• Leoella

Byter er partner bajsblöjor??

Självklart!

Det skulle vara ett helvete annars... eftersom det är han som är föräldraledig nu.

• Leoella
    MarrebarreW skrev 2009-01-09 22:01:28 följande:
    Om han inte var riktigt kvack-magad. Känner ett par där mannen är så kvack-magad att han spyr rätt ut bara någon talar om bajs, spy eller annat som luktar illa. Han var själv med sina söner en gång när den ena bajsade i blöjan, då ställde han grabben i duschen och spydde samtidigt som en gris i toan... Kul när frun kom hem och hade dubbelt jobb. Hon önskade nästan att han låtit sonen vara med sitt bajs tills hon kom hem.
    Herreminje. Hur kunde HON få "dubbelt jobb"??? Hur har han löst situationer tidigare i livet när/om han själv varit magsjuk och inte hade någon "mamma" som städade? Jösses, en vuxen människa som inte klarar göra rent efter sina egna spyor....

Hade han bytt blöjor sen barnet var litet så HADE han vant sig och hittat någon bra metod (klädnypa för näsan?) för att slippa kräkas varje gång.
  • Leoella
    MarrebarreW skrev 2009-01-09 22:15:19 följande:
    Han är verkligen ingen som ojar sig och slipper undan i vanliga fall, det är bara med lukter, han gör allt annat man kan tänka sig, städar, lagar mat, diskar, leker med barnen mm. Men lukter klarar han bara inte... Jag har aldrig träffat någon annan som är så känslig och jag veta att det inte är tillgjort i hans fall.
    Nej, det är säkert inte tillgjort. Min sambo är också väldigt känslig för lukter (dock ej så han kräks). Men det måste ju finnas sätt att slippa lukten och greja blöjbyten? Eller helt enkelt stå ut och kräkas (utan att ens respektive ska behöva städa upp!) de gånger det sker?

Det verkar bara inte klokt att familjen ska vara SÅ beroende av att mamma finns på plats så fort ett blöjbarn bajsar. ELler för all del: så länge de behöver hjälp med att TORKA sig så måste hon ju alltid finnas där när det är dags för toabesök.
  • Leoella

Julmust skrev 2009-01-11 00:02:51 följande:

Själv byter jag de flesta för jag föredrar att inte tjafsa om saken. På så sätt blir det att han byter om jag ber honom - vilket kan vara praktiskt att kunna utnyttja för mig.
    Men... jag förstår inte: varför skulle ni tjafsa om saken? Här byts blöjan när det behövs. Den som är närmast eller känner sig manad byter bara. Helt utan tjafs. För vi känner väl båda ansvaret att göra det när det behövs.

Praktiskt att be honom...? Jag tycker det verkar mer praktiskt att bara liksom känna att det är delat ansvar "hela vägen" liksom. Eller?
  • Leoella

Julmust skrev 2009-01-13 22:46:02 följande:

Delat ansvar, visst - men varje hushållsyssla, trädgårdssyssla, bilsyssla, barnsyssla och hussyssla behöver inte delas lika.
    Jag förstår (vet) att det blir fler blöjor för den som är hemma; det är ju ganska självklart då det är den föräldern som har "jobbet" att ansvara för barnet när den andre jobbar.

Och att man kanske delar lite "på barnen" när man har två barn kan jag också förstå.

Jag fick bara intrycket av ditt inlägg att du _trodde_ det skulle bli "tjafs" om det ifall du inte tog huvudansvaret. Det var det intryck jag fick. Och att du just kunde be honom för att du skötte det jämt annars så att säga.

För mig låter det så främmande bara. Här byts blöjan när det behövs. När jag var f-ledig så bytte såklart jag när jag var ensam med barnet. Nu är han f-ledig och byter blöjorna när han är ensam. När vi båda är hemma så byter den som är närmast/märker att det behövs. Jag förstod inte riktigt det där med "tjafs" bara...
Svar på tråden Byter er partner bajsblöjor??