• Adventuredad

Framåtvänd bilbarnstol???,.. Kan jag vända henne nu??

Informationen ovan från Teskedsmamman är helt korrekt. Helst bakåtvänd till 4 år, det är åldern och inte storleken/vikten på barnet som spelar roll. Barnens skelett, framför allt nacken, utvecklas med ålder och inte med vikt.

Skillnaden för en 12 månaders baby i säkerhet är enorm med bakåtvänt åkande. Bakvänt åkande är 500% säkrare. Detta innebär att barn som åker framåt skadas allvarligt (eller dör) 5 gånger oftare. Skillnande i säkerhet avtar med ålder men är fortfarande mycket stor vid ålder 2 till 3 år.

Böjda ben är inte farligt men tyvärr tror många föräldrar detta. Om man tycker benen är för böjda kan man använda framsätet eftersom benutrymmet blir mycket bättre. Glöm bara inte att koppla ur din airbag!

• Adventuredad

Det är ingenting magiskt som händer precis vid 4 års ålder som gör att ett barn är bättre lämpat att sitta framåt. Att åka bakåtvänt är alltid bättre, även för vuxna. Skillnaden mellan att vända vid 46 eller 52 månader är liten men det är som sagt bättre ju längre man väntar.

Sverige är överlägset bäst i världen på barnsäkerhet, pga av alla bra föräldrar, men det är fortfarande en relativt hög procent föräldrar som vänder sina barn vid 3,5 år. Trenden i Sverige går tyvärr mot framåtvänt åkande vid tidigare ålder men man ska också poängtera att vi ligger oerhört mycket längre fram i säkerhet än de flesta andra länder.

• Adventuredad

Jag känner väl till den där videon på Youtube, det var jag som gjorde den och la upp den ) Tack för att du länkar till den

Bakåtvänt är alltid bättre men man ska heller inte panikera över mindre saker. Vänder man sitt barn omkring 4 års ålder har man varit mycket smart och tänkt på säkerheten. Man har gjort ett jättebra jobb. Att vända vid 46 eller 50 månader innebär väldigt liten skillnad i säkerheten och det bör man absolut inte vara oroligt över.

Svar på tråden Framåtvänd bilbarnstol???,.. Kan jag vända henne nu??