• jopa

Coca-cola vid amning?

Är det farligt att dricka coca-cola när man ammar? tänkte mest för att det innehåller koffein... nån som vet?

• Svar på tråden Coca-cola vid amning?
  • mittbarnochjag

Nej det är inte farligt.

• Kangkurr

det är nog som med kaffe, det är okej i normala mängder

• La Lola

Farligt?
    Nä.

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • lövet2

Nej, det är inte farligt, men många barn reagerar på det. Vanligast är magknip och sömnproblem.

200.000 bloggbesökare har faktiskt fel ...
  • La Lola
    Kangkurr skrev 2009-01-10 17:10:14 följande:
    det är nog som med kaffe, det är okej i normala mängder
    Ang kaffe:
    "Koffein från kaffe och te förs över till barnet via bröstmjölken i så små mängder att det inte skadar barnet. Därför behöver du inte dra ner på kaffe eller te när du ammar."

Från kostråden för ammande:
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • glad i livet

Min bebis fick magknip av coca cola när hon var liten och jag ammade. Dricker inte heller kaffe.

• Flisan79

bf april 28 skrev 2009-01-10 22:36:23 följande:

Min bebis fick magknip av coca cola när hon var liten och jag ammade. Dricker inte heller kaffe.
    Min me, fast det var ju kolsyran såklart. Kunde börja dricka läsk efter några månader.
  • Takhiza

Tja, min son har då inte lidit av det Drack det under grav. med så han kanske är härdad hehe

• Bubblan2

Vad jag har hört är det både koffeinet och kolsyran (ger gaser) som kan påverka barnets mage.

• Merle

Koffeinet förstår jag, men inte kan väl kolsyran påverka bröstmjölken?! Det låter lite knasigt tycker jag.

• Bubblan2

Tyckte det jag med men hittade det på en seriös rådgivningssida om vad som ger gaser och som även kan föras vidare till barn vid ammning och där stod det läsk och inom parantes pga kolsyran. Kommer inte ihåg vilken sida det var men det var en av de där med kostrådgivning. Det stod även att gurka ger gaser och skalet på äpplen och päron. Det hade jag inte en aning om!

• Flisan79

Jag både läste det och märkte direkt skillnad. Choklad kan oxå vara en bov vilket jag fick erfara. fick vara utan mina 2 absoluta favvisar ett tag. Det var dessutom dessa jag fick lägga ner i slutet på grav oxå pga halsbränna.

• Tingelina

Har svårt att få ihop hur kolsyran skulle passera över i bröstmjölken. Kolsyrad bröstmjölk? :-P

• milimina
    Merle skrev 2009-01-10 23:53:54 följande:
    Koffeinet förstår jag, men inte kan väl kolsyran påverka bröstmjölken?! Det låter lite knasigt tycker jag.
    Tingelina skrev 2009-01-11 12:28:56 följande:
    Har svårt att få ihop hur kolsyran skulle passera över i bröstmjölken. Kolsyrad bröstmjölk? :-P
    kolsyra är gasbildande och de gasbildande ämnena överförs i bröstmjölken precis som med allt annat som är gasbildande (bönor, lök, kål mm). inget konstigt alls.

junior var jättekänslig för det, jag kunde inte dricka nåt kolsyrat förrän efter jag slutat amma.
    ♥junior 0608♥bäfsen bf 090302♥ snart blir det bebis!!!
  • Bubblan2

När jag läste det där om läsken slutade jag genast med julmusten, trots att jag tyckte att det verkade konstigt, och märkte en stor skillnad på Isaks mage så jag är beredd att säga att de gasbildande ämnena överförs.

• slangbella

Här är en rätt bra länk om koffein:
    http://se.babycenter.com/baby/youafterthebirth/nutrition/caffeineandbreastfeeding/

Jag slutade helt med kaffe för några dagar sen (men jag fick sån grav huvudvärk så jag dricker nu två koppar på morgonen och då är hälften koffeinfritt kaffe. Siktar på att sluta helt med kaffe).

Har till min förvåning upptäckt att lillen sover mycket bättre på dagtid nu. Iofs så delammar jag "bara", men det verkar ju onekligen som att det ändå kan finnas ett samband. Eller så är det slumpen.

♥ (¯`°?.¸ ♥ AXEL 081012 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Tingelina

Känns som att man borde sluta äta något annat än havregrynsgröt för ett par dagar för att se om bebisens mage blev bättre... Jag tror att det är chokladen jag äter som ger henne besvär, men då kan det ju lika gärna vara colan jag dricker. Eller löken i maten. Eller mjölken till frukosten. Eller frukten jag äter. Känns rätt tröstlöst.

• milimina
    Tingelina skrev 2009-01-12 11:59:39 följande:
    Känns som att man borde sluta äta något annat än havregrynsgröt för ett par dagar för att se om bebisens mage blev bättre... Jag tror att det är chokladen jag äter som ger henne besvär, men då kan det ju lika gärna vara colan jag dricker. Eller löken i maten. Eller mjölken till frukosten. Eller frukten jag äter. Känns rätt tröstlöst.
    största orsakerna är troligen: lök, kolsyra, choklad. jag skulle börja med att ta bort lök och kolsyra, se om det blir bättre. om inte, ta bort chokladen. efter det mjölken. kolsyra/lök/gasbildande märker man fort om det blir bättre av, på typ en dag eller max två, så det är enklast (och brukar vara största bovarna).

mat utan läk går finfint att äta. lite ovant, men smakar inte så väldans annorlunda. ta det lite lugnt med kryddorna också (alltså typ chili och annat starkt), annars kan du äta som vanligt!
    ♥junior 0608♥bäfsen bf 090302♥ snart blir det bebis!!!
  • LaChica80

Jag vart helt Coca Cola beroende efter att jag fått min son och dracka varje dag fram till nyår (nyårslöfte: dra ner på mängden Cola). Men han har inte haft nåt besvärr alls av det, han e snart 8 månader.

• Cia o krabaten

Dottern påverkades inte alls, sonen får ont i magen och blir hispig...

Svar på tråden Coca-cola vid amning?