• rebmetpes

dokumentär om att lära barn skjuta med vapen

någon mer som ser/sett den?
    går på 4:an nu

• Svar på tråden dokumentär om att lära barn skjuta med vapen
  • xenaa

Jag satt och sneglade på den för att jag kunde faktiskt inte kolla på den då jag blir så jävla förbannad över hur amerikaner kan vara så korkade!

Lära en 6 åring att skjuta med vapen! Ge ungen leksaker ist!

Varför lär man sina barn att skjuta? Varför vill man lära dem något som är våldsamt  och aggresivt?
    För att det är deras rättighet? Att alla har rätt till vapen?
    Sen säger de att de skulle ske mindre dödskjutningar i skolor om ALLA elever fick bära vapen! Vem försöker dem lura!

Jag blev riktigt förbannad över dokumentären. USA borde verkligen ta bort den lagen så tror jag kriminalitet och dödskjutningar minskar.

VIlka härliga förebilder de är för sina bar *ironisk*
    *skakar på huvudet*

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • Danne74

Jag fick själv mitt första vapen när jag var 10 år eftersom jag har en farsa som också är vapenentusiast.

När jag var 12 år så fick jag använda det själv, utan överseende, något som jag idag inte tycker var speciellt bra.

Visserligen gick det bra, som farsan brukar försvara det när saken kommer på tal nuförtiden, men då invänder jag snabbt att HAN inte egentligen vet hur bra eller dåligt det gick eftersom han ju inte var närvarande.

Då brukar han bli lite sur..

Nåväl..

Jag tror att många människor upplever en negativ koppling till skjutvapen, oftast på grund av att de kanske själva inte har varit i så nära kontakt med dem. Att växa upp med vapen är ju inte lika vanligt dessa dagar som förr i tiden när vapen var mera en naturlig del av vardagen.

Att entusiaster, som de i filmen, använder vapen och lär sina barn hantera dem har jag absolut inget emot. De är ofta själva mycket kunniga och ansvarsfulla människor och det är därför mycket sällan det sker olycker i den typen av hem.

Värre då med de barn som på egen hand upptäcker vapen, kanske i illegal ägo av äldre kamrater.

Det är DÅ jag börjar bli riktigt orolig.

• Lusthan

Det är nog det där överdrivna med skjutandet som känns så himla fel. Jag småtittar lite samtidigt som jag läst genom ett arbete jag ska opponera på imorgon. Men jo det är så att man mår illa. Sambon drog parallellen om barnen i Afrika som krigar och att det här känns i princip lika illa. Jag kan hålla med..

• rebmetpes

sen störde jag mej på att när 6 åringen gick på vapenskola, satt han dä med godis och läsk.

såg innan ett program på 3:an om fetma i usa..

• vackrastarflow

jättehemskt att se.

tyckte det var läskigt när den lilla tösen inte ville skjuta men pappan bad henne att göra det ändå, för hans skull (tur nog sa ungen nej ändå).

och 6-åringen vars händer inte var starka och stora nog att hålla i pistolen. usch usch usch.

jag gillar USA, men detta är en riktig jädrans baksida. vad tusan tänker de? rosa gevär mm.

jag tänkte också i banorna barnkrigare.

• xenaa
    Danne74 skrev 2009-01-08 22:02:47 följande:
    Jag fick själv mitt första vapen när jag var 10 år eftersom jag har en farsa som också är vapenentusiast.När jag var 12 år så fick jag använda det själv, utan överseende, något som jag idag inte tycker var speciellt bra.Visserligen gick det bra, som farsan brukar försvara det när saken kommer på tal nuförtiden, men då invänder jag snabbt att HAN inte egentligen vet hur bra eller dåligt det gick eftersom han ju inte var närvarande.Då brukar han bli lite sur..Nåväl..Jag tror att många människor upplever en negativ koppling till skjutvapen, oftast på grund av att de kanske själva inte har varit i så nära kontakt med dem. Att växa upp med vapen är ju inte lika vanligt dessa dagar som förr i tiden när vapen var mera en naturlig del av vardagen.Att entusiaster, som de i filmen, använder vapen och lär sina barn hantera dem har jag absolut inget emot. De är ofta själva mycket kunniga och ansvarsfulla människor och det är därför mycket sällan det sker olycker i den typen av hem.Värre då med de barn som på egen hand upptäcker vapen, kanske i illegal ägo av äldre kamrater.Det är DÅ jag börjar bli riktigt orolig.
    Vadå ska man ha en positivt koppling till dem?
    Det finns inget positivt med dapen öht.
    vapen är dödliga, människor dödar med vapen.
    Vad är positivt med det?
    ♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • Danne74

xenaa skrev 2009-01-08 22:02:39 följande:

Jag satt och sneglade på den för att jag kunde faktiskt inte kolla på den då jag blir så jävla förbannad över hur amerikaner kan vara så korkade!Lära en 6 åring att skjuta med vapen! Ge ungen leksaker ist!Varför lär man sina barn att skjuta? Varför vill man lära dem något som är våldsamt  och aggresivt?För att det är deras rättighet? Att alla har rätt till vapen?Sen säger de att de skulle ske mindre dödskjutningar i skolor om ALLA elever fick bära vapen! Vem försöker dem lura!Jag blev riktigt förbannad över dokumentären. USA borde verkligen ta bort den lagen så tror jag kriminalitet och dödskjutningar minskar.VIlka härliga förebilder de är för sina bar *ironisk**skakar på huvudet*
    Oj - här var det mycket på en gång..

Vi får ta en sak i sänder.

Att lära ett barn hantera skjutvapen är inget unikt för USA. Vi har massor av barn som är med på banorna och skjuter varje helg. I Sverige har vi ju ingen åldersgräns för att få hantera skjutvapen under överseende av vapenägare/instruktör. I Sverige så kan även barn få ut egna vapenlicenser, långt innan de är myndiga, där har vi faktiskt en generösare lagstiftning än många stater i USA.

Att skjuta har inget med aggresivitet att göra, det är en fritidssyssla precis som frimärksamlande, schackspel eller vad som helst. Gör man den kopplingen så ska man nog inte syssla med vapen och skytte, aggresivitet gör ingen skytt varken populär eller framgångsrik.

I USA är ägandet av skjutvapen en grundlagsskyddad medborgerlig rättighet - under vissa förutsättningar. På vissa sätt är deras lagstiftning generösare än vår men på andra sätt är den betydligt hårdare.

Tanken bakom att vapen skapar frid är att ingen vill/vågar använda vapen om risken är överhängande att man själv blir skjuten. Ofta används skolskjutningarna som exempel; I en sådan så blir massor av offer skjutna just för att ingen av offren kan försvara sig, de är just - offer. Hade någon av dem varit beväpnad så hade den individen haft större chans att överleva och dessutom så kanske fler andra offer hade överlevt om massmördaren blev skjuten tidigt under sin gärning.

Vad gäller individerna i filmen så tycker jag att de är goda föredömen i sak, därmed är det inte sagt att jag delar samtliga av deras åsikter eller värderingar.
  • Lusthan

Jag tycker att det är så sjukt att de inte förstår själva roten i sin egen kriminallitet. Eller så förstår högsta hönsen men man kan inte komma åt det eftersom medborgarna skulle bli galna. Det är väl dessutom någon form av grundlag det här och sånt är svårt att ändra här i Sverige. Vet dock inte om det är lika svårt i USA.

För visst kan man väl ändå säga att vapnen är ett av USA´s stora problem vad gäller kriminalitet?

Det är ju rent livsfarligt med en sexåring som man såg där helt plötsligt börjar att sikta på sina kamrater med ett livsfarligt vapen i handen. Han kunde ju ha skjutit huvudet av någon...

Nä jag känner stark avsky för sånt här med vapen överhuvudtaget. Än värre blir det när det gäller barn faktiskt.

• Danne74

Lusthan skrev 2009-01-08 22:03:21 följande:

Det är nog det där överdrivna med skjutandet som känns så himla fel. Jag småtittar lite samtidigt som jag läst genom ett arbete jag ska opponera på imorgon. Men jo det är så att man mår illa. Sambon drog parallellen om barnen i Afrika som krigar och att det här känns i princip lika illa. Jag kan hålla med..
    Den delen stör mej också. Jag delar din åsikt om att den typen av destruktivt megaskjutande känns etiskt störande.

När jag skjuter så vill jag ha lugn och ro, det ska vara ett skott mitt i prick omsorgsfullt placerat. Jag vill inte heller störa någon med oväsen eller onödigt belastande av miljön med kopiösa mängder tomhylsor och övrig materialåtgång.

Vapnen har dock i sak inget med krig som företeelse att göra, det är viktigt att man håller isär detta.
Svar på tråden dokumentär om att lära barn skjuta med vapen