• Anonym

migrän ofta =(

sen jag blev gravid har jag haft migrän oftare än jag brukar..från att ha ca 1-2 gånger om året har jag nu minst 2 gånger i månaden...jag har migrän med aura som innebär att innan huvudvärken får jag tunnelseende talsvårigheter, sicksacksyn och domningar i armar.
    eftersom jag jobbar i butik måste jag både sitta i kassa och vara på golvet och vara serviceinriktad.
    jag är orolig ständigt att migränen ska komma , eftersom den kan komma när som helst..hur ska jag göra för att sluta tänka på det hela tiden..minsta tecken på att migränen ska starta så får jag nästan panik =( (behöver inte ens vara så att den är på väg)
    jag mår jättedåligt av det här och vet inte hur jag ska gå till väga =( jag försöker tänka att det inte är farligt om det väl kommer, men det hjälper inte..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-12 13:52
    alltså jag vet att det inte är något farligt som kommer hända..
    men jag vill kunna sluta tänka på det..
    jag vill inte behöva ha ångest varje dag för att jag tror att jag kanske kommer få ett anfall, hela dagarna bli förstörda...

• Svar på tråden migrän ofta =(
  • Anonym

Har du ont i nacken också?

• Anonym

Du måste ju söka hjälp för det där. Det kanske finns läkemedel du kan använda när du får anfallen, som också går att använda när man är gravid? En läkare kan ju hjälpa dig. Om du har något du vet att du kan ta så kanske ångesten försvinner?

Sen tycker jag nog att du ska försöka tänka på vad det värsta är OM du skulle få ett anfall. Det är väl bara att gå hem från jobbet då? Eller tror du att något värre ska hända?

• Anonym

nej nacken är bra...

• Anonym

Anonym skrev 2009-01-12 13:26:59 följande:

Du måste ju söka hjälp för det där. Det kanske finns läkemedel du kan använda när du får anfallen, som också går att använda när man är gravid? En läkare kan ju hjälpa dig. Om du har något du vet att du kan ta så kanske ångesten försvinner? Sen tycker jag nog att du ska försöka tänka på vad det värsta är OM du skulle få ett anfall. Det är väl bara att gå hem från jobbet då? Eller tror du att något värre ska hända?
    jag har starka migräntabltter att ta om jag får migrän, men inga tabletter hjälper mot auran, och det är den jag har ångest för..det är så himla otäckt när man försöker prata och det blir helt fel och när man inte ser ordentligt...
  • Anonym (fo)

förstår hur du känner!

Min migrän försvann dock då jag blev gravid!
    Innan så fick jag migrän typ ngn vecka efter att mensen slutat.

Fick maxalt då ( el hur det stavas ) men tycker inte den hjälpte ngt.

Jag har inte fått ngn riktig bukt på migränen...eftersom jag blev gravid å den försvann så har jag inte gått vidare med detta...antar att den var/är hormon relaterad eftersom den kom i samband med mensen...

Har du testat akupunktur mot migränen?

• Anonym

Eftersom du har domningar så tänker jag direkt på nerver i kläm.
    Gå till läkare så du får hjälp.

• Anonym

Anonym (fo) skrev 2009-01-12 13:32:31 följande:

förstår hur du känner! Min migrän försvann dock då jag blev gravid! Innan så fick jag migrän typ ngn vecka efter att mensen slutat. Fick maxalt då ( el hur det stavas ) men tycker inte den hjälpte ngt. Jag har inte fått ngn riktig bukt på migränen...eftersom jag blev gravid å den försvann så har jag inte gått vidare med detta...antar att den var/är hormon relaterad eftersom den kom i samband med mensen... Har du testat akupunktur mot migränen?
    nej har inte provat något mer än tabletter..har haft migrän ca 1 gång om året sen jag var 12 år...det var när jag blev gravid det blev värre...har aldrig någonsin kännt sån här ångest inför det innan..men nu är det att kommer så ofta och att det inte finns något att göra mot det...huvudvärken kan jag stå ut med..men den där auran det är hemskt, att inte se och inte kunna prata, och domningar som ibland sitter i halsen och hela munnen..
    jag vill bara ha ut den här ungen så jag kan få må bra igen =(
  • Anonym

Anonym skrev 2009-01-12 13:33:23 följande:

Eftersom du har domningar så tänker jag direkt på nerver i kläm. Gå till läkare så du får hjälp.
    jag har varit hos läkare och har haft migrän sen jag var 12 år..domingarna beror på att det blir nåt slags syrebrist i hjärnan under aurafasen..
  • Anonym

någon mer som vill skriva...

• Anonym (fo)

jag var lite inne på att testa akupunktur då jag härt många som haft positiva erfarenheter utav det.

Och det ger inga biverkningar, som vissa andra läkemedel kan ge...just när jag har min migrän så känns det som att det räcker med den...

Men jag får ta tag i det efter graviditeten...har hört att man kan få det på remiss från läkare så blir det inte lika dyrt...

• jessicolors

Jag tycker du ska be din barnmorska att kolla ditt blodtryck och äggvitehalten i urinet. Kraftig huvudvärk kan vara ett tecken på begynnande havandeskapsförgiftning, även om symptomen är desamma som för din vanliga migrän.

• Anonym

jessicolors skrev 2009-01-12 16:46:28 följande:

Jag tycker du ska be din barnmorska att kolla ditt blodtryck och äggvitehalten i urinet. Kraftig huvudvärk kan vara ett tecken på begynnande havandeskapsförgiftning, även om symptomen är desamma som för din vanliga migrän.
    redan gjort...
  • Kaydina

Jag har under mina tre graviditeter haft många migränattacker. Oftast fick jag inte ens huvudvärk utan "bara" det andra du beskriver. Synrubbningarna och det. Talet drabbades och jag sluddrade och sa fel.

Hur du skall kunna sluta tänka på det vet jag inte men jag skulle i allafall bara säga att det INTE kommar alls lika ofta när jag inte är gravid. Jag har bara haft ett sedan min senaste föddes för 8 månader sedan.

• Anonym

Träning hjälpte mig, men det kanske är att ta i om du är gravid. Min migrän blev också värre när jag väntade andra barnet och det var bara att rida ut stormen, men jag var iallafall inte rädd att få den, vilket verkar lika jobbigt som att ha den.

Sedan när barnet var 6 månader började jag så smått att jogga och sedan gå på gym för att bli lite starkare. Det jag tror har gjort mest nytta är joggningen för då "skakas" man runt lite och får fart på dåligheterna i kroppen. En annan grej som vi har på jobbet är massage som har hjälpt mig få bort migränen helt. Första gången jag blev masserad förvarnade massören att detta säkert kommer att trigga igång ett anfall, Usch vad rätt hon hade, men sedan blev det långsamt bättre ju mer jag gick hos henne.

Men sök läkare för så där kan du inte ha det.

Kram

• jessicolors

Det var ju skönt att det inte var det.
    Förstår dig verkligen, har också migrän som iof blivit betydligt bättre de senaste året, men det är skitjobbigt att inte veta hur ens dag kommer att se ut...
    Konstigt att det blivit värre för dig, oftast brukar den typen av åkommor bli bättre under graviditet...

Anonym skrev 2009-01-12 16:46:59 följande:
    jessicolors skrev 2009-01-12 16:46:28 följande:
    redan gjort...
  • Anonym (mia)

hade väldiga attacker i tonåren.
    har haft en lugn period i fyra år ca tills för ett år sedan.
    nu kommer de med full styrka och de tre första dagarna vid mens.
    Jag lever då på mediciner.
    Vet att det är stressrelaterat.
    Mitt råd är att föra dagbok över attackerna så du kan se mönstret och därefter forska i vad som utlöser attackerna, sedan om du äter p-piller så kan hormonerna i dessa utlösa en hel del.
    jag vet att jag inte kan äta ost citrusfrukter och choklad i vissa nära migrän perioder. Så du kanske måste lägga om kosten och kolla ryggen hos läkare för som någon skrev att nerver kan ligga i kläm

• Anonym (Em)

Har också migrän med aura. Fick det när jag var cirka 25 år och är nu 40 år. Under en period hade jag migrän ett par gånger i veckan och det var helt vidrigt! Sedan fick jag komma till en migränklinik som finns i Göteborg och där fick jag bra hjälp. Både med medicinering och med det mentala, att inte ha så mycket ångest för att bli dålig etc.

För mig hjälper det mycket med att leva ganska inrutat, även om det låter tråkigt. Jag äter på samma tider, sover på samma tider och dricker inte rödvin. Jag har alltid solglasögon om det är starkt ljus och jag dricker mycket vatten så att jag inte får vätskebrist. Jag motionerar bara i lugn takt, annars kan jag bli dålig. På detta sätt så håller jag mig till ett "anfall" per månad som då är hormonellt betingat under tablettuppehåll då jag äter p-piller. När jag inte äter p-piller mår jag sämre, men det lär vara olika på olika personer.

Hoppas att dessa råd kan vara till nytta. Det är jätteviktigt att få färre anfall så att du blir mindre orolig för att bli dålig! Oron tror jag är ens västa fiende...
    Hjälper inte detta så be om att få en förebyggande medicin - det finns.

Kramar till dig. /Em

• Anonym

tack för alla fina svar..jag gör allt för att försöka att inte tänka på det. det är svårt men de dagar jag lyckas så mår jag bra =)
    innan jag blev gravid så var migränen inget problem, hade den då som sagt kanske 1-2 gånger om året..inget jag gick och oroade mig för..då kom den oftast efter en stressig tid på jobbet, eller om jag var bakfull. har aldrig blivit påverkad av kosten vad jag vet..men vet att jag mår bättre på våren och sommaren..
    nu räknar jag ner till bebisen ska komma ut, så jag förhoppningsvis slipper migrän så ofta..och när bebisen är ute finns juh alternativa mediciner oxå..men det värsta är juh att ingen medicin hjälper mot det värsta med migränen, auran !! jag skulle vara så lycklig om jag slapp den..

Svar på tråden migrän ofta =(