Coca-cola vid amning?
Är det farligt att dricka coca-cola när man ammar? tänkte mest för att det innehåller koffein... nån som vet?
Är det farligt att dricka coca-cola när man ammar? tänkte mest för att det innehåller koffein... nån som vet?
Nej det är inte farligt.
det är nog som med kaffe, det är okej i normala mängder
Farligt?
Nä.
Nej, det är inte farligt, men många barn reagerar på det. Vanligast är magknip och sömnproblem.
Min bebis fick magknip av coca cola när hon var liten och jag ammade. Dricker inte heller kaffe.
bf april 28 skrev 2009-01-10 22:36:23 följande:
Tja, min son har då inte lidit av det
Drack det under grav. med så han kanske är härdad hehe
Vad jag har hört är det både koffeinet och kolsyran (ger gaser) som kan påverka barnets mage.
Koffeinet förstår jag, men inte kan väl kolsyran påverka bröstmjölken?! Det låter lite knasigt tycker jag.
Tyckte det jag med men hittade det på en seriös rådgivningssida om vad som ger gaser och som även kan föras vidare till barn vid ammning och där stod det läsk och inom parantes pga kolsyran. Kommer inte ihåg vilken sida det var men det var en av de där med kostrådgivning. Det stod även att gurka ger gaser och skalet på äpplen och päron. Det hade jag inte en aning om!
Jag både läste det och märkte direkt skillnad. Choklad kan oxå vara en bov vilket jag fick erfara. fick vara utan mina 2 absoluta favvisar ett tag. Det var dessutom dessa jag fick lägga ner i slutet på grav oxå pga halsbränna.
Har svårt att få ihop hur kolsyran skulle passera över i bröstmjölken. Kolsyrad bröstmjölk? :-P
När jag läste det där om läsken slutade jag genast med julmusten, trots att jag tyckte att det verkade konstigt, och märkte en stor skillnad på Isaks mage så jag är beredd att säga att de gasbildande ämnena överförs.
Här är en rätt bra länk om koffein:
http://se.babycenter.com/baby/youafterthebirth/nutrition/caffeineandbreastfeeding/
Jag slutade helt med kaffe för några dagar sen (men jag fick sån grav huvudvärk så jag dricker nu två koppar på morgonen och då är hälften koffeinfritt kaffe. Siktar på att sluta helt med kaffe).
Har till min förvåning upptäckt att lillen sover mycket bättre på dagtid nu. Iofs så delammar jag "bara", men det verkar ju onekligen som att det ändå kan finnas ett samband. Eller så är det slumpen.
Känns som att man borde sluta äta något annat än havregrynsgröt för ett par dagar för att se om bebisens mage blev bättre... Jag tror att det är chokladen jag äter som ger henne besvär, men då kan det ju lika gärna vara colan jag dricker. Eller löken i maten. Eller mjölken till frukosten. Eller frukten jag äter.
Känns rätt tröstlöst.
Jag vart helt Coca Cola beroende efter att jag fått min son och dracka varje dag fram till nyår (nyårslöfte: dra ner på mängden Cola). Men han har inte haft nåt besvärr alls av det, han e snart 8 månader.
Dottern påverkades inte alls, sonen får ont i magen och blir hispig...