• vindaloos

Extern hårddisk har pajjat och inget går att rädda!!!!

Ja min externa hårddisk är körd, rökt, hadd, slut på....jävla skitgrejjer.

Satt en kväll och lagrade in allt vi har i bildväg...grejjade och hade mig och blev så glad då jag äntligen var klar med att sortera alla tusentals bilder.
    Barnen (totalt 4 år) bröllop, dop, andras barn, sammankomster, semestrar....u name it.

Tänkte nämligen ta tag i saken och ta med mig och bränna kopior hos min pappa. Min egen brännare var väck och ville verkligen göra backuper...

Så kopplar jag in hårddisken och ska till att sätta igång....så är den väck, inget går att rädda enligt service och jag står utan allt....

Jag har gråtit mig less nu och tycker bara synd om mig själv och hatar det här jäkla digitala samhället. hur i hela friden kan man få tillverka något så bräckligt och dyrt och där det inte finns några som helst kvalitetskrav verkar det som. Min vän berättade att han själv har haft minst sex stycken som krachat....

Och man måste ju ha dem...

hoppas verkligen ingen annan hamnar i den här sitsen och jag vill uppmana alla att spara dubbelt hela tiden, vänta inte någonting...

Låter säkert helt puckad som inte gjort det själv men ja nu får jag stå mitt kast...

Mamma till underbara barn
  • Svar på tråden Extern hårddisk har pajjat och inget går att rädda!!!!
  • Nixx

Det är klart det går att rädda.

Gå till någon verkligen enbart sysslar med data recovery så ska du få se.

• RoL

ahlberg data kanske -

om du är i trakterna av Stockholm

• Dorogon

Är bara att göra en Goast på Hårddisken,

Finns företag som enbart sysslar med Goast dock lite dyra då.

Kolla runt lite i släkten du har någon som kan detta,
    Själv har jag aldrig gjort det men vet att det går
    då min kompis brukar göra detta på jobbet.

• inze

Om den inte brunnit upp helt eller nåt så borde det som sagt inte vara kört att rädda en del. På vilket sätt har den "pajjat"?

• MikPel

Hur har du kostaterat att det är fel på den?

Det är sällan att hårddiskar går sönder.

Och att någon haft 6 stk hårddiskar som krachat tror jag inte på.

Tyder mera på handhavande fel

vindaloos skrev 2009-01-09 17:28:33 följande:
    Ja min externa hårddisk är körd, rökt, hadd, slut på....jävla skitgrejjer. Satt en kväll och lagrade in allt vi har i bildväg...grejjade och hade mig och blev så glad då jag äntligen var klar med att sortera alla tusentals bilder. Barnen (totalt 4 år) bröllop, dop, andras barn, sammankomster, semestrar....u name it. Tänkte nämligen ta tag i saken och ta med mig och bränna kopior hos min pappa. Min egen brännare var väck och ville verkligen göra backuper... Så kopplar jag in hårddisken och ska till att sätta igång....så är den väck, inget går att rädda enligt service och jag står utan allt.... Jag har gråtit mig less nu och tycker bara synd om mig själv och hatar det här jäkla digitala samhället. hur i hela friden kan man få tillverka något så bräckligt och dyrt och där det inte finns några som helst kvalitetskrav verkar det som. Min vän berättade att han själv har haft minst sex stycken som krachat.... Och man måste ju ha dem... hoppas verkligen ingen annan hamnar i den här sitsen och jag vill uppmana alla att spara dubbelt hela tiden, vänta inte någonting... Låter säkert helt puckad som inte gjort det själv men ja nu får jag stå mitt kast...
  • c0ol

Jag har haft ett par diskar som pajjat, då har jag kört dom 24/7 (alltså dygnet runt) på en ftp server med rätt mycket trafik, diskarna var vanliga för hemmabruk, från dom kunde jag rädda en del data själv så ja dom kan gå sönder och ja det går ofta att rädda. Är man inte helt säker på vad man gör så ska man lämna in disken till någon som vet, tex ibas
    Värt att tänka på är att man alltid ser till att man har backup på sina viktiga filer, det blir inte en backup för att man flyttar dom till en extern hårddisk, en backup är att ha identiska filer på två olika fysiskt skilda ställen.
    Så det du har helt rätt i din uppmuntran, tyvärr tror jag inte den hjälper eftersom sådana här trådar kommer upp varje vecka.

• vindaloos

MicroShop har skickat den på service som i sin tur har skickat den till ett företag som enbart sysslar med detta, och de är de som säger att det absolut inte går att rädda någon data...

• vindaloos

min vän har fått krach på sex av sina hårddiskar, både externa och sådana befintliga i dator...

• Nixx

Det går att rädda data från diskar som avsiktligt har förstörts med våld.

Men du får vara beredd på att pynta en del för det.

• vindaloos

Hårddisken låg på köksbordet över natten och startades på morgonen o var död....och inget går att ta rätt på säger de....
    ja jag kan inte o ingen i min släkt heller eller vänskapskrets, men vi har begärt att få hemskickat den till oss så får vi väl se vad vi hittar åt för någon som kan hjälpa till
    nu har vi ialla fall en räkning på 1500:- att betala för ingenting...

Svar på tråden Extern hårddisk har pajjat och inget går att rädda!!!!