• Julmust

Byter er partner bajsblöjor??

Ja det gör han, speciellt nu när han är hemma förstås. Men jag byter majoriteten och i stället har jag fördelen av att när vi har gäster och jag vill sitta och prata så ber jag honom och han ligger så under så då måste han. Men protesterar han så gör jag det, inget jag vill tjafsa om.

• Julmust

norgesessan skrev 2009-01-08 12:33:51 följande:

Ang. magsjuka så "löser" vi det som så att sambon blir sjukare än mig, sen får jag ta allt jobbet...men jag blir ju inte lika sjuk då... Har dock bara haft det två gånger, och varit sjuk max 1-2 dagar varje gång..
    Så har vi det också. Fast första gången var det för att han inte alls skulle bli sjuk, men det blev han förstås ändå.
  • Julmust

SmåläningsMamman skrev 2009-01-09 23:20:21 följande:

Nej, e jag hemma så byter jag. Konstigt nog e han känslig mot just bajs så han spyr så fort han öppnar blöjan. Men snacka om att han gick ner i vikt när han var hemma i 3mån
    Det låter jobbigt. Han öppnar alltså blöjan, lyfter på toalocket o kräks och fortsätter byta klart? Får jag gissa att ni hat skötbordet på toa?
  • Julmust

SmåläningsMamman skrev 2009-01-10 09:53:27 följande:

Julmust skrev 2009-01-10 08:05:15 följande:
    Ja men hur roligt e det för ungen att ligga där o se när pappa spyr o mår allmänt illa. Ja vi har skötbord på toa men inte första 6mån när ettan var liten. Tycker om han nu spyr av bara det så kan väl jag om jag e hemma likaväl byta så slipper dessutom unge se sin pappa spy varje gång han har bajsat. Finns ju en massa andra grejen han kan göra än byta just bajsblöja.
    Nej det är det jag menar. Det låter jobbigt för honom och bebis, inte att det skulle vara jobbigt för dig att byta alla bajsblöjor för så besvärligt är det ju inte. Själv byter jag de flesta för jag föredrar att inte tjafsa om saken. På så sätt blir det att han byter om jag ber honom - vilket kan vara praktiskt att kunna utnyttja för mig. Huga - jag skulle verkligen inte vilja vara så äckelmagad som din man!
  • Julmust

Leoella skrev 2009-01-11 00:20:36 följande:

Julmust skrev 2009-01-11 00:02:51 följande:
    Men... jag förstår inte: varför skulle ni tjafsa om saken? Här byts blöjan när det behövs. Den som är närmast eller känner sig manad byter bara. Helt utan tjafs. För vi känner väl båda ansvaret att göra det när det behövs. Praktiskt att be honom...? Jag tycker det verkar mer praktiskt att bara liksom känna att det är delat ansvar "hela vägen" liksom. Eller?
    Många tjafsar ju om det och det är inte något för mig. Nu har vi två barn och med första barnet var det mer jämt fördelat och med andra har jag mer ansvar för lillasyster och han för storasyster. I varje fall våra barn har bajsat mer när de är små - fler bajsblöjor för mig.

"Praktiskt att be honom...?" Det handlar mest om när man sitter i soffan och har gäster. Faktum är ju att det numera blir ganska lite samtalstid när man har middagsgäster och då utnyttjar jag det faktum att jag byter flest blöjor alla andra dagar. Hittills har han den varit som jobbat och fått umgänge med folk på dagarna. Säkert kommer det där att svänga nu när han blir hemma.

Delat ansvar, visst - men varje hushållsyssla, trädgårdssyssla, bilsyssla, barnsyssla och hussyssla behöver inte delas lika.
Svar på tråden Byter er partner bajsblöjor??