• vindaloos

Extern hårddisk har pajjat och inget går att rädda!!!!

Ja min externa hårddisk är körd, rökt, hadd, slut på....jävla skitgrejjer.

Satt en kväll och lagrade in allt vi har i bildväg...grejjade och hade mig och blev så glad då jag äntligen var klar med att sortera alla tusentals bilder.
    Barnen (totalt 4 år) bröllop, dop, andras barn, sammankomster, semestrar....u name it.

Tänkte nämligen ta tag i saken och ta med mig och bränna kopior hos min pappa. Min egen brännare var väck och ville verkligen göra backuper...

Så kopplar jag in hårddisken och ska till att sätta igång....så är den väck, inget går att rädda enligt service och jag står utan allt....

Jag har gråtit mig less nu och tycker bara synd om mig själv och hatar det här jäkla digitala samhället. hur i hela friden kan man få tillverka något så bräckligt och dyrt och där det inte finns några som helst kvalitetskrav verkar det som. Min vän berättade att han själv har haft minst sex stycken som krachat....

Och man måste ju ha dem...

hoppas verkligen ingen annan hamnar i den här sitsen och jag vill uppmana alla att spara dubbelt hela tiden, vänta inte någonting...

Låter säkert helt puckad som inte gjort det själv men ja nu får jag stå mitt kast...

Mamma till underbara barn
  • Svar på tråden Extern hårddisk har pajjat och inget går att rädda!!!!
  • RoL

Du kanske kan få en beskrivning på vilket fel de hittade eftersom de anser att inget går att rädda.

Som sagts i tråden så kan man återskapa data från brända och sönderslagna hårddiskar.

Frågan är ju vad de gjort för att konstatera att inget går att rädda.

Ring ahlberg data eller liknande, för de kan skruva isär hårddisken och läsa från skivorna som finns inne i hårddisken.

Ett alternativ är ju annars att man återskapar bilderna från den hårddisk so de låg på från början, så länge en fil bara är borttagen så kan den återskapas. till och med om en hårddisk är formaterad eller överskriven går det att få tillbaks filer.

Det är en kostnadsfråga som det sades tidigare.

• c0ol

Klart det går att fixa, men räkna me den kostnad på ca 10.000 eller mer, kontakta ibas dom är bäst.
    Är disken enbart död och den inte hittas så kan det vara rätt simpelt fel.

vindaloos skrev 2009-01-09 18:55:07 följande:
    Hårddisken låg på köksbordet över natten och startades på morgonen o var död....och inget går att ta rätt på säger de.... ja jag kan inte o ingen i min släkt heller eller vänskapskrets, men vi har begärt att få hemskickat den till oss så får vi väl se vad vi hittar åt för någon som kan hjälpa till nu har vi ialla fall en räkning på 1500:- att betala för ingenting...
  • RoL

Ofta är det ett lager eller en elektronikkomponent ssm strular, Alltså är själva diskarna inne i hårdddisken hela.

Snurrade disken igång där på morgonen ? Eller hade den slutat snurra ?

• Ejin

samma sak hände här--- vi hade lagt in ett par tusen bilder från minneskortet i kameran till den externa hård disken... så fastnade jag i sladden o den förr o golvet... pang bom DÖD... så var de me dom bilderna dock inte 4 års bilder men iaf 2.... bilderna hade vi redan hunnit ta bort från minneskortet...

• RoL

ibas ska väl ta ett antal 1000-lappar bara för att ta emot den, sen dröjer det 3-5 dagar innan de säger nått överhuvud taget och så är kostnaden uppe i 10-20 tusen

Ahlberg har i princip samma utrustning och bor man i närheten kan man åka förbi och lämna in den.

Ahlberg har bytt hårddisk då ett lager varit slut och det har kostat 1000-1500 och då har en ny disk ingått. Klart över dagen dessutom.

Ibas är bra, men det kan vara som att jaga mygg med luftvärnskanon i vissa fall.

• RoL
    Ejin skrev 2009-01-09 19:04:16 följande:
    samma sak hände här--- vi hade lagt in ett par tusen bilder från minneskortet i kameran till den externa hård disken... så fastnade jag i sladden o den förr o golvet... pang bom DÖD... så var de me dom bilderna dock inte 4 års bilder men iaf 2.... bilderna hade vi redan hunnit ta bort från minneskortet...
    De finns kvar på minnekortet så länge du inte skriver över det.

Det går alltså att ta tillbaks utan större svårigheter
  • vindaloos

jagbor ju inte i närheten tyvärr, men vi får väl se vad som händer om de nu skickar tillbaks den stackars hårddisken...

den svarar liksom då man kopplar in usb.n men sen stannar det av...och de har visst skruvat isär men det skulle kosta ytterligare att få reda på vad som var felet som inte gick att åtgärda....konstigt att det ska kosta så förbannat med pengar för att få reda på det...

• Ejin
    RoL skrev 2009-01-09 19:06:48 följande:
    De finns kvar på minnekortet så länge du inte skriver över det.Det går alltså att ta tillbaks utan större svårigheter
    jaså... hur då??
  • RoL

tex genom att skicka in det till ett företag som sysslar med återställning av data

tror att ahlbergs data har en prislista för digitalminnen

Eller om man vill försöka själv så kan man köpa ett program som gör recovery på minneskort. Google hittar säkert 10-tals program som man kan köpa.

• Ejin
    RoL skrev 2009-01-09 19:56:05 följande:
    tex genom att skicka in det till ett företag som sysslar med återställning av datatror att ahlbergs data har en prislista för digitalminnenEller om man vill försöka själv så kan man köpa ett program som gör recovery på minneskort. Google hittar säkert 10-tals program som man kan köpa.
    oki... jag får kika på de då... tack för svar...
  • R Franklin
    Ejin skrev 2009-01-09 19:34:28 följande:
    jaså... hur då??
    Man laddar ner valfritt recorvery program (Finns 13 på dussinet) och låter det söka igenom minneskortet, tar väl en tio minuter så är det klart.
  • musli

Hade också en extern hårddisk som inte ville vara med längre. Plockade helt enkelt ut den ur skalet och koppldade in den som "slave" i min stationära dator och har då tillgång till hela hårddisken som D:

I övrigt så håller jag med alla på den här sidan, orkade inte kolla första sidan *lat*

• vindaloos

Ja fast om två service ställen specade på det här har kollat, ska jag fortfarande tro att jag klarar det själv? alltså jag är inge haj på sånt, och de borde efter flera veckor med disken i hand kunna klämma fram nånting tycker man

• RoL

vindaloos skrev 2009-01-09 21:18:43 följande:

Ja fast om två service ställen specade på det här har kollat, ska jag fortfarande tro att jag klarar det själv? alltså jag är inge haj på sånt, och de borde efter flera veckor med disken i hand kunna klämma fram nånting tycker man
    i ditt fall är det så att disken inte snurrar om jag förstår det rätt. Då är det svårt för dig att göra det själv.

Be att få en beskrivning över vilka fel de hittat och kontakta sen nån som vet vad de gör för att få en prisuppgift på vad det kostar.
  • EllaBellaBus
    R Franklin skrev 2009-01-09 20:00:39 följande:
    Ejin skrev 2009-01-09 19:34:28 följande: Man laddar ner valfritt recorvery program (Finns 13 på dussinet)
    Precis vad jag skulle säga!

Min pappa formatterade om vår bärbar dator i somras, installerade ny Windows och hela kittet. THANKS DADDY Elgiganten har sån dära "Datordoktor" och vi lämnade aldrig in den men dom sa att inget gick att göra. Vi gav inte upp utan laddade hem ett program och som sagt, 10 min så vips var bilderna på datorn igen. Så ge inte upp!!! Och betala inga dyra pengar innan du har provat själv! Vi kan ganska lite om datorer men det grejade vi galant ändå.

Lycka till!
  • Jesspa80

Okej för skumma företag, men ibas kan man lita på de VET vad de gör. Lyssna på c0ol.

• Dorogon

om du kör den i USB hittar datorn den inte över huvudtaget eller är den bara en ikon så att säga?
    Känner dator av den över huvudtaget, så som ljud när nu kopplar in den?

Eller är den helt enkelt stendöd?

Information finns det ju garanterat på den, det som kommer bli dyrt är ju då om du skickar den till "ibas" tex som då tar ut själva skivan som all databas ligger på och kopplar en extern läsare till så dom kan göra en goast på den data som finns där!

Sen är det aldrig en garanti att du får tillbaks 100% av det du hade beroende på vad som händer med själva disken, skrivfel tex kan gämföras med en repa i en vanliga skiva, där repan är blir det komplikationer att läsa filen/filerna.

Men se till att kolla upp vad som igentligen hänt med hårddsiken så det kan uteslutas om den behöver skickas till "ibas" eller ej!

• inze

Jag hade en hårddisk som kraschade på så sätt att den inte hittades när den satt i datorn eller när man kopplade in den via USB. Jag kontaktade då IBAS och de var villiga att ta in den och titta på den. Om man var privatperson kunde det då ta 2-3 veckor men priset blev lägre än vad företag som vill ha det fixat direkt får betala. Jag har för mig om att de pratade om mellan 10 000-30 000 ungefär.

Sedan kan man ju lämna in den hos nån av deras Data Recovery Clinic (=El-giganten):
    http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/data-recovery-clinic.html 
    där de se om de kan rädda nåt. Kan de det kostar en hårddisk 1290:-- och ett USB-minne eller minneskort 590:--. Kan de inte rädda nåt kostar det inget.

När min disk kraschade hade El-giganten precis börjat med detta så jag var lite ovillig att vara en av de första att utnyttja deras tjänst. Jag skaffade istället IBAS "program" för dataräddaning som kostade 1800:-- och körde det själv (är det som Clinicen också gör genom att koppla upp sig mot IBAs som jag förstod det):
    http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/easyrecovery/er-data-recovery-se

Men som sagt det kostar inget att ringa och prata med IBAS så det är ju nåt man alltid kan göra för att få råd.

Det är mycket möjligt att nåt gratislaternativ skulle kunnat fixa min hårddisk men jag var inte villig att chansa. Jag hade backup på mina bilder men det är ju alltid en massa annat man kommer på att man också vill ha tillbaka.

Svar på tråden Extern hårddisk har pajjat och inget går att rädda!!!!