta får det väl vara med idioti?
    hehehe, håller med.
    tycker inte det låter som en personlig erfarenhet heller för den delen. har rökt kraftigt mycket i mina dar, lika så min omgivning.
    ruset som personen beskrev stämmer inte med cannabisrus.
    våldsam haha, nä....

    nän skrev också att drogliberalerna försvinner om det dyker upp nån med negativ personlig erfarenhet. jag har just sådan, det var därför jag slutade röka. blev på tok för nojjig. men jag är lika drogliberal för det.
  • SläppHästarnaFria

    1. Precis som fenomenet "fjortisfylla" finns bland folk med för lite erfarenheter kring alkohol så finns det "fjortisbängor" bland folk med för lite erfarenheter kring cannabis.
    Om du spyr så har du helt enkelt tagit på tok för mycket och borde ha tagit betydligt mindre dom gångerna. Om du inte visste vad du gjorde när du intog cannabis så hade du troligen för lite erfarenhet och kunskap om drogen vid tillfället samtidigt som du tog på tok för mycket.

    2. Cannabis bör inte användas av alla - precis som kaffe eller socker inte bör användas av alla - och om du faktiskt blir aggressiv av enbart cannabis så ska du verkligen inte inta den drogen.

    Personligen så har jag över 11 års erfarenhet av den här drogen, så det ser ju bra mycket annorlunda ut när jag intar cannabis än för dig.
    Vidare så har jag inte heller mått illa av cannabis, fast jag vet absolut att somliga kan göra det vid för höga doser. Jag har dock haft både mycket kunskap om drogen och väldigt erfarna människor omkring mig när jag faktiskt började med den.
    Sedan så hade jag tvärslutat direkt med cannabis om det hade visat sig att jag blev aggressiv av det. Det förstör ju själva "poängen" med den drogen som majoriteten intar för att finna "lugn" och "ro" mentalt.

    Jag förstår att du inte alls tycker att drogen känns trevlig med dom erfarenheterna. Dina erfarenheter med drogen kan dock inte stå för alla andras, inte minst då din situation med cannabis ses som ett undantag överallt i världen. Väldigt få blir ju våldsamma av cannabis vars effekter förknippas med ett "lugn", en "mjukhet" och så vidare mentalt.
    Undantag finns dock, precis som folk med ADHD ses som ett undantag när det kommer till effekten av exempelvis amfetamin (dom blir "neråt" istället för "uppåt").


    Anonym skrev 2009-01-19 14:17:11 följande:
    SläppHästarnaFria skrev 2009-01-19 13:56:10 följande:
    jag kan säga att jag blir helt från mina sinnens fulla bruk när jag har testat CB, jag vet inte vad jag gör, spyr, och blir våldsam i flera timmar efteråt. Trevlig drog.
  • Anonym

    SläppHästarnaFria skrev 2009-01-19 15:15:42 följande:


    1. Precis som fenomenet "fjortisfylla" finns bland folk med för lite erfarenheter kring alkohol så finns det "fjortisbängor" bland folk med för lite erfarenheter kring cannabis.Om du spyr så har du helt enkelt tagit på tok för mycket och borde ha tagit betydligt mindre dom gångerna. Om du inte visste vad du gjorde när du intog cannabis så hade du troligen för lite erfarenhet och kunskap om drogen vid tillfället samtidigt som du tog på tok för mycket.2. Cannabis bör inte användas av alla - precis som kaffe eller socker inte bör användas av alla - och om du faktiskt blir aggressiv av enbart cannabis så ska du verkligen inte inta den drogen.Personligen så har jag över 11 års erfarenhet av den här drogen, så det ser ju bra mycket annorlunda ut när jag intar cannabis än för dig.Vidare så har jag inte heller mått illa av cannabis, fast jag vet absolut att somliga kan göra det vid för höga doser. Jag har dock haft både mycket kunskap om drogen och väldigt erfarna människor omkring mig när jag faktiskt började med den.Sedan så hade jag tvärslutat direkt med cannabis om det hade visat sig att jag blev aggressiv av det. Det förstör ju själva "poängen" med den drogen som majoriteten intar för att finna "lugn" och "ro" mentalt.Jag förstår att du inte alls tycker att drogen känns trevlig med dom erfarenheterna. Dina erfarenheter med drogen kan dock inte stå för alla andras, inte minst då din situation med cannabis ses som ett undantag överallt i världen. Väldigt få blir ju våldsamma av cannabis vars effekter förknippas med ett "lugn", en "mjukhet" och så vidare mentalt.Undantag finns dock, precis som folk med ADHD ses som ett undantag när det kommer till effekten av exempelvis amfetamin (dom blir "neråt" istället för "uppåt").
    enda ggn jag har spytt av cannabis är när jag har rökt på fyllan. det är inte att rekommendera.
  • SläppHästarnaFria

    Var inte heller tråden i sig som jag kommenterade.

    Spädbarn ber inte om något alls, varken om vår dåliga luft i stadsmiljöer eller om vårt dåliga vatten i kranarna. Det tillhör tyvärr livet att föräldrars leverne och barnet hör ihop, sedan kan man tycka vad man vill om det. Personligen så ser jag inte varför man nödvändigtvis skulle behöva amma när man intar droger då det finns flaskor och mjölkersättning som alternativ.

    Restämnena från cannabis anses inte vara skadligare än luften i centrum av större orter. Dock onödigt att överhuvudtaget tänka på det när det som sagt finns alternativ för dom som vill fortsätta med cannabis efter att barnet blivit fött.


    juluu skrev 2009-01-19 14:19:20 följande:
    SläppHästarnaFria skrev 2009-01-19 13:56:10 följande:
    Tråden handlar inte om det är ok att röka eller inte, utan om det är ok att göra det när man ammar. Spädbarnet har inte bett att bli matad med cannabis genom mammans mjölk, och det är det som denna tråden handlar om. Om man som vuxen väljer att inte diverse substanser är en sak, men att tvinga i ett spädbarn det genom dess kost, är INTE ok. Vare sig spädbarnet blir påverkat eller inte. Det kommer trots allt restprodukter ut genom mjölken, och rakt in i det lilla barnets kropp.
  • SläppHästarnaFria

    Har aldrig rökt på fyllan utan har vid fåtal tillfällen tagit en starköl eller två snarare till "bängan". Alkohol har dock aldrig legat högt på min lista så jag håller mig mest undan både förtäringen och den våldsamma och knäppa kulturen som inte går att förneka ligger som en halsduk kring den drogen.
    Alkohol fungerar dock förträffligt för vissa men jag kan inte se hur det varken samhällesmässigt eller individmässigt skulle vara majoritetens drog med favör.


    Anonym skrev 2009-01-19 15:18:41 följande:
    SläppHästarnaFria skrev 2009-01-19 15:15:42 följande:
    enda ggn jag har spytt av cannabis är när jag har rökt på fyllan. det är inte att rekommendera.
  • juluu

    SläppHästarnaFria skrev 2009-01-19 15:24:09 följande:


    Var inte heller tråden i sig som jag kommenterade.Spädbarn ber inte om något alls, varken om vår dåliga luft i stadsmiljöer eller om vårt dåliga vatten i kranarna. Det tillhör tyvärr livet att föräldrars leverne och barnet hör ihop, sedan kan man tycka vad man vill om det. Personligen så ser jag inte varför man nödvändigtvis skulle behöva amma när man intar droger då det finns flaskor och mjölkersättning som alternativ.Restämnena från cannabis anses inte vara skadligare än luften i centrum av större orter. Dock onödigt att överhuvudtaget tänka på det när det som sagt finns alternativ för dom som vill fortsätta med cannabis efter att barnet blivit fött.
    Men har jag missat nåt här? Jag trodde man skulle diskutera TS fråga i tråden, och inte allt runtomkring?

    Jag förstår din poäng, är själv uppvuxen med rökande föräldrar mm.
    Men TS väninna ammar och intar cannabis samtidigt. Och det är fel, TS väninna måste välja antingen eller.
    Och väninnan anser dessutom att det är mer ok att äta spacecake, än att röka, men det är ju same same. Förutom ruset.
    TS undrar om väninnan har rätt i det hon påstår, och det är det tråden handlar om, och som vi ska hjälpa henne att svara på.

    Om det är ok att röka eller inte är en fråga för sig, som är helt OT, och bör diskuteras i en egen tråd.
  • SläppHästarnaFria

    Du har inte missat något. Mitt svar på TS frågor har redan levererats och underdiskussioner har jag inte varit ensam om att starta - det krävs nämligen 2 för det. Underdiskussioner ser jag inte heller som något dåligt, därför har jag lätt haka på sådant.


    juluu skrev 2009-01-19 15:31:32 följande:
    SläppHästarnaFria skrev 2009-01-19 15:24:09 följande:
    Men har jag missat nåt här? Jag trodde man skulle diskutera TS fråga i tråden, och inte allt runtomkring? Jag förstår din poäng, är själv uppvuxen med rökande föräldrar mm. Men TS väninna ammar och intar cannabis samtidigt. Och det är fel, TS väninna måste välja antingen eller. Och väninnan anser dessutom att det är mer ok att äta spacecake, än att röka, men det är ju same same. Förutom ruset. TS undrar om väninnan har rätt i det hon påstår, och det är det tråden handlar om, och som vi ska hjälpa henne att svara på. Om det är ok att röka eller inte är en fråga för sig, som är helt OT, och bör diskuteras i en egen tråd.
  • Androgyn

    Jag tycker att man skall sluta kasta omkring ordet "drogliberal" som snöbollskrig vid nysnö.
    Det räcker tydligen med att man ifrågasätter den nuvarande narkotikapolitiken för att man skall vara "drogliberal".
    Och alla drogliberala är av samma skrot och korn eller?

    Jag anser inte mig själv vara drogliberal. Tvärt om är jag ganska starkt negativt inställd till de allra flesta droger.
    Att jag sedan anser att det är fel att tillåta en verkligt farlig drog och förbjuda en i jämförelse ganska ofarlig drog. Ja det får stå för mig.

    Jag hade gärna sett en skattebaserad statsreglerad legalesering. En bättre avart av "Amsterdamsmodellen". Samt en dekriminalisering av användande av samtliga droger.
    Då skulle man garanterat få in tillräckligt med skattemedel för att förstärka gränsbevakningen och öppna betydligt fler behandlingshem. Polisen skulle slippa lägga en hel del resurser på enskilda brukare enkom för att snygga till sina siffror och kunde istället lägga tid på att få fast smugglare och langare.
    Man kanske t om skulle kunna lösa en del fler våldsbrott osv.

    Min "modell" avser att genom en legalisering av en tämligen harmlös drog kunna minska tillgången och åtgången av betydligt tyngre och farligare droger. Samt erbjuda betydligt bättre vård och omsorg för de som ändå trillar dit.

    För verkligheten ser faktiskt ut som så att människor drogar. Har alltid gjort och kommer alltid att göra. Det finns ett behov i oss människor att bedöva och fly, släppa loss osv. Tyvärr. Men så är det.
    När man utformar en politik så kan man inte måla upp vackra utopier i behagliga färger för att det låter moraliskt bra. Man måste förankra sig i verkligheten och människors behov och beteenden. En nollvision är visst en fin tanke. Men absolut omöjlig att genomföra. Är det då inte dags att omvärdera situationen lite?

    Så trots att jag flera gånger (i olika sammanhang) lagt fram teorier om hur man skall kunna minska drogbruket i sverige så ses jag som en drogliberal.
    Tycker det är lite inskränkt.

    Jag är en drogmotståndare med en annan taktik.

    Men ja jag bör väl kanske räknas till "cannabisliberal" till viss del.

    Och även jag som då är sk "liberal" tycker att det är förkastligt att inta några droger (nikotin, koffein, alkohol, "knark", mediciner) om det absolut inte föreligger några starka medicinska anledningar.

    Som humanist anser jag att alla människor skall få göra sina egna val gällande vad man stoppar i sin kropp. Detta gäller också foster och ammande bebisar som själva inte har fått bestämma om den skall inta thc eller ej.

    Så jag anser det vara mycket oansvarigt och egoistiskt att inta cannabis (röka eller äta spelar ingen roll) om man är gravid eller ammar.

  • Anonym

    Hur många barn får välja och bestämma saker själva när de är små?

Svar på tråden det här med cannabis.....