• Hunkydory

Vad gör ni för att koppla bort er oro för missfall?

Fick mf i november och nu är vi gravida igen. Men den här gången känns det väldigt oroligt. Någon annan som är i samma sits och som har några tips på hur man kopplar av? Läste nyss här att vecka fem är mest kritiskt, vilket gjorde mig mer orolig eftersom det är i den veckan jag är i...

• Svar på tråden Vad gör ni för att koppla bort er oro för missfall?
  • SarahA

vecka 5 är inte mest kritisk.
    innan vecka 12 så sker 95% av alla missfall..
    spelar ingen roll vilken vecka, utan bara innan vecka 12.

oftast märker de flesta att de får mf i vecka 5 eftersom det är såpass tidigt att mensen kan komma då. annars är risken inte större

• skånetös78

Jag tror att det kan stämma att runt v 6 sker de flesta missfallen eftersom det är just då hjärtat ska börja slå. De flesta missfall inträffar just eftersom hjärtat aldrig kommer igång att slå p.ga fostret har kromosomfel eller något som gör att det inte skulle varit levnadsdugligt.
    Jag har ett missfall bakom mig och var också jätterädd attd et skulle gå galet när jag sen blev gravid igen. Jag bokade in ett vul i v 7 och fick då se så att hjärtat kommit igång på den lilla bönan! Det gjorde mig betydligt mer trygg! Visst, man kan få missfall efter att hjärtat kommit igång men risken är då väldigt väldigt liten!
    Lycka till!

*Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • snöbebis

Jag intalade mig att det ändå var ok om det blev missfall eftersom det i så fall antagligen var något fel på embryot.Det finns ju inget man kan göra för att ändra på det ändå.

• Hunkydory

Men ni som har haft mf var ni inte rädda att ni aldrig skulle kunna få barn? JAg är så himla rädd att det är något fel på mig...

• Krusbär

Jag har haft 3 mf (inga barn) och är nu gravid igen i v 9. Jag har en snäll gyn och får komma på vul ofta, det hjälper för stunden. Annars har jag tyvärr inget bra råd, men tror och hoppas att det blir lättare för varje dag.

• Josey

Jag håller med dig Hunkydory; klart att man är livrädd att man aldrig ska få det att funka. Jag har haft ett utomkvedshavandeskap och ett MA och är gravid nu igen (V.8). Ska på VUL imorgon och om hjärtat slår då, har jag lovat mig själv (eller snarare min sambo som börjar bli trött på min oro), att bestämma mig för att allt ska gå bra.
    Jag har blött de tidigare gångerna men inte nu, så därför hoppas jag SÅ att allt är okej.
    Vilken vecka är du i Hunkydory?

• Hunkydory
    Svar på #6
    Jag håller tummarna för er! Skriv gärna och berätta hur det har gått imorgon! Vi är bara i v 5 tror jag. Lite svårt att beräkna den här gången...fick ingen mens mellan mf och den här graviditeten.
  • Josey

oj, såg precis att du skrivit att du var i V.5. Mitt råd är att dela in tiden i olika etapper och klara en vecka i taget, eller en dag i taget om en vecka känns för lång. Första målet är att barnets hjärta ska börja slå, sen att man ska klara sig förbi 12e veckan.
    Min läkare sa till mig att barnet kände av när jag var orolig och det gällde att tänka positivt, för då var det större chans att allt skulle gå bra.
    Och det är ju en sak som är säker: det är inte lättare att stå ut med ett missfall för att man förväntat sig det.
    Lättare sagt än gjort, men om man tänker på att barnet känner av vilka känslor man har, så är det klart att man hellre skickar positiva vibbar åt sin lille bebbe :)

• Hunkydory
    Svar på #5
    Lycka till den här gången! Får jag bara fråga, hur många vul har du varit på hittils? Min bm sa nämligen att de undviker att göra för många vul för tidigt eftersom det kan orsaka mf...Vill inte oroa dig men vet du något om detta, eller sa min bm så bara för att de inte hade tid förrän om tre veckor för oss?
  • Josey

jag har varit på ett redan, för att kolla så att det satt rätt den här gången (vilket det gjorde) och inte var X igen.
    har faktiskt funderat över om VUL kan orsaka missfall, men aldrig frågat om det kan vara så. Men det låter ju inte omöjligt. Ska försöka komma ihåg att fråga imorgon. Så ni har tid om tre veckor? Hoppas ni får se hjärtslag då!

Svar på tråden Vad gör ni för att koppla bort er oro för missfall?