• Anonym

Cysta i bröstet

Jag har en liten cysta i bröstet som är på några mm i storlek. Jag kan inte känna den men läkaren upptäckte den med UL. Han sa att den är helt ofarlig och kommer att försvinna med tiden. Jag var nöjd med svaret men efter att ha googlat på nätet läste jag att cystor kan innehålla cancerceller..och blev skitorolig.
    Någon som har haft cysta? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Cysta i bröstet
  • Isnogood

Konstigt...
    -När jag upptäckte mina knölar så fick jag komma o träffa läkare samma dag som jag ringde, o efter en snabb undersökning så skickade hon remiss till E-tuna mammografi och jag fick en tid 2 veckor senare hos dem...
    -Efter röntgen där så sa dom att det var systor o att dom nog var helt ofarliga...men att dom skulle ta prover, vilket dom gjorde samma dag o ett par timmar senare så fick jag provsvaren.
    -Nu var dom ju vätskefyllda så dom tömdes bara....

• Anonym

Är det bröstmottagningen som undersökt dig med UL? Eller är det på vårdcentralen?

• Anonym
    Anonym skrev 2009-01-12 14:42:57 följande:
    Är det bröstmottagningen som undersökt dig med UL? Eller är det på vårdcentralen?

Ja, det var på mammografin de undersökte mig med UL.

Fast jag googlade på nätet och läste att man kan visst förväxla ccystor med cancertumörer. Jag läste om två kvinnor som fick beskedet att de hade cystor men det visade sig ändå vara cancer. Fan också nu har jag riktig ångest.

• Anonym (IVF mor)

Cystor syns ofta som svarta i ul mot vad tex tumörer gör, som i sin tur är kompakta. Därför gör man ofta ul  vid mammografi för att läkaren lättare ska kunna säkerställa att det itne är frågan om ca

• Anonym
    Anonym (IVF mor) skrev 2009-01-12 15:29:59 följande:
    Cystor syns ofta som svarta i ul mot vad tex tumörer gör, som i sin tur är kompakta. Därför gör man ofta ul  vid mammografi för att läkaren lättare ska kunna säkerställa att det itne är frågan om ca
    Men tänk om han har fel? borde han ändå inte föreslagit att man tar prov på den?
  • Anonym

Enligt sjukvårdsrådgivningen ska alla knölar i bröstet undersökas med cell eller vävnadsprov, just för att ultraljud och mammografi inte kan ge ett helt säkert svar. Påpeka det för läkaren!

www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp&Preview=

• Anonym (IVF mor)

Hos oss( ja jobbar i finland) så till 99,9% så tar våra läkare inte prov på cystan utna kollar endast med mammo  o ul.  Ibland kan dom dock tömma cystan o då skickar vi den för annalys...  men den töms då bara för att den är stor då.
    O tömmer man så finns det en stor risk att den ändå kommer tillbaka. Dessa cystor kan finnas oxå i typ lever o njurar utan att vi vet om det. O i bröst oxå där det kan finnas i ganska stort antal utan at vi ens märker  dom.

• Anonym
    Anonym (IVF mor) skrev 2009-01-12 15:43:49 följande:
    Hos oss( ja jobbar i finland) så till 99,9% så tar våra läkare inte prov på cystan utna kollar endast med mammo  o ul.  Ibland kan dom dock tömma cystan o då skickar vi den för annalys...  men den töms då bara för att den är stor då. O tömmer man så finns det en stor risk att den ändå kommer tillbaka. Dessa cystor kan finnas oxå i typ lever o njurar utan att vi vet om det. O i bröst oxå där det kan finnas i ganska stort antal utan at vi ens märker  dom.
    Ok, det känns lite lugnare. tack för ditt svar. Jag kan inte känna någon knöl. Jag sökte faktiskt för en knöl som de avfärdade genast som farlig men undersökte mitt bröst med UL och så sa de att de ser en liten cysta på några millimeter.
  • Anonym (IVF mor)

Bra att kunna hjälpa. Jag förstår  att man blir livrädd då man hittar något i bröstet som inte  sak vara där.
    Men OM det börjar att växa (för cystor kan växa o bli större) sök då på nytt. Hellre en gång för mycket än för lite

• HjärterEss

Jag hittade en liten knöl ganska ytligt i mitt ena bröst runt bröstvårtan för kanske ett halvår sedan. Blev livrädd. Min första knöl någonsin i något bröst, så jag blev väldigt rädd. Ringde vårdcentralen direkt och fick komma in och träffa en manlig läkare. Han kände och klämde och sa att han skulle skicka iväg remiss till mammografi och biopsi.

Jag väntade väl två veckor och kom in. De tog bilder och klämde och sist tog de en spruta och stack in i knölen. Det gjorde hemskt ont, mycket pga de fick sticka in i min bröstvårta som är mer känslig än kanske längre in mot kroppen. Men i alla fall så fick jag efter några veckor svar att allt såg bra ut och att det inte var något farligt.

Men min fråga nu är, varför känner jag fortfarande knölen under min bröstvårta och varför gör den lite ont när man trycker till? Någon som vet? Jag oroar mig fortfarande för knölen! Tacksam för svar!

Svar på tråden Cysta i bröstet