• tezz840

Montering av bilbarnstol i hyrbil...?

Kommer antagligen att hyra en bil när vi åker till italien i sommar och kommer då också boka en bilbarnstol.
    HAr kollat runt här lite i gamla trådar och det verkar som om man får montera fast stolen själv..?
    Hur gör man det då? =(
    Vi har ingen aning om hur man gör.. den som vi har i våran bil har vi fått hjälp med att sätta in för det var så avancerat..
    Jag kommer få panik därnere isåfall..
    Sen så läste jag att dom pratar väldigt dålig engelska vid hyrbilarna. Hur ska detta gå egentligen?

• Svar på tråden Montering av bilbarnstol i hyrbil...?
  • h80

Vi ska också hyra bil och tänkte hyra även bilstol. Har hört att man inte ska ta med sin egna bilstol på flyget eftersom de kastar runt bagaget när det lastas och den kan då skadas och skyddar inte vid en ev. krock.

• evaoregon

h80 skrev 2009-01-23 13:49:35 följande:

Vi ska också hyra bil och tänkte hyra även bilstol. Har hört att man inte ska ta med sin egna bilstol på flyget eftersom de kastar runt bagaget när det lastas och den kan då skadas och skyddar inte vid en ev. krock.
    Man kan ha bilstolen inne i kabinen och ofta kan barnet sitta i den på flyget (om det har eget säte).

Numera är våra barn äldre så vi har två bilkuddar som vi stoppar i resväskan. Praktiskt och bra.
  • h80

Vår tjejär bara 4 månader o har inget eget sät, kan man ändå ta med bilstolen i kabinen?

• evaoregon

De brukar kunna stoppa in bilbarnstolen i en garderob om det inte finns något ledigt säte som barnet kan sitta i. Även om man inte har bokat ett säte så kan det ju finnas lediga som man kan använda till barnet.

Det beror på hur samarbetsvilliga personalen är. Jag tror inte att det funkar med t ex Ryanair, men säkert med andra bolag. Vilka flyger ni med?

• evaoregon

Vi har lyckats ta våra ombord då vi flugit. I värsta fall kanske man kan behöva betala extra, men att hyra bilbarnstol är ofta så pass dyrt att det t om blir billigare att köpa en när man kommer fram.

Kolla upp hur mycket biluthyrningsföretaget tar betalt för bilbarnstolen när ni hyr bil. Om det bara rör sig om en eller två dagar som ni ska hyra bil kan det möjligtvis vara bättre att hyra.

Jag bor i USA och hörde nyligen att en bilkudde skulle kosta $ 10 per dag att hyra medan man utan problem kan köpa en ny här för $ 19!

• cissi24

Vi har precis varit på gran canaria..hyrde bil med barnstol. Nu är dottern snart 4 år. Men den var en enkel variant som var framåtänd. Den kostade inget extra.

• evaoregon

Jag hittade en artikel om de bilstolar som hyrs ut av ett av biluthyrningsföretagen här i USA. Det här företaget hyrde ut gamla stolar och gav ingen hjälp med att montera bilarna i bilen. Kanske är det inte alls så dåligt överallt, men jag har hört om andra som förbeställt stol och när de har kommit fram så har det inte funnits någon stol varit för rätt ålder och vikt tillgänglig. Vi är lite trista och tar det säkra före det osäkra.

Länk

www.deliciousbaby.com/journal/2008/jul/27/danger-rent-car-rental-agency-puts-infant-risk/

• evaoregon

cissi24 skrev 2009-01-23 18:52:09 följande:

Vi har precis varit på gran canaria..hyrde bil med barnstol. Nu är dottern snart 4 år. Men den var en enkel variant som var framåtänd. Den kostade inget extra.
    Skönt att höra att en del har bra erfarenhet av att hyra bilbarnstol och att det dessutom inte kostade något extra!
  • cissi24

Visst är det allt behöver inte vara negativt..

• evaoregon

h80 skrev 2009-01-23 16:39:56 följande:

Vi ska flyga med Norwegian air
    Var ska ni hyra bil? Jag tror att det varierar en del ifrån land till land och vilket hyrbilsföretag man väljer.
  • evaoregon

Då kanske du kan kolla med cissi24 vilket biluthyrningsföretag som hon använde sig av. Hon hyrde ju också i Spanien och för henne funkade det bra!

På populära semesterställen som Los Angeles och Hawaii här i USA så tar det ofta timmar bara att hämta ut sin hyrbil (många som hyr) och då vill man inte hålla på och strula med hyrda bilstolar dessutom. Då är det skönt om man har en stol med sig hemifrån och man vet exakt hur man sätter in den i bilen.

• cissi24

Till oss fixade de en bil inom 10 minuter efter att vi ringde o vile ha en bil o då var detta ändå på en söndag

• cissi24

kommer ej ihåg vad det hette..kollade med sambon o han minns inte heller. Inte bra med dåligt minne

• evaoregon

cissi24 skrev 2009-01-23 19:10:48 följande:

Till oss fixade de en bil inom 10 minuter efter att vi ringde o vile ha en bil o då var detta ändå på en söndag
    Inte illa!

Ska man hyra bil på Hawaii så är det många som säger att par ska dela upp sig. En hämtar resväskorna medan den andre rusar till bussen till hyrbilsföretaget och ställer sig i kö direkt! Det gäller om man har förbokat bil, har man inte förbokat så kan man inte räkna med att få någon bil överhuvudtaget.
  • evaoregon

Det finns lite tips på den här sidan om vad man ska kolla när man hyr en bilbarnstol

www.deliciousbaby.com/journal/2008/jul/27/safety-tips-renting-carseat/

I artikeln så har personer varit missnöjda med Alamo, Hertz, Budget och Advantage. Avis var det någon som var nöjd med. Nu vet jag inte hur stor betydelse det har vilket biluthyrningsföretag man använder sig eftersom de har så pass många olika biluthyrningskontor.

Svar på tråden Montering av bilbarnstol i hyrbil...?