• Mamman till två

Framåtvänd bilbarnstol???,.. Kan jag vända henne nu??

Har en dotter som fyller 4 år om 2 månader. En lång tjej men dessvärre ganska tunn.
    Igår var första gången vågen stannade på 15kg+.

I flera månader tycker jag vänner & familj har tjatat om att vi ska byta bilstol - jag har vägrat eftersom jag tyckt hon varit för liten (hellre brutna ben än bruten nacke).

Nu börjar jag dock bli lite tveksam själv, hon sitter inte bra i stolen längre, benen har ju haft det trångt länge men nu sticker huvudet upp en bit ovanför kanten (nästan till örats överkant). Vi har kvar nackstödet & då är huvudet lite bättre skyddat. Dessutom blir hon jätteledsen varje gång vi trycker ner henne i stolen för det är så obekvämt att sitta där.

Hade tänkt vänta en månad till & sedan vända henne - hur har ni gjort?

• Svar på tråden Framåtvänd bilbarnstol???,.. Kan jag vända henne nu??
  • Lena

När öronen sticker upp ska man byta så jag skulle bytt.

• Felicia Adrian

Hon är helt garanterat för stor för sin stol. Huvudet får inte sticka upp över kanten något alls för så fort den gör det är stolen inte säker längre och kan ställa till mer skada än nytta faktiskt.
    Så det är dags att byta stol till henne. Finns massor av bra framåtvända bilstolar som är säkra!
    Så bara att leta efter en som passar er.

• Lena

Felicia Adrian skrev 2009-01-08 23:04:05 följande:

Hon är helt garanterat för stor för sin stol. Huvudet får inte sticka upp över kanten något alls för så fort den gör det är stolen inte säker längre och kan ställa till mer skada än nytta faktiskt. Så det är dags att byta stol till henne. Finns massor av bra framåtvända bilstolar som är säkra! Så bara att leta efter en som passar er.
    Nej överkanten på öronen får nå till överkanten på stolen men sen är den urvuxen. Delen av huvudet som är däröver stödjer ändå inte mot nackstödet.
  • Mamman till två

jaså?, jag har hört att stolen är för liten när örats överkant når upp till kanten på stolen??,..
    Vi har redan beställt en framåtvänd stol med isofix - bästa att börja använde den så fort den anländer då..

Felicia Adrian skrev 2009-01-08 23:04:05 följande:

Hon är helt garanterat för stor för sin stol. Huvudet får inte sticka upp över kanten något alls för så fort den gör det är stolen inte säker längre och kan ställa till mer skada än nytta faktiskt. Så det är dags att byta stol till henne. Finns massor av bra framåtvända bilstolar som är säkra! Så bara att leta efter en som passar er.
  • Teskedsmamman

Så länge inte örat når övre bilstolskanten eller hon har mindre än 5 cm till bilrutan så behövs det inte vändas. Benen spelar ingen roll och hon riskerar inga skador pga att hon sitter trångt.

De 2 månaderna som är kvar kan ha en betänklig inverkan så låt henne sitta tills hon fyller år iaf.... Hon kan få en bältesstol i födelsedagspresent t ex.

Min kille fick en bältesstol i födelsedagspresent när han fyllde 4, helst hade jag velat ha honom bakåtvänd ett tag till men minste lillebror var på gränsen i sitt babyskydd så vi behövde en omöblering för att få plats med alla bilstolar i bilen....

Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Teskedsmamman
    Mamman till två skrev 2009-01-08 23:08:08 följande:
    jaså?, jag har hört att stolen är för liten när örats överkant når upp till kanten på stolen??,.. Vi har redan beställt en framåtvänd stol med isofix - bästa att börja använde den så fort den anländer då.. Felicia Adrian skrev 2009-01-08 23:04:05 följande:
    Jodå, överkanten på örat få gå till överkanten på stolen, titta på www.ntf.se
  • Mamman till två

det verkar som informationen om örat jag fått stämmer trots allt..

• Teskedsmamman
    Mamman till två skrev 2009-01-08 23:10:09 följande:
    det verkar som informationen om örat jag fått stämmer trots allt..
    Inte om man går på vad NTF säger, här är en fråga jag fick svar på för någon månad sedan

Frågeställning via mail:
    Jag bifogar en bild på min son där han sitter i en Besafe Izi kid, och nu har jag och några personer hamnat i diskussion om han är för stor för bilstolen.
    Finns det möjlighet att få svar på den frågan?

Svar:
    Hej Magdalena,
    Fin bild du skickade med! Nu till din fråga om din son är för stor för bilbarnstolen. En bakåtvänd bilbarnstol är urvuxen antingen när den övre viktgränsen har uppnåtts eller när överkanten på örat når upp till ryggstödskanten. Det som kan göra att stolen ser liten ut är hans ben. MEN det är inte farligt att sitta med krokiga ben. Hur när framrutan är hans huvud? Det är bra om det finns minst 5 cm mellan huvudet och framrutan. Kanske har du plats i baksätet?

Med vänliga hälsningar
    NTF Konsument
    Rose-Marie Örtlund

Här är bilden
  • Felicia Adrian

okej.. Den informationen jag fick när mina barn hade växt ur sina stolar var att de inte fick ha huvudet över stolen alls för då var stolen för liten och att benen inte skulle vara så böjda som deras var för det kunde skada dem mer än att sätta dem i lagom framåtvändstol...
    Men är ju några år sedan... och det var vad de på BVC sa dock...

Vi vände dock våra barn framåt när deras längd var tillräckligt stor att sitta framåt vänd, ålder var då 2 och 3 år på dem... Vikten var nästan rätt med de vägde 14 och 14,5 kg när de vändes.
    Men de satt verkligen inte bra i sina bakåtvända stolar..

Med barn nr3 nu kommer vi kunna ha henne längre bakåtvänd då vi har en större bil som hon kommer få bättre förutsättningar att ändra säten osv så hon får mer plats för benen...

• Teskedsmamman
    Felicia Adrian skrev 2009-01-08 23:48:44 följande:
    okej.. Den informationen jag fick när mina barn hade växt ur sina stolar var att de inte fick ha huvudet över stolen alls för då var stolen för liten och att benen inte skulle vara så böjda som deras var för det kunde skada dem mer än att sätta dem i lagom framåtvändstol... Men är ju några år sedan... och det var vad de på BVC sa dock... Vi vände dock våra barn framåt när deras längd var tillräckligt stor att sitta framåt vänd, ålder var då 2 och 3 år på dem... Vikten var nästan rätt med de vägde 14 och 14,5 kg när de vändes. Men de satt verkligen inte bra i sina bakåtvända stolar.. Med barn nr3 nu kommer vi kunna ha henne längre bakåtvänd då vi har en större bil som hon kommer få bättre förutsättningar att ändra säten osv så hon får mer plats för benen...
    Jag jobbar aktivt inom Sveriges Kvinnliga bilkår med bla information om bilbarnstolar och jag blir smått förskräckt över det du skriver.

Vikt och längd har ingenting med vändande att göra, så länge de inte har växt ur stolen. Ett barn skall INTE vändasföre 4 års ålder, det är då nacken är tillräckligt utvecklad för att klara de krafter som uppstår vid en krock. Vikten spelar inte heller någon som helst roll!

Benens positition spelar inte heller någon som helst roll! Det finns inga skaderisker med böjda ben eller trångt om benutrymme, framför allt OM barnen skulle bryta ett ben, så är det enklare än att läka en bruten nacke, vilket är risken vid för tidigt vändande.

Det enda som påverkar när man vänder dem om är om öronen sticker över stolskanten - då får man undersöka om det finns större stolar.
    Eller åldern - Minst 4 år, gärna 5 år.

Den information du har fått är regelrätt felaktig och är utgiven av en person som inte vet någonting om saken.

Gå gärna in här och läs www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp
  • Adventuredad

Informationen ovan från Teskedsmamman är helt korrekt. Helst bakåtvänd till 4 år, det är åldern och inte storleken/vikten på barnet som spelar roll. Barnens skelett, framför allt nacken, utvecklas med ålder och inte med vikt.

Skillnaden för en 12 månaders baby i säkerhet är enorm med bakåtvänt åkande. Bakvänt åkande är 500% säkrare. Detta innebär att barn som åker framåt skadas allvarligt (eller dör) 5 gånger oftare. Skillnande i säkerhet avtar med ålder men är fortfarande mycket stor vid ålder 2 till 3 år.

Böjda ben är inte farligt men tyvärr tror många föräldrar detta. Om man tycker benen är för böjda kan man använda framsätet eftersom benutrymmet blir mycket bättre. Glöm bara inte att koppla ur din airbag!

• Stargirl

Mitt enda råd är att inte vända barnet innan 4 års ålder. Det är det som vi följt och första sonen vändas ganska exakt vid fyra års ålder och andra sonen runt 4,5 års ålder. Nu sitter de båda (7,5 och 5,5 år i bältes stolar alltså inte bara på en kudde)

*~Två blåbär och ett lingon~*
  • Adventuredad

Det är ingenting magiskt som händer precis vid 4 års ålder som gör att ett barn är bättre lämpat att sitta framåt. Att åka bakåtvänt är alltid bättre, även för vuxna. Skillnaden mellan att vända vid 46 eller 52 månader är liten men det är som sagt bättre ju längre man väntar.

Sverige är överlägset bäst i världen på barnsäkerhet, pga av alla bra föräldrar, men det är fortfarande en relativt hög procent föräldrar som vänder sina barn vid 3,5 år. Trenden i Sverige går tyvärr mot framåtvänt åkande vid tidigare ålder men man ska också poängtera att vi ligger oerhört mycket längre fram i säkerhet än de flesta andra länder.

• Caroline79

Var in på babyproffsen när min son, nu 3.5 år hade kommit med öronen ovanför kanten på sin bilbarnstol. Vi fick dårådet att om han satt i baksätet med bakåtvänd stol så gick det att ha halva huvudlängen över kanten men om han satt fram fick han inte ha ngn bit av huvudet ovanför kanten.
    Vi böt i höstas, när han var 3 år och 2 månader pga längden. Att benen knölades spelade ju ingen roll, även om det inte var roligt för honom att åka längre sträckor, men han var ovandför med så mkt av huvudet att det inte gick att ha honom bakåtvänd längre.
    Men då har vi ändå en väldigt rymlig stol, även om han inte skulle fått på bältet med overall på sig om han haft den nu.
    Du kan nog vända, min åsikt.
    Tror inte att så mkt magiskt händer med hennes kropp på 2 månader.

Samuel 050719 & Gabriel 080130, mina mysungar!
  • Cecci78
    Caroline79 skrev 2009-01-09 10:37:01 följande:
    Var in på babyproffsen när min son, nu 3.5 år hade kommit med öronen ovanför kanten på sin bilbarnstol. Vi fick dårådet att om han satt i baksätet med bakåtvänd stol så gick det att ha halva huvudlängen över kanten men om han satt fram fick han inte ha ngn bit av huvudet ovanför kanten. Vi böt i höstas, när han var 3 år och 2 månader pga längden. Att benen knölades spelade ju ingen roll, även om det inte var roligt för honom att åka längre sträckor, men han var ovandför med så mkt av huvudet att det inte gick att ha honom bakåtvänd längre. Men då har vi ändå en väldigt rymlig stol, även om han inte skulle fått på bältet med overall på sig om han haft den nu. Du kan nog vända, min åsikt. Tror inte att så mkt magiskt händer med hennes kropp på 2 månader.

">

Litet barn som sitter framåtvänt, se länk ovan. Vi valde att köpa en större bakåtvänd stol när vår pojk var 3 år och 7 månader eftersom han vuxit ur sin bakåtvända volvostol. Ett barn som är så litet har mycket större chanseer att överleva en krock om de sitter bakåtvänt.
  • Stargirl

">

Här ser ni skillnaden mot bakvänd och framvänd. Samma krock, exkt lika dockor.....fattar inte att folk vänder barnen så tidigt ist för att köpa större stol.
    *~Två blåbär och ett lingon~*
  • Adventuredad

Jag känner väl till den där videon på Youtube, det var jag som gjorde den och la upp den ) Tack för att du länkar till den

Bakåtvänt är alltid bättre men man ska heller inte panikera över mindre saker. Vänder man sitt barn omkring 4 års ålder har man varit mycket smart och tänkt på säkerheten. Man har gjort ett jättebra jobb. Att vända vid 46 eller 50 månader innebär väldigt liten skillnad i säkerheten och det bör man absolut inte vara oroligt över.

Svar på tråden Framåtvänd bilbarnstol???,.. Kan jag vända henne nu??