Leoella skrev 2009-01-11 00:20:36 följande:
Julmust skrev 2009-01-11 00:02:51 följande:
Men... jag förstår inte: varför skulle ni tjafsa om saken? Här byts blöjan när det behövs. Den som är närmast eller känner sig manad byter bara. Helt utan tjafs. För vi känner väl båda ansvaret att göra det när det behövs. Praktiskt att be honom...? Jag tycker det verkar mer praktiskt att bara liksom känna att det är delat ansvar "hela vägen" liksom. Eller?
Många tjafsar ju om det och det är inte något för mig. Nu har vi två barn och med första barnet var det mer jämt fördelat och med andra har jag mer ansvar för lillasyster och han för storasyster. I varje fall våra barn har bajsat mer när de är små - fler bajsblöjor för mig.
"Praktiskt att be honom...?" Det handlar mest om när man sitter i soffan och har gäster. Faktum är ju att det numera blir ganska lite samtalstid när man har middagsgäster och då utnyttjar jag det faktum att jag byter flest blöjor alla andra dagar. Hittills har han den varit som jobbat och fått umgänge med folk på dagarna. Säkert kommer det där att svänga nu när han blir hemma.
Delat ansvar, visst - men varje hushållsyssla, trädgårdssyssla, bilsyssla, barnsyssla och hussyssla behöver inte delas lika.