Inlägg från: Miss Lau |Visa alla inlägg
  • Miss Lau

Byter er partner bajsblöjor??

Självklart gör han det! För hur löser man det annars rent praktiskt, ska ungen gå med bajs i blöjan kanske en hel dag för att pappan inte VILL byta?

• Miss Lau

nollåtta skrev 2009-01-07 23:26:51 följande:

Zaria skrev 2009-01-07 23:16:10 följande:
    Håller med. Vad är det för fjantfasoner!
    Håller helt med om att det är fjantfasoner!

Och sen blir jag givetvis nyfiken på vad mer det är dessa sk. pappor inte klarar eller vill göra med sina barn? Vill de ha barn över huvud taget, eller är det bara samma typer av pappor som är barnvakt till sina barn när mamman ska på läkarbesök eller något annat "livsviktigt"?
  • Miss Lau
    S vali s skrev 2009-01-08 01:13:43 följande:
    Jag skulle aldrig skaffa barn med någon som ansåg att ansvaret för barnet låg i millimeterrättvisa vad det gällde bjöjbyten, jag föredrar att ha barn tillsammans med en flexibel förälder som har insett att ansvaret som föräldrer sträcker sig långt mycke längre än  blöjbyten
    Fast i vilka familjer handlar det om milimeterrättvisa? Det är knappast så att vi räknar blöjor eller barnrumpor vi torkar här hemma utan den som upptäcker bajset tar bort det helt enkelt.

För mig handlar blöjbyte dels om en syssla man gör relativt ofta och alltså delar på (jag tycker inte det går att jämföra med att rensa avlopp, eller så har ni de renaste avloppen som finns eftersom din man rensar varje dag). Och dels för att blöjbyte är mer än torka skit, det är att knyta an och komma nära sitt barn.
  • Miss Lau

Nyfiken gul skrev 2009-01-08 09:32:39 följande:

Vad har bajsblöjor att göra med hurvida man delar på föräldraledigheten eller inte?
    Men hur klarar en förälder av att ta fullt ansvar för ett barn under hela dagar om hen inte byter bajsblöjor?
  • Miss Lau
    S vali s skrev 2009-01-08 09:51:13 följande:
    Kan bara svara för vår familj, är inte jag hemma byter maken självklart bajsblöjorna - är jag hemma gör jag jag det - inga roblem alls
    Ja det var ju tur för barnet. Fast jag förstår ändå inte hur man vill leva med en sån partner, men vi är väl alla olika.
  • Miss Lau
    S vali s skrev 2009-01-08 10:07:52 följande:
    En "sån" partner Lustig hur fördomsfulla en del verkar vara och göra sig en bild av hur en människa är utan att egentligen veta någonting Nu är det inte så att min man vägrar att byta bajsblöjor, han tycker bara att det är mindre trevligt medans det inte bekommer mig et smack och därmed gör jag det mer än gärna när vi är hemma tillsammans - jag vet inte, men på nå´t sätt ingår det i vårat förhållande att ta hänsyn till varandra och vara flexibla.
    För mig hade det vara otänkbart att leva med en man som inte klarar/vill sköta sina barn till 100%. Och med det inkluderar jag att självständigt byta bajsblöjor oavsett hur äckligt man tycker det är. Att vara en person som hoppas/vill/kräver att någon annan "gör jobbet" är inget som attraherar mig oavsett om det gäller blöjbyten eller något annat. För mig är det att ta hänsyn och att vara flexibel. Men återigen, vi är alla olika och värderar olika saker.
  • Miss Lau

Hannah76 skrev 2009-01-08 10:48:16 följande:

Bara för att man inte tar varnnan bajsblöja så betyder inte det att man inte finns där för sina barn 100%. Man behöver inte dela allt 50/50 för att det ska vara rättvist eller jämställt. Man kan ju även "byta tjänster" med varann. Nu delar vi lika här hemma, sten-sax-påse är ett bra trick.*L* Men vi delar inte allt i våra liv 50/50 (han diskar tex långt många fler gånger än jag), alla har väl sina uppdelningar? Varför skulle man vara sämre för att man inte byter bajsblöjor exakt lika ofta som sin partner? Jag tror att väldigt få (eller inga?) skule låta sina barn gå med bajs i blöjan om den andre föräldern inte är hemma.
    Vi tar absolut inte varannan blöja här hemma utan vissa dagar kanske jag tar alla andra dagar tar maken alla. För oss är det ett bra och flexibelt sätt som passar oss och jag hade inte alls tyckt det var flexibelt med en man som inte ville byta blöjor om jag var hemma! Och jag tycker inte att man är en sämre förälder för att man inte räknar gångerna, men jag tycker man är en sämre förälder när man inte byter blöjor för att mamman är hemma.
Svar på tråden Byter er partner bajsblöjor??