• skrivglad

Vad finns det för dubbelnamn idag?

Idag heter ju inte barn Ulla-Britt, Eva-Marie mm. Vet ett par dubbelnamn, men vilka finns egentligen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-03 18:10:46:
    Menar på barn alltså.

• Svar på tråden Vad finns det för dubbelnamn idag?
  • norgesessan

sambon hatar dubbelnamn (fast jag har ett, så långt har han nog inte tänkt...) jag är norsk, och van med dubbelnamn..där finns dom i alla variationer.....sambon visade mig i hans skolkataloger at det inte var normalt alls med dubbelnamn i sverige...(i malmö iallafall) och det stämde.....jag fick lova att inte fundera på dubbelnamn till våra barn, fast då fick dom ha mitt efternamn.....sambon er första generationen som är född med hans efternamn, hans pappa fick det när han var lite större, dessutom tycker jag inte om det, så jag var glad for att dom fick mitt efternamn.....men så var jag inte så jättesugen på dubbelnamn att jag blev ledsen over det hällre....I norge er det iallafall bara at ta et namn, och et till och sätta et bindsträck mellan...funkar inte namnet på et ställe, så gör det det på andra siden av landet....

• Champagne

Fast jag hörde en intervju på radio idag, med en liten kille som hette Mats-Yngve.

• skrivglad

Xtinaa: Ja, det är det, men det lär lätt bli Emelie. Jag gillar Mari-Linn o Tuva-Li.

• Shannara

Ida-Sofie... Dock inte så vanligt... Min yngsta syrra var den första i Sverige som fick det namnet... *ler*

• Mumsan

Anna-Mi är rätt sött tycker jag...

• norgesessan

shannara, i norge är det jätlevanligt...fast då hadde det blivit uttalad med e'et...konstigt at det är så olika i två länder som ligger bredvid varandra...

• skrivglad

Sunflower: Usch vilket namn!
    Mumsan: Anna-Mi är sött. Har även hört Mari-My eller Marimy.

Svar på tråden Vad finns det för dubbelnamn idag?