• Anonym

Cysta i bröstet

Jag har en liten cysta i bröstet som är på några mm i storlek. Jag kan inte känna den men läkaren upptäckte den med UL. Han sa att den är helt ofarlig och kommer att försvinna med tiden. Jag var nöjd med svaret men efter att ha googlat på nätet läste jag att cystor kan innehålla cancerceller..och blev skitorolig.
    Någon som har haft cysta? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Cysta i bröstet
  • Anonym (mia)

HjärterEss skrev 2009-01-12 17:01:26 följande:

Jag hittade en liten knöl ganska ytligt i mitt ena bröst runt bröstvårtan för kanske ett halvår sedan. Blev livrädd. Min första knöl någonsin i något bröst, så jag blev väldigt rädd. Ringde vårdcentralen direkt och fick komma in och träffa en manlig läkare. Han kände och klämde och sa att han skulle skicka iväg remiss till mammografi och biopsi. Jag väntade väl två veckor och kom in. De tog bilder och klämde och sist tog de en spruta och stack in i knölen. Det gjorde hemskt ont, mycket pga de fick sticka in i min bröstvårta som är mer känslig än kanske längre in mot kroppen. Men i alla fall så fick jag efter några veckor svar att allt såg bra ut och att det inte var något farligt. Men min fråga nu är, varför känner jag fortfarande knölen under min bröstvårta och varför gör den lite ont när man trycker till? Någon som vet? Jag oroar mig fortfarande för knölen! Tacksam för svar!
    Att du känner av knölen är väl inte konstigt om de inte tog bort den? Biopsin tar inte bort knutor (även om den kanske kan punktera vissa cystor). Att de gör ont är heller inget ovanligt, tex vävnadsknutor gör det pga hormonförändringar som man har varje månad. Googla fibroadenos och fibroadenom, det är en vanlig orsak till knutor. Sa inte läkaren vad det var för någon knuta?
  • HjärterEss

Anonym (mia) skrev 2009-01-12 17:08:49 följande:

HjärterEss skrev 2009-01-12 17:01:26 följande:
    Att du känner av knölen är väl inte konstigt om de inte tog bort den? Biopsin tar inte bort knutor (även om den kanske kan punktera vissa cystor). Att de gör ont är heller inget ovanligt, tex vävnadsknutor gör det pga hormonförändringar som man har varje månad. Googla fibroadenos och fibroadenom, det är en vanlig orsak till knutor. Sa inte läkaren vad det var för någon knuta?
    Tack för ditt svar. Nej. Läkaren ringde hem till mig när han mottagit svaret. Och det enda han sa var att det inte är något allvarligt och att resultaten såg fina ut. Jag blev ju överlycklig och just då inte kom på något att fråga. Borde frågat mer. Men började inte undra vad det konkret var förrens lite senare.

Mvh
  • Anonym
    Anonym (IVF mor) skrev 2009-01-12 16:54:46 följande:
    Bra att kunna hjälpa. Jag förstår  att man blir livrädd då man hittar något i bröstet som inte  sak vara där.Men OM det börjar att växa (för cystor kan växa o bli större) sök då på nytt. Hellre en gång för mycket än för lite
    Problemet är att jag inte vet var cystan sitter. Jag känner inte den, det syntes bara på UL. Hur ska jag veta då om den växer eller inte?
  • Isnogood

Om den e så liten som du säger så är det inte så konstigt att du inte känner av den.
    -Mina var strax över 1,5cm i diameter och ligger på rad...men dom kändes som SMÅ ärtor när jag kände dem, blev VÄLDIGT förvånad att dom var så pass stora som dom var...

• Anonym
    Hästarobarn skrev 2009-01-13 10:03:59 följande:
    Om den e så liten som du säger så är det inte så konstigt att du inte känner av den.-Mina var strax över 1,5cm i diameter och ligger på rad...men dom kändes som SMÅ ärtor när jag kände dem, blev VÄLDIGT förvånad att dom var så pass stora som dom var...
    Jag tryckt och kännt på mitt bröst efter amning och har hittat den. Den känns som ett litet risgryn och ömmar lite. Ömmade dina cystor också?
  • Isnogood

Inte direkt...tyckte nog mer att det kändes obehagligt när jag kände dem, nog mera för att det inte kändes som att dom hörde hemma där...men det är lite svårt att säga säkert så här i efterhand...
    Hade en stor ömmande "knöl" i andra bröstet men det var ren muskelvävnad som var svullen o öm, där fick jag förklaringen att eftersom jag har hormonspiral o ingen mens så kan kroppen spela en spratt genom att istället för den så blir jag öm i musklerna i vänstra bröstet...
    -Om du inte känner dig bekväm med det du har så tycker jag att du ska stå på dig för flera tester...annars så är det bara att avvakta o hålla koll på om den ändrar form eller blir större...

• Anonym

Nästa vecka får jag reda på hur stor cystan är och ska prata med min läkare om den ska utredas vidare. Jag har läst på internet och i Sverige är praxis att man tar prov på alla knutor/cystor. Jag ska stå på mig! Hade funnits någon privat klinik där de gjorde UL, mammografi +provtagning, hade jag gått dit men i Malmö är blir man hänvisad till UMAS och väntetiderna är långa.. Jag får kanske åka utomlands.

• Anonym
    Hästarobarn skrev 2009-01-13 12:44:20 följande:
    Inte direkt...tyckte nog mer att det kändes obehagligt när jag kände dem, nog mera för att det inte kändes som att dom hörde hemma där...men det är lite svårt att säga säkert så här i efterhand...Hade en stor ömmande "knöl" i andra bröstet men det var ren muskelvävnad som var svullen o öm, där fick jag förklaringen att eftersom jag har hormonspiral o ingen mens så kan kroppen spela en spratt genom att istället för den så blir jag öm i musklerna i vänstra bröstet...-Om du inte känner dig bekväm med det du har så tycker jag att du ska stå på dig för flera tester...annars så är det bara att avvakta o hålla koll på om den ändrar form eller blir större...
    Jag har googlat och läst om cystor, det är inte bra att tillföra kroppen hormoner när man har cysta. Tänkte på din hormonspiral.
  • Anonym

Fler som har haft cysta i bröstet? Hur gick det för er?

Jag har pratat med min läkare och fick reda på att cystan är på 9 mm så den är inte så liten som jag trodde. Jag kan fortfarande inte känna den. Hur känns en cysta?
    Jag är skitorolig.

• Anonym (mia)

Anonym skrev 2009-01-21 17:59:25 följande:

Fler som har haft cysta i bröstet? Hur gick det för er? Jag har pratat med min läkare och fick reda på att cystan är på 9 mm så den är inte så liten som jag trodde. Jag kan fortfarande inte känna den. Hur känns en cysta? Jag är skitorolig.
    Själva storleken är inte anmärkningsvärd så den behöver du inte oroa dig över. Mina är tre gånger större Att du inte känner den kan ju bero på läget, hur långt in i bröstet den sitter osv. Jag har inte kunnat känna mina förrän de var 1,5cm.

Sa du till läkaren att du är jätteorolig och har svårt att släppa det? Han kan kanske se till att du får en biopsi och eventuellt ta bort cystan helt om du mår så dåligt över den.

Jag förstår din oro men försök tänka positivt så länge, risken att det är cancer är miniminimal
  • Anonym
    Anonym (mia) skrev 2009-01-21 19:34:33 följande:
    Anonym skrev 2009-01-21 17:59:25 följande: Själva storleken är inte anmärkningsvärd så den behöver du inte oroa dig över. Mina är tre gånger större Att du inte känner den kan ju bero på läget, hur långt in i bröstet den sitter osv. Jag har inte kunnat känna mina förrän de var 1,5cm.Sa du till läkaren att du är jätteorolig och har svårt att släppa det? Han kan kanske se till att du får en biopsi och eventuellt ta bort cystan helt om du mår så dåligt över den.Jag förstår din oro men försök tänka positivt så länge, risken att det är cancer är miniminimal
    Tog de prover på dina? Eller gjorde de bara Ultraljud/Mammografi?
  • teha

Kommer inte med en fråga om det är okej? Ni som har känt cystan, hur har den känts? Har ni även kunnat se den genom bröstet? Jag hittade nämligen för några månader sedan en liten knöl i högerbröstet. Nu har den växt och tittar jag i spegeln så ser jag en rund rodnad på huden precis där knölen sitter. Min man har inte kunnat känna knölen förut men idag såg han den tydligt genom att bara titta på bröstet och kunde då även känna den. Har även tagit en bild och då ser man tydligt var rodnaden och knölen är.

Läkaren har skickat en remiss för ul då jag är gravid och inte kan göra mammografi.

****Carpe diem quam minimum credula postero**
  • Anonym
    teha skrev 2009-01-22 19:29:55 följande:
    Kommer inte med en fråga om det är okej? Ni som har känt cystan, hur har den känts? Har ni även kunnat se den genom bröstet? Jag hittade nämligen för några månader sedan en liten knöl i högerbröstet. Nu har den växt och tittar jag i spegeln så ser jag en rund rodnad på huden precis där knölen sitter. Min man har inte kunnat känna knölen förut men idag såg han den tydligt genom att bara titta på bröstet och kunde då även känna den. Har även tagit en bild och då ser man tydligt var rodnaden och knölen är.Läkaren har skickat en remiss för ul då jag är gravid och inte kan göra mammografi.

Jag känner inte min. Upptäcktes av en slump då jag sökte för en knöl. Jag ammar så jag antar att det är en av anledningar jag inte känner den.

• Anonym (mia)

Ja mina tog man prover på. Iallafall de stora som gick att känna. jag har jättemånga små också enligt ultraljudet men de testades inte eftersom man tog från de stora och det såg ut som typiska vävnadsknutor när det var så många på en gång.

• Anonym
    Anonym (mia) skrev 2009-01-22 20:01:21 följande:
    Ja mina tog man prover på. Iallafall de stora som gick att känna. jag har jättemånga små också enligt ultraljudet men de testades inte eftersom man tog från de stora och det såg ut som typiska vävnadsknutor när det var så många på en gång.
    Har du vävnadsknytor? Det är inte samma som cysta. Cystor är enligt vad jag har läst vätskefyllda blåsor.
Svar på tråden Cysta i bröstet