Felicia Adrian skrev 2009-01-08 23:48:44 följande:
okej.. Den informationen jag fick när mina barn hade växt ur sina stolar var att de inte fick ha huvudet över stolen alls för då var stolen för liten och att benen inte skulle vara så böjda som deras var för det kunde skada dem mer än att sätta dem i lagom framåtvändstol... Men är ju några år sedan... och det var vad de på
BVC sa dock... Vi vände dock våra barn framåt när deras längd var tillräckligt stor att sitta framåt vänd, ålder var då 2 och 3 år på dem... Vikten var nästan rätt med de vägde 14 och 14,5 kg när de vändes. Men de satt verkligen inte bra i sina bakåtvända stolar.. Med barn nr3 nu kommer vi kunna ha henne längre bakåtvänd då vi har en större bil som hon kommer få bättre förutsättningar att ändra säten osv så hon får mer plats för benen...
Jag jobbar aktivt inom Sveriges Kvinnliga bilkår med bla information om bilbarnstolar och jag blir smått förskräckt över det du skriver.
Vikt och längd har ingenting med vändande att göra, så länge de inte har växt ur stolen. Ett barn skall INTE vändasföre 4 års ålder, det är då nacken är tillräckligt utvecklad för att klara de krafter som uppstår vid en krock. Vikten spelar inte heller någon som helst roll!
Benens positition spelar inte heller någon som helst roll! Det finns inga skaderisker med böjda ben eller trångt om benutrymme, framför allt OM barnen skulle bryta ett ben, så är det enklare än att läka en bruten nacke, vilket är risken vid för tidigt vändande.
Det enda som påverkar när man vänder dem om är om öronen sticker över stolskanten - då får man undersöka om det finns större stolar.
Eller åldern - Minst 4 år, gärna 5 år.
Den information du har fått är regelrätt felaktig och är utgiven av en person som inte vet någonting om saken.
Gå gärna in här och läs
www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp