Inlägg från: S vali s |Visa alla inlägg
  • S vali s

Byter er partner bajsblöjor??

De gånger maken har bytt bajsblöja är lätträknade och det är av den enkla anledningen att mig bekommer det inte ett dyft att byta en bajsblöja medans maken tycker att det är lite "äckligt".
    Jag vet att han fixar det om inte jag är i närheten men ser liksom ingen anledning till att strikt köra varannan bajsblöja bara för att det ska vara ngn löjlig "rättvisa"-
    Hans pappakvalifikationer ligger knappast i om han byter en bajsblöja eller ej, vi tycker att tillvaron tillsammans blir så betydligt mycke trevligare om man tar hänsyn till varandra.
    Jag byter mer än gärna en bajsblöja eller två om jag slipper rensa avloppet

Den late får brått när det blir kväll
  • S vali s

Jag skulle aldrig skaffa barn med någon som ansåg att ansvaret för barnet låg i millimeterrättvisa vad det gällde bjöjbyten, jag föredrar att ha barn tillsammans med en flexibel förälder som har insett att ansvaret som föräldrer sträcker sig långt mycke längre än  blöjbyten

• S vali s
    Miss Lau skrev 2009-01-08 09:06:54 följande:
    Fast i vilka familjer handlar det om milimeterrättvisa? Det är knappast så att vi räknar blöjor eller barnrumpor vi torkar här hemma utan den som upptäcker bajset tar bort det helt enkelt. För mig handlar blöjbyte dels om en syssla man gör relativt ofta och alltså delar på (jag tycker inte det går att jämföra med att rensa avlopp, eller så har ni de renaste avloppen som finns eftersom din man rensar varje dag). Och dels för att blöjbyte är mer än torka skit, det är att knyta an och komma nära sitt barn.
    Vi har flera kompispar som tar diskussionen "Nu är det din tur" "Men när jag bytte förra gången var det en megabajsblöja..." osv.
    Här har det i "normala fall varit en bajsblöja om dagen, ingen diskussion - jag har tagit den, maken gör tusentals andra saker som jag finner vara mer eller mindre trevliga.
    Knyta an till sitt barn kan man göra på så många andra söätt än att amma eller byta blöja
    Vår familj har hittat ett ypperligt sätt som passar oss och därmed även vår dotter, trots pappas brist på att byta bajsblöjor har dom två en underbar anknytning till varandra
  • S vali s
    Miss Lau skrev 2009-01-08 09:36:13 följande:
    Men hur klarar en förälder av att ta fullt ansvar för ett barn under hela dagar om hen inte byter bajsblöjor?
    Kan bara svara för vår familj, är inte jag hemma byter maken självklart bajsblöjorna - är jag hemma gör jag jag det - inga roblem alls
  • S vali s
    Miss Lau skrev 2009-01-08 09:58:38 följande:
    Ja det var ju tur för barnet. Fast jag förstår ändå inte hur man vill leva med en sån partner, men vi är väl alla olika.
    En "sån" partner Lustig hur fördomsfulla en del verkar vara och göra sig en bild av hur en människa är utan att egentligen veta någonting Fundersam

Nu är det inte så att min man vägrar att byta bajsblöjor, han tycker bara att det är mindre trevligt medans det inte bekommer mig et smack och därmed gör jag det mer än gärna när vi är hemma tillsammans - jag vet inte, men på nå´t sätt ingår det i vårat förhållande att ta hänsyn till varandra och vara flexibla.
  • S vali s
    Miss Lau skrev 2009-01-08 10:15:56 följande:
    För mig hade det vara otänkbart att leva med en man som inte klarar/vill sköta sina barn till 100%. Och med det inkluderar jag att självständigt byta bajsblöjor oavsett hur äckligt man tycker det är. Att vara en person som hoppas/vill/kräver att någon annan "gör jobbet" är inget som attraherar mig oavsett om det gäller blöjbyten eller något annat. För mig är det att ta hänsyn och att vara flexibel. Men återigen, vi är alla olika och värderar olika saker.
    Min man har inga som helst problem att sköta vårt barn till 100%, han fixar absolut att byta en bajsblöja och allt annat som hör till.
    Men eftersom han tycker att det är mindre trevligt att byta bajsblöjor och det inte bekommer mig ett dyft så gör jag det när vi båda är hemma tillsammans - det är ingenting har vare sig krävt eller hoppats på att jag ska göra utan jag gör det av egen fri vilja.
    Det räcker för mig at veta att han fixar det när han är ensam hemma med dottern eller vid de tillfällen då jag inte kan/vill göra det - vilket att då gör utan minst lilla knot
    Det är väl en himla tur att vi alla attraheras av olika typer, för egen del finner jag det vansinnigt oattraktivt med människor som tycker att saker ska ske 50/50 "bara för att", jag attraheras av flexibla människor som tycker om att underlätta för andra
  • S vali s
    Hannah76 skrev 2009-01-08 10:48:16 följande:
    Bara för att man inte tar varnnan bajsblöja så betyder inte det att man inte finns där för sina barn 100%. Man behöver inte dela allt 50/50 för att det ska vara rättvist eller jämställt. Man kan ju även "byta tjänster" med varann. Nu delar vi lika här hemma, sten-sax-påse är ett bra trick.*L* Men vi delar inte allt i våra liv 50/50 (han diskar tex långt många fler gånger än jag), alla har väl sina uppdelningar? Varför skulle man vara sämre för att man inte byter bajsblöjor exakt lika ofta som sin partner? Jag tror att väldigt få (eller inga?) skule låta sina barn gå med bajs i blöjan om den andre föräldern inte är hemma.
    Bra skrivet
Svar på tråden Byter er partner bajsblöjor??