• AnnaGBG

    Kan man äta mozzarella som gravid!? Har hört tusen olika svar!

    Jag blir helt förvirrad.... Under min förra graviditet vräkte jag i mig mozzarella, för jag trodde att den var en av de få ostarna jag tyckte om och fortfarande kunde äta.... Men nu såg jag i Amelia Väntar barn ( tror jag att det var ) att man inte får äta det....? På slv.se kan jag inte hitta någon varning men jag får upp texten så miniliten att jag kan ha missat något... Kan någon hjälpa mig att söka där....?
    Står det inget där så ska jag äta som en galning ( vilket jag ju redan har gjort.... )

  • Svar på tråden Kan man äta mozzarella som gravid!? Har hört tusen olika svar!
  • Sagogrynet

    Jag har hört att man inte ska äta mozarella om den inte är upphettad över 60 grader... Det var tydligen inte säkert att alla sorter verkligen var pastöriserade.

  • AnneSophie

    Svaret en gång för alla... :)

    Från Livsmedelverket:

    ***
    Vid tillverkningen av Mozarella och Ricottaost upphettas mjölken normalt tillräckligt mycket för att eventuell listeria ska avdödas. Om osten därefter hanteras hygieniskt och förvaras kallt bör risken vara liten ur listeriasynpunkt. Då viss risk för återsmittning av osten vid anläggningen dock inte kan uteslutas kan den som vill vara extra försiktig begränsa sin användning av dessa (och andra "osäkra") ostar till matlagning med upphettning till bubblande hett.
    Källa: www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx
    ***

    Med andra ord..
    Det anses relativt riskfritt att äta Mozarella MEN det finns en viss risk och därför ska dom som vill vara extra försiktiga att låta bli Mozarellan (spelar alltså ingen roll om den är pastöriserad eller ej) ELLER bara äta den när den varit/är upphettad till bubblande het, alltså ca 70C.

  • Bidrottningen

    Jag tror så här: den mozzarella som säljs i våra butiker - i Sverige - importeras från stora, välkända mejerier... Denna ost är paströriserad och jag tvivlar starkt på att den någon gång under tillverkningen hanteras ohygieniskt (vet ärligt talat inte varför man är rädd att anläggningarna ska vara särskilt ohygieniska för att de är i södra europa?). "Kvinnor i Italien är ju också gravida" som min barnmorska förmodligen skulle sagt...

    Tror däremot att du ska akta dig för ost när du befinner dig i utlandet, på nån servering där du har svårt att fråga om osten, var den kommer ifrån och så. Mindre, lokala mejerier kan jag tänka mig har mindre kontroll på sig. Och så är det ju det där med "en annan bakterieflora".

  • AnneSophie

    Fast jag måste ändå få påpeka en sak...
    Det är ju rekommendationerna från Livsmedelsverket som tex MVC, och senare BVC, ska följa. Inte individuella BM:s åsikter egentligen.

    Det är alltid upp till var och en att avgöra vart man drar sin gräns och hur noggrann man vill vara. Men Livsmedelsverket är dom som sätter upp rekommendationer för oss i Sverige och om man nu är orolig och vill vara på den "säkra sidan" så är det dessa regler man bör följa.
    Livsmedelsverket brukar generellt inte sätta upp restriktioner om det inte finns bra anledning till det.
    Man kan alltid maila dom och fråga om man vill ha fördjupad information om varför dom säger si eller så.

    :)

  • lata kocken Johanna

    Hej

    Industritillverkad, pastöriserad (vilket all mozza är) och helst av allt Svensk (men det är svårt att få tag i) mozzarella är riskfri.
    Risken för att den ska återkontamineras är ytterst liten.

    Tex Santa Lucia som importeras av Arla kan räknas som riskfri.

    Hittar du handgjord fin buffelmozza så vänta med den tills bebisen är född.

  • AnnaGBG

    Tack så mycket för svar! Jag gör som Livsmedelsverket säger och är lite försiktig, då...

  • Mon

    enligt den broschyr som jag fick från Livsmedelsverkat då jag var på inskrivning får gravida inte äta mozarella ost! TYVÄRR!

  • Mamma 80

    Enda gången jag äter mozzarella är om den är på pizza....så är den iallafall upphettad. äter pizza kanske 1-2 ggr i månaden så det blir inte så ofta. Frågade på pizzerian hemma om den var pastöriserad och det var den...fick t o m se paketet, men har glömt vad märket hette...

  • lata kocken Johanna

    mon

    om du läser längre upp i AnnSofies svar (det med klippet från SLV) så är det OK i vissa fall...

    och det jag har försökt göra är att klargöra i vilka fall som det är OK och vilka som inte är OK

    i broshyrerna är det oftast mycket mer nerkortat och väldigt svartvitt - trots att det verkliga rådet inte är kort och svartvitt

    mamma 80
    på pizza kan du äta vad sjutton som helst - det hettas upp till över 70grader så även om den hade varit opastöriserad så hade det gått jättebra

Svar på tråden Kan man äta mozzarella som gravid!? Har hört tusen olika svar!